Nästa artikel
Mazda 3 uppdateras
Nyheter

Mazda 3 uppdateras

Publicerad 15 juli 2016
Mazda 3 2017 års modell lanseras senare i år.
Golfklassbilen från Japan får ett ansiktslyft. Största förändringarna sker på insidan.
På utsidan rör det sig om smärre designförändringar i bland annat grill och strålkastare. I förarmiljön är ratten ny och infotainmentskärmen har ändrat position på instrumentbrädan. 

Den största nyheten med nya Mazda 3 är kontrollsystemet GVC (G-Vectoring Control). Genom det styrs vridmomentet i förhållande till styrvinkel. På så sätt kan viktfördelningen mellan fram- och bakhjul optimeras så att bilen kan hållas balanserad i kurvtagningar med höga G-krafter. Autobromssystemet som förr styrdes av laser har fått en kamera.

Nya versionen av Mazda 3 kommer till Europa senare i år. Det finns tre bensin- och två dieselalternativ att välja på med mellan 100-165 hästkrafter. Motorerna är kopplade till antingen en sexväxlad manuell låda eller en automatlåda.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-07-21 14:06
Bilnerd

Al skriver "Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel. Båda servas enligt plan. Underhållet och möjligheten att upptäcka fel torde ligga på samma nivå. Delad vinst. Golf 1 p, Mazda 1 p"

Detta tycker jag e fel. Mazda e ofta lättskruvade. Volkswagen o framförallt audi är mer krånligare o tar längre tid.Sp här borde mazda få vinsten o höga poäng.

Sen e det enkelt att fatta vad du skriver al. Det klart man lätt använder kvalitet när man menar drift o underhåll. Men just fel o lätta att skruva är mazda duktiga på. Bättre än volkswagen som jag ser det.
Vill man ha ett bilägande som e bekymmersfritt tar man mazda. Att det sen inte är samma sak som kvalite fattar vi alla.

#w • Uppdaterat: 2016-07-21 14:07
Bilnerd

Al skriver "Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel. Båda servas enligt plan. Underhållet och möjligheten att upptäcka fel torde ligga på samma nivå. Delad vinst. Golf 1 p, Mazda 1 p"

Detta tycker jag e fel. Mazda e ofta lättskruvade. Volkswagen o framförallt audi är mer krånligare o tar längre tid.Så här borde mazda få vinsten o höga poäng.

Sen e det enkelt att fatta vad du skriver al. Det klart man lätt använder kvalitet när man menar drift o underhåll. Men just fel o lätta att skruva är mazda duktiga på. Bättre än volkswagen som jag ser det.
Vill man ha ett bilägande som e bekymmersfritt tar man mazda. Att det sen inte är samma sak som kvalite fattar vi alla.

#x • Uppdaterat: 2016-07-21 14:41
Vidstige

Medelåldermän som inte tar till sig data? AL har väl för en gång skulle träffat helt rätt, dvs när det gäller hen själv.

Kvalitet i folkmun och kontext "Vi bilägare" handlar förstås om grejor som håller ihop och inte kostar skjortan att fixa om det väl ändå går sönder.

Med det svenska skattesystemet gäller det att ha bilar som som har just god kvalitet så man slipper onödiga eller långa verkstadsbesök. Det är ju galet när det är billigare att gå till tandläkaren än att lämna in bilen för rep.

Och @Bilnerd har förstås helt rätt när det gäller Mazda kontra VW.

#y • Uppdaterat: 2016-07-21 15:40
Vidstige

Jaha, vad finns det för vetenskapliga bevis för att VW håller högre kvalitet än Mazda? Ett påstående som kan backas upp med fakta och data? Nej, trodde väl inte det. Snacka om fantasier...

#z • Uppdaterat: 2016-07-21 16:05
Vidstige

För det första var det jag som länkade till wiki vad gäller kvalitet för många år sen, för det andra undrar jag fortfarande vad det finns för bevis för att VW håller högre kvalitet än Mazda, även om man nu använder det större mer luddiga begreppet. Å kom inte med norsk skrotningsstatistik, det är bara en dålig norgehistoria. Som sagt, fantasier...

#110 • Uppdaterat: 2016-07-21 16:42
Vidstige

Enda jag kan se är massa personligt tyckande, personliga bedömningar och viktning, ingen faktabaserad vetenskap. Ingen stastiskt säkerställd rapport.

Så leva som man lär kan vara en början...

Man kan väl tillägga att är det nåt alla bilägare brukar vara överens om som det fundamentala så är det just att bilen fungerar. Så ska det viktas så hamnar det mycket högt, inte tramset som ett delområde enl wikipedias rudimentära lista om kvalitet, som inte fokuserar på bilar, som ju bara är exempel på saker som kvalitesbegreppet innehåller.

#111 • Uppdaterat: 2016-07-21 16:51
Vidstige

"Men totalt sett bygger min slutsats på min subjektiva bedömning. Något annat har jag aldrig ( tvärtemot vissa andra) påstått."

Jo du har påstått att alla dina uttalanden baseras enbart (!) på fakta, statistik och vetenskap. Detta har du sagt otaliga gånger.

Nu såg vi vad som hände när bevisbördan lades på dig, du kom till korta och hade ingenting seriöst att komma med. Det blev bara en helt bortkastad diskussion och tråden förstörd helt utan anledning.

#112 • Uppdaterat: 2016-07-21 22:35
Roger Skagerström

Ja en Toyota Starlet skulle mycket väl hålla en högre kvalitet (i den betydelse jag väljer att lägga på ordet i sammanhanget) än en LS600. Nu gör den troligen inte det, eftersom LS600 är byggd av samma firma, men med högre krav.

Men jag skulle absolut kunna säga att en Toyota Camry från 1996 håller högre kvalitet än en Jaguar XJ från samma år. Jaguaren är finare, mer påkostad och har mer avancerade funktioner (nåja - för sin tid). Men är i verkligheten en skitbil som det mesta lossnar på efter ett par år. Det kan va hur fina sömmar som helst. Skinnet kan komma från kvistfria kossor som bara matats med honung och grädde. Ramlar innertaket ner och kylarn lossnar så är det en jävla skitbil hur man än ser på det. Sen kan den ha KVALITETER som bra komfort, tyst gång etc. Men när en vanlig människa pratar om hur bra kvalitet det är, då pratar man i 80% av fallen hur väl skiten håller ihop. Skulle väl vara inom klädbranchen man kan prata om kvalitet i lite mer noggranna ordalag. Men även där handlar det ofta till syvene och sist om slitstyrka.

#113 • Uppdaterat: 2016-07-21 23:43
Axa

Jag håller med dig AL ifråga om kvalitetsbegreppet. Ja, egentligen håller jag med gällande definitioner.

Roger
Ifråga om klädbranschen gäller samma kvalitetsdefinition som AL avser. Att luta sig enbart på slitstyrka blir inte bra utfall. Tänk dig en enkel T-shirt och man enbart utgår från hög slitstyrka. Väljer man du ett kraftigt sofftyg som håller betydligt bättre än tunn bomull? Nej, förmodligen skulle bäraren tycka det var obehagligt och med en passform som suger. Alltså är det desto fler egenskaper som måste tas hänsyn till. Tex, material, vävteknik, hur man syr tyget, passform, tygets drapering, men även upplevelsen av plagget på bäraren (sitter det bra, skönt, sticks det, etc). Ju mer omsorg och arbete kring varje del, desto högre kvalitet. Och det är därför det är skillnad på tex kvalitetsjeans för 2000 kr och något skit på JC för 500.

#114 • Uppdaterat: 2016-07-15 18:42
milkylainen

ViB får gärna göra en ny utvärdering av rostskyddet på någon nyare Mazda efter "förstärkningen".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.