Bild
Nästa artikel
Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest

Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest

Nyheter

Fick närapå perfekt resultat i kategorin vuxenskydd.

Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har släppt en ny omgång resultat från sina tester. Den här gången har de förutom nya crossovern Mazda CX-30 även satt suvarna Mercedes GLB, Ford Explorer och småbilen Opel Corsa på prov.

I delmomentet vuxenskydd kom Maxda CX-30, som delar mycket av sin uppbyggnad med Mazda 3, upp i 99 procents säkerhet, vilket är det högsta värdet någonsin i Euro NCAP:s tester. 

– Grattis till Mazda för ett nästintill perfekt resultat i säkerhet för vuxna. Det finns fortfarande många bilar kvar att utvärdera 2019, men det är osannolikt att vi kommer att se någon som är bättre i denna kategori, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Sammanvägt resultat för Mazda CX-30 blev fem stjärnor av fem möjliga. Även Mercedes GLB och Ford Explorer fick femstjärnigt resultat. Opel Corsa kom bara upp i fyra stjärnor, men missade full pott på grund av en ynka procent i kategorin förarstöd.

Se filmer på krocktesterna här nedanför.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
 

Mazda CX-30

 

 

Mercedes GLB

 

 

Ford Explorer

 

 

Opel Corsa

Bilarnas krockbetyg

Mazda CX-30: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 99%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 80%
Förarstödsystem: 77%

Mercedes GLB: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 88%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 74%

Ford Explorer: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 87%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 61%
Förarstödsystem: 76%

Opel Corsa: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 84%
Skydd av barn: 86%
Fotgängarskydd: 66%
Förarstödsystem: 69%

Kommentarer

#1
2019-11-13 12:01

Problemet är inte huruvida det står 99% eller 93% i testerna, utan när CX-3 tex kolliderat med tex en Volvo XC som väger minst 400 kg mer... kanske ända upp till 800 kg mer...

#2
2019-11-13 12:02

Explorer i detta fallet kommer döda person i CX-3 men själv vara ett offer när han kolliderat med en XC90.

#3
2019-11-13 13:24

CX-30 må vara hur säker som helst men den är ruskigt tråkig att befinna sig i.

#4
2019-11-13 13:40

Förarstöd är elektroniska hjälpsystem som inte säger hur väl förare och passagerare klarar sig i en krock. EuroNCAP har justerats genom åren för att ge större spännvidd i betyg.

#5
2019-11-13 13:43

De flesta timmarna man befinner sig i bilar är förarstödsystemen viktigare än passiv krocksäkerhet. Jag kör hellre en bil som inte krockar än en som är bra på att krocka.

#6
2019-11-13 14:07

Det är förarens uppgift att inte krocka, när det inte kan undvikas behövs något att falla tillbaka på, det finns ingen bil som inte kan krocka och kommer heller aldrig att existera någon, till och med Star Trek råkar ut för tekniska fel i den superavancerad tekniken trots att det är fantasier, så länge det finns något att krocka med kommer det att hända.

#7
2019-11-13 14:10

För övrigt är väl skillnaderna mellan 208 och Corsa intressanta, samma bil, olika resultat i detaljer.
Varför det?

#8
2019-11-13 14:22

pinjong, är bilen trist. Har du provkört, jag är på väg att göra det så det vore intressant att höra vad som är trist.

#9
2019-11-13 22:27

Mazda CX-30 är en alldeles utmärkt bil. Jag har provkört den och gillade den skarpt. Mazda är en av de biltillverkare bygger de snyggaste och mest prisvärda bilarna. Hur de är att äga efter 10 000 mil vet jag inte.

Styggavargen har en poäng: Att krocka bilarna mot en barriär säger inte så mycket längre, eftersom just SUV-segmentet med stora, höga och tunga bilar är den egentliga krockverkligheten för mindre bilar - och då har vi inte tagit hänsyn till att många elbilar väger upp mot 2 500 kilo … Det borde göras krocktester mellan "vanliga lågbyggda bilar" och stora SUV:ar och blytunga elbilar. Då tror jag att det snart kommer att bli stopp för i vart fall SUV-segmentet. Och den bränslebesparing som all utveckling och ny teknik har gett oss under de senaste två årtiondena, äts ju upp direkt av dessa stora, tunga bilar, varav merparten dessutom har fyrhjulsdrift.

#10
2019-11-13 17:45

Mazda är en av få suvar som man ser folk med näsan strax över fönsterlinjen.
Antingen sitter man lågt eller så är dörrsidan hög.
Inbillar mig att det är dålig runtomsikt.

#11
2019-11-13 19:35

Mazda CX-3 är knappt högre än min Octavia... så att kalla det SUV, hmm.. snarare crossover. Många tillverkare i lilla "SUV" segmentet har försökt få bilen att se ut som en SUV, men i realiteten är de inte mycket högre än en normal Octavia. Stod bredvid den Acrona (eller vad Seat "SUV" modellen heter), även den är hyfsat låg. Tillverkare gör nya versioner av SUV lägre och lägre, för de vet hur mycket mer energi som slösas på en högre byggd bil.

#12
2019-11-13 19:39

L. Mäkinen har en bra poäng, biltillverkare borde se till att olyckorna inte kan inträffa... och då skulle nog mycket vikt kunna skalas bort. SUV segmentet tolkar jag som en signal på rädsla, och att säkerheten inte varit så noga med då bilen i sig blir tyngre och man snackar mer om passiv säkerhet. Om vi nu skall gå runt och tro att tyngre bilar är bättre, kanske vi skulle börja köra lastbilar eller stridsvagnar? Ifs, en XC90 är väl i princip en förtäckt stridsvagn... äger man en sådan lär den också köras av militären när kriget bryter ut.

#13
2019-11-13 20:24

Mazda 3 var lika bra (eller bättre?). Mazda verkar ha fått koll på det här med krocksäkerhet, eller i alla fall hur man lyckas i Euro-Ncap.

#14
2019-11-13 21:37

Crossover ja. Suv nej

#15
2019-11-14 18:05

Bara att gratulera Mazda som byggt en förträfflig bil !

Sedan det där i kommentarerna att "jojo, men krockar man den mot en XC90 är det kört"

Ähhhh
Om man krockar med en fullastad TIMMERBIL är det kört vad fasen man än sitter i, ska man inte utveckla krocksäkerheten för att det finns långtradare på våra vägar ?

(krocksäkerheten spelar ju ingen roll om en 2 ton stor SUV krockar med 30 ton lastbil ändå !)

#16
2019-11-14 19:30

Henrik, det har visat sig att även 2 större SUV 2+ ton som kolliderar är sämre.. mer vikt innebär mer energi som måste ledas bort. Är bilarna lika stora (typ SUV) kommer mer energi att få tas av egen bil. SUV konceptet "passiv säkerhet" funkar så länge motparten är mycket lättare.

#17
2019-11-14 19:55

Stygga vargen, instämmer till fullo !

#18
2019-11-14 23:23

Henrik-Andersson: Det finns många lastbilar på våra vägar, men givetvis mångfalt fler personbilar. På vanliga mötesvägar står omkörningsolyckor för den vanligaste typen av olyckor, och den vanligaste fordonskombinationen vid dessa olyckor är personbil mot personbil. Slutsats?

#19
2019-11-17 11:35

Personbil som mer liknar en lätt lastbil (typ XC90). Slutsatsen är att få måste alla köra runt i "lätta lastbilar", blev det bättre eller sämre totalt sätt? Gärna ett svar på den frågan. Jag ser en Q7 eller X90 eller liknande SUV med vikt på 2+ ton som sådana fordon, och de ökar just nu i antal..förr var kanske sannolikheten under 5% att mötande bil var en sådant fordon...nu ligger snart 25% av bilarna man möter uppåt två ton.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.