Nästa artikel
Mazda inför prisgaranti på service
Nyheter

Mazda inför prisgaranti på service

Publicerad 1 mars 2013 (uppdaterad 1 mars 2013)
Efter lyckade försök i Norge vänder nu Mazda vidare till Sverige. Nu införs prisgaranti för originalservice på märkesverkstad.

Den som äger en Mazda kan snart genomföra en originalservice på sin bil hos märkesverkstad till samma pris som på en annan verkstad.

– Mazda prisgaranti på originalservice säkerställer att Mazdaverkstäderna alltid ska kunna matcha prisförslag från andra verkstäder, säger Stefan Sandberg, eftermarknadschef på Mazda i Sverige.

Enligt Mazda är erfarenheten att fristående verkstäder inte alltid genomför alla punkter i Mazdas servicescheman. Det händer att ventiler inte justeras, att servicen inte registreras eller att parametrarna i motorns styrenhet inte nollställs när man byter olja.

Nu behöver dock ingen längre välja bort Mazdas märkesverkstäder i tron om att någon annan skulle utföra servicen billigare. Sedan i april 2011 har man erbjudit prisgarantin i Norge, och enligt Mazda har man redan märkt en skillnad i kundernas inställning.

Diskutera: Hur ser du på prisgaranti på originalservice?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-01 17:05
JorgenE

Tycker det istället luktar priskartell om detta...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-01 20:22
hoff

Tycker inte att det luktar priskartell utan snarare att Mazda tar till de lagliga metoder som finns för att kundens ska få sann upplevd kvalitet till ett attraktivt pris. Mazda har infört 7 års komponent garanti ovanpå vagnskadegarantin och nu med prisgaranti gör man allt får att få koll på vagnparken. Ägarna kanske inte får reda på alla åtgärder som genomförs vid service tillfällena - men man verkar vilja ta ansvar för att bilarna ska rulla problemfritt i minst 10 år. Ett tätare återförsäljarnät och vi borde se många flera Mazda på vägarna. Zoom zoom :-)

#3 • Uppdaterat: 2013-03-01 23:52
Roger Skagerström

Priskartell!? På riktigt? Vissa har fantasi.

Suktar mer och mer efter en ny 6'a. Måste behålla tysktrollet ett par år till tyvärr. Men kanske borde köpa mer trisslotter :p

#4 • Uppdaterat: 2013-03-02 00:49
Peter i Sydney

Här i Australien har nästan alla bilföretag sk. Capped Price Sevice. Priserna skiljer dock enormt inte bara mellen olika bilmärken men även mellan olika modeller. T.ex kostar servicen för Hyundai H-1 349 dollar (SEK 2440:-) medan i30 bensin kostar 219 dollar (1530:-). Toyota tar dock bara 115 dollar (SEK 800:-) för servicen på HiAce bensin. Priserna inkluderar allt som ingår i en standard sevice. Dvs. arbete, oljor samt övrig material.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-02 09:42
Mistro

Ja det var ju ett snyggt sätt att se på saken att andra verkstäder gör ett sämre jobb.
Det är ju samma visa som vi alltid har hört och tillsammans med hoten om uteblivna garantier så har vi betalt mycket mer hos märkesverkstaden.
Alla prisnedsättningar är bra för oss kunder men det här handlar enbart om att vi skall ändra inställning till att märkesverkstaden är dyr.

Givetvis är det inte vilken verkstad som helst som duger att jämföra med utan det måste ju vara godkända verkstäder då det är dessa som spökar för märkesverkstaden.
De äldre bilarna är ju redan billigare att serva eftersom att kunden annars väljer en annan verkstad.
Mazda vill helt enkelt få alla som tidigare inte har ringt och frågat om pris att göra det och med den synpunkten så är det ju smart men det visar snarare på att Mazda är medvetna om att de är för dyra än om något annat.

Alla priser som tidigare har sagts vara fasta gäller inte längre utan prissättningen kommer ske efter hur duktig man är på att pruta.
Här i Sverige har jag noterat att Mekonomen med flera har höjt sina priser duktigt på bara två år och ibland är därför skillnaden inte så stor mot märkesverkstaden.
Ibland handlar det bara om några hundralappar och den skillnaden förstår jag att Mazda gärna "bjuder" på för att få in kunder som annars inte ens hade ringt och frågat över pris.

Bilia gav mig ett pris på en service som var billigare än vad Mekonomen tog enbart för att de såg att bilen tidigare inte hade servats hos dem så nog fungerar det redan på ett liknande vis på sina håll här i Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-02 15:47
VW Polo 2012

Hej Roger Skagerström Håller med dig. Provade en tvåliters med automat. Motorn var kall så vi fick skrapa is från rutorna medan motorn gick på tomgång. Och jag körde sedan lugnt ca en mil samt hade stannat mot rött tre fyra gånger. När jag sedan kom fram hade den förbrukat 0,68 inte illa.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-02 16:34
Bolle 951

Jag tycker att det bra av mazda att införa pris garanti.Men frågan är om man behöver en offert från andra billigare verkstäder eller räcker det med att bara tala om den billigaste verkstan?

Men hursom jag ska införskaffa en ny 6a diesel sedan 175hk om några veckor och tycker deras kunnande och bemötande har talat sitt tydliga språk.

Lite om mazdaservice nedan.

Mazda Prisgaranti på originalservice

Många kunder har tyvärr en felaktig uppfattning om priset på service och på detta sätt vill vi slå hål på myten att märkesverkstäder är dyrare än de fristående verkstäderna. Vi vet dessutom av erfarenhet att samtliga punkter i våra serviceschema inte alltid utförs vid service hos fristående verkstäder. Mazda Prisgaranti på originalservice är ytterligare ett steg för att du som Mazda-kund ska känna dig trygg med din bil.

Viktigt att jämföra rätt saker

För dig som kund är det inte alltid lätt att veta vad du ska titta på för att jämföra rätt saker. Om du är uppmärksam och tänker på att kontrollera följande så har du kommit en god bit på väg:

•Vad ingår i priset? Om exempelvis rost-/karosskontroll ingår så räkna bort denna tid och kostnad vid jämförelse.
•Kan verkstaden garantera dig en uppdaterad Digital Servicebok?
•Har verkstaden nödvändiga specialverktyg och diagnosinstrument speciellt anpassade för din Mazda?
•Använder verkstaden endast Mazda originaldelar och Mazda-oljor av rätt kvalitet?
•Är verkstadens mekaniker specialister på Mazda? Mazdas tekniker följer ett omfattande utbildningsprogram.
•Kan verkstaden utföra servicekampanjer och uppdateringar av bilen efter fabrikens riktlinjer?
•Kan verkstaden uppdatera styrenheter med ny programvara om det är aktuellt?

För fullständiga villkor, klicka här.

Prissättning utan överraskningar

Mekanikern går igenom servicen med dig i förväg, så att du inte får några obehagliga överraskningar på slutet. Du får totalpriset i förväg, inklusive delar, olja och moms. Efteråt får du information om vilken service som behövs i framtiden.

Utbildning och utrustning

Mazdas mekaniker får regelbunden utbildning och kan den senaste tekniken – så att du kan få bästa tänkbara service. De har de senaste verktygen och toppmodern diagnosutrustning. De har full koll på våra tekniska informationssystem, vilket ger dig ännu bättre service.

Digital servicebok

All rutinservice som utförs hos Mazda sparas i vår digitala servicebok. Det förhindrar bedrägerier, ökar andrahandsvärdet och ger dig full koll på bilens servicehistorik.

Mazda-service när det passar dig

När du bokar nästa service ser vi till att hitta en tid som passar dig. Du erbjuds till och med en ersättningsbil, om det finns en sådan tillgänglig.

Det är vad vi kallar service.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-02 17:00
Birger Karlsson

Roger Skagerström ja sälj tysktrollet och köp en riktig kvalitetsbil. Det är de kända för Mazda. När läser man något om Mazda som detta nedan. Aldrig!

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

#9 • Uppdaterat: 2013-03-02 18:56
Bolle 951

Efter mitt tidigare inlägg vill jag bara inflinka.....vem vågar köpa en inportbil utan digital servicebok ?
Kan detta vara ett bra sett att komma åt fusket med milräknaren?
Eller finns det andra medel att kringå detta?

#a • Uppdaterat: 2013-03-02 23:50
Roger Skagerström

Det går väl säkert att forska i var bilen servats innan, begära utdrag ur ursprungslandets bilprovningsgrej etc. Men själv skulle jag nog känna mig hyfsat säker om det fanns servicepapper från spridda tider där man kan se att milen rullar på etc.

Folket på BMW var dock rätt skeptiska och var tvunga att ringa och fråga Forema om bilens servicehistorik trots att jag skickade med pappren från alla servicetillfällena.

Birger : Har bara haft den 9 månader än :P Måste komma ifatt med amorteringarna ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.