
Mazda har sökt patentskydd för en ny typ av förbränningsmotor. I stället för en vanlig fyrtaktsmotor handlar det om en så kallad sextaktsmotor, som är betydligt mer invecklad.
Jämfört med en konventionell fyrtaktsmotor används de två extra takterna för att separera väte och kol från bensin. Motorn kan därmed köras på enbart väte vilket ska sänka utsläppen, rapporterar Carbuzz.
Genom att använda motorns värme och en särskild katalysator kan motorn ”skapa” väte för att driva bilen framåt, medan kolet lagras och kan tas om hand senare i samband med service.
Motorn kan bara lagra en liten mängd väte. Om vätet tar slut körs bilen på bensin som vanligt, men då ger den också utsläpp som en vanlig motor.

Många udda uppslag
Om motorn någonsin blir verklighet är oklart, men i så fall lär den bli betydligt dyrare att tillverka än en vanlig bensinmotor på grund av komplexiteten. Det finns också frågetecken kring hur effektiv den verkligen skulle vara.
Mazda har även tidigare lagt stora resurser på att utveckla udda motorer. Förutom märkets klassiska wankelmotorer har Mazda haft en extremt kompakt V6-motor på bara 1,8 liter. Utöver det finns planer på en tvåtaktsmotor med kompressor.
De senaste åren har wankelmotorn använts som räckviddsförlängare i en elbil, och Mazda har även lanserat den så kallade Skyactiv-X-motorn med annorlunda kompression än en vanlig bensinmotor. Båda motorerna fick minst sagt blandad kritik när Vi Bilägare testade dem.
Porsche har också tittat närmare på en sextaktsmotor, men den handlar inte om att separera kol och väte i bensin utan om att lägga till ytterligare en kompressions- och arbetstakt för att minska utsläppen.