Nästa artikel
Mazda CX-7 slutar att tillverkas
Nyheter

Mazda CX-7 slutar att tillverkas

Publicerad 27 augusti 2012 (uppdaterad 27 augusti 2012)
Mazda CX-7 har nått vägs ände. Sex år efter premiären stoppas produktionen av den japanska crossovermodellen.

Mazda slopar CX-7 för att i stället koncentrera sig på den mer kompakta nyheten CX-5, uppger källor inom den japanska tillverkaren till brittiska biltidningen Autocar.

CX-7 blev uppenbarligen inte den försäljningssuccé som Mazda hoppas på. Modellen blev heller ingen bästsäljare i Sverige, i fjol registrerades 101 exemplar.

Mazdan lanserades 2006 och målades då upp som en förening av kombi, suv och sportbil. 2010 uppdaterades modellen och fick bland annat en ny avgasrenad dieselmotor. ”Goda miljöegenskaper, fyrhjulsdrift och bra pris gör CX-7 högintressant”, skrev Vi Bilägare i provkörningen.

Än så länge är det oklart om Mazda CX-7 får någon uppföljare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-7?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-27 14:32
Gäst (ej verifierad)

Synd på en bil som var ganska unik med få eller inga konkurrenter.

Ännu ett exempel på att en riktigt bra bil som inte säljer. Medan sämre alternativ kan sälja hur bra som helst.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-27 17:11
Peugo

Ser inte alls gammal ut än i dag?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-28 10:50
Peter i Sydney

Kanske ingen bästsäljare i Sverige men i Australien är den det. Nya CX-5 säljer inte alls lika bra. Får stryk av Subaru CV.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-28 13:04
IngoS

Peter, vad menar du? CX-5 är mest sålda SUVen i Australien, mer än 50 % större än Subaru CV, om jag läst innantill rätt i julistatistiken. Mazda är tredje största märket i Australien. Inget ont om Subaru, båda bilarna har sina förtjänster. Kul med dina kommentarer från down under, som vänder lite på perspektiven.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-29 01:31
IngoS

Här är referensen ang CX-5: http://www.caradvice.com.au/184714/new-car-sales-figures-july-2012/. Andra skulle kanske kalla det succé att toppa SUV-listan med en ny modell efter bara 2-3 månader. Succé i Japan pga den nyskapande rena dieselmotorn utan D-Blu och stort hallå i USA, där downsizing och låg bensinförbrukning är i ropet pga de höga bensinpriserna. Men i Australien finns det många märken som ligger nära så siffrorna kan kastas om månad för månad. Månadssiffrorna beror också på tilldelningen; t o m i Sverige var väntetiderna 1-2 månader efter introduktionen ca 7 månader, eftersom den första tilldelningen var snålt tilltagen. Mazda verkar rätt bortglömt i Sverige, så det kanske inte når sådana höjder när bilarna börjar levereras framemot nyår.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.