Nästa artikel
Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest
Nyheter

Mazda CX-30 rekordsäker i krocktest

Publicerad 13 november 2019 (uppdaterad 5 december 2019)
Fick närapå perfekt resultat i kategorin vuxenskydd.
Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har släppt en ny omgång resultat från sina tester. Den här gången har de förutom nya crossovern Mazda CX-30 även satt suvarna Mercedes GLB, Ford Explorer och småbilen Opel Corsa på prov.

I delmomentet vuxenskydd kom Maxda CX-30, som delar mycket av sin uppbyggnad med Mazda 3, upp i 99 procents säkerhet, vilket är det högsta värdet någonsin i Euro NCAP:s tester. 

– Grattis till Mazda för ett nästintill perfekt resultat i säkerhet för vuxna. Det finns fortfarande många bilar kvar att utvärdera 2019, men det är osannolikt att vi kommer att se någon som är bättre i denna kategori, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Sammanvägt resultat för Mazda CX-30 blev fem stjärnor av fem möjliga. Även Mercedes GLB och Ford Explorer fick femstjärnigt resultat. Opel Corsa kom bara upp i fyra stjärnor, men missade full pott på grund av en ynka procent i kategorin förarstöd.

Se filmer på krocktesterna här nedanför.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
 
Bilarnas krockbetyg

Mazda CX-30: 5/5 stjärnor

Skydd av vuxna: 99%

Skydd av barn: 86%

Fotgängarskydd: 80%

Förarstödsystem: 77%



Mercedes GLB: 5/5 stjärnor

Skydd av vuxna: 92%

Skydd av barn: 88%

Fotgängarskydd: 78%

Förarstödsystem: 74%



Ford Explorer: 5/5 stjärnor

Skydd av vuxna: 87%

Skydd av barn: 86%

Fotgängarskydd: 61%

Förarstödsystem: 76%



Opel Corsa: 4/5 stjärnor

Skydd av vuxna: 84%

Skydd av barn: 86%

Fotgängarskydd: 66%

Förarstödsystem: 69%

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-11-13 14:22
Optimus

pinjong, är bilen trist. Har du provkört, jag är på väg att göra det så det vore intressant att höra vad som är trist.

#9 • Uppdaterat: 2019-11-13 17:45
mso 1000

Mazda är en av få suvar som man ser folk med näsan strax över fönsterlinjen.
Antingen sitter man lågt eller så är dörrsidan hög.
Inbillar mig att det är dålig runtomsikt.

#a • Uppdaterat: 2019-11-13 19:35
Styggavargen

Mazda CX-3 är knappt högre än min Octavia... så att kalla det SUV, hmm.. snarare crossover. Många tillverkare i lilla "SUV" segmentet har försökt få bilen att se ut som en SUV, men i realiteten är de inte mycket högre än en normal Octavia. Stod bredvid den Acrona (eller vad Seat "SUV" modellen heter), även den är hyfsat låg. Tillverkare gör nya versioner av SUV lägre och lägre, för de vet hur mycket mer energi som slösas på en högre byggd bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.