Bild
Nästa artikel

Massåterkallas: 3,4 miljoner japaner

Nyheter

De japanska biltillverkarna Toyota, Nissan, Honda och Mazda återkallar 3,4 miljoner bilar världen över – för samma fel.

Sammanlagt 3,4 miljoner bilar i alla verksamhetsregioner. Så omfattande är återkallelsen som nu drabbar de japanska biltillverkarna Toyota, Nissan, Honda och Mazda. Alla återkallar bilarna för samma fel – luftkuddar på passagerarsidan som riskerar att blåsas upp för mycket vid en krock.

Felet kan leda till att luftkuddarna exploderar och skjuter iväg metallsplitter som i värsta fall kan vara dödligt. En annan risk är att luftkudden bränner delar av bilens innandöme och startar en brand. Än så länge ska felen dock inte ha orsakat några skador, men de upptäcktes när fem luftkuddar blåsts upp på fel sätt i Japan och USA.

De fyra japanska tillverkarna har var och en för sig gått ut med en återkallelse. Toyota återkallar 1,7 miljoner bilar som tillverkats mellan november 2000 och mars 2004. Samtidigt återkallar Nissan 480 000 bilar som tillverkats i japan mellan augusti 2000 och januari 2004. Dessutom återkallar Honda 1,1 miljoner bilar och Mazda återkallar 45 500 bilar.

Mänskliga faktorn
Med största sannolikhet beror felet på människors misstag i tillverkningen av luftkuddarna. I ett fall ska en fabriksanställd ha glömt att sätta igång ett system som sorterar bort felaktiga delar. I ett annat fall ska delar ha förvarats på fel sätt, vilket gjort att de utsatts för fukt.

Bilarna ska enligt tillverkarna återkallas utifrån lokala säkerhetsstandarder. Det är för tillfället oklart om några bilar återkallas i Sverige, dock vet vi att Toyota återkallar 170 000 bilar i USA och 76 000 bilar i Storbritannien.

Diskutera: Hur ser du på massåterkallelsen?

Kommentarer

#1
2013-04-11 11:28

"Felet kan leda till att luftkuddarna exploderar och skjuter iväg metallsplitter som i värsta fall kan vara dödligt. En annan risk är att luftkudden bränner delar av bilens innandöme och startar en brand."

Detta är ju riktigt allvarligt, vilken tur att man inte har en japansk bil.

#2
2013-04-11 12:24

Har man samma bil efter fem år som man en gång köpte? Den verkar ha blivit utbytt bit för bit!

#3
2013-04-11 12:34

Noterbart är att det är inte bara i USA som det är fel på bilarna utan i självaste Japan. Amerikanerna får ju annars skulden för alla fel på stackars Toyota ...

AL brukar prata om någon "elegant produktionsteknik" som främst Toyota skulle ha använt sig av under årens lopp, men även OM den skulle ha funnits så är den sedan länge ett minne blott. Felen på de där bilarna är ju vanliga än maskrosorna i grannens trädgård.

#4
2013-04-11 12:37

Intressant åsikt, trasten ... Man kanske skall köpa en Toyota ändå eftersom man då kommer att vara ägare till en ständigt ny bil - om än isärplockad i sina beståndsdelar flera gånger om =)

#5
2013-04-11 12:51

Var det inte prat om exakt samma fel för ett tag sen? Mitsubishi?

#6
2013-04-11 12:51

Ah det är det som är de Japanska biltillverkarnas kundfilosofi.
Man byter ut så mycket delar vid sina återkallningar att bilen alltid verkar vara ny.
Smart tänkt faktiskt

#7
2013-04-11 14:01

Redan på 70-talet var japanerna mästare på produktjämnhet. Kassationen var mycket låg mätt med europeiska mått. Detta är faktiskt sant.
Toyota var precis så mediokra som det var menat att de skulle vara - och hållbara, tekniskt sett, knappast ur rostsynpunkt. Honda kanske i än högre grad - och trevligare. (Och dyrare.)
Men nu börjar man ju undra.

Vad gäller dessa krockkuddar - har alla samma tillverkare?

#8
2013-04-11 14:07

Nu väntar jag med spänning på minst ett par långa utlägg som förklarar hur detta problem egentligen är tyskarnas (eller fransmännens) fel...

#9
2013-04-11 14:08

Ahh, där kom du på något Roy som jag glömde: Vem är underleverantören/-erna? Det måste ju självklart vara en europeisk underleverantör, ty någon japansk kan ju inte komma ifråga eftersom de är felfria enligt vissa ...

#10
2013-04-11 14:11

De här bilarna tillverkades melle 2000 och 2004. Det är altså mycket gamla bilar det gäller. Äger man en veteranbil så måste man nog räkna med att fel kan uppstå.

#11
2013-04-11 14:15

Underleverantören, som slarvat med både det ena och andra är japansk. Takata Corporation. Möjligen har man inhyrda tyska tekniker;-)

#13
2013-04-11 14:54

Ironiskt att krockkuddar som skall rädda liv faktiskt kan döda dig istället.
Kommer de nu att kallas "dödskuddar"

#12
2013-04-11 15:12

Dessa kuddar kan nog sitta i mer än Japanska bilar då man har tillverkning i 53 länder med 35 000 anställda därav 11 000 anställda bara i Europa där även huvudkontoret ligger.
http://www.takata.com/en/about/history.html
Jag tycker att även om det är fel på bilarnas utrustning eller bilen själv efter tio eller tolv år så är det bättre att få en kostnadsfri återkallelse där felen åtgärdas än att som för vissa bilmärkens ägare få jaga tillverkaren själv för att han skall ta sitt ansvar för ursprungsfel på bilen som vi offta läser om här.
Här tar dom fram nya krockkuddarna med hjälp av hälften tyskar och andra hälften Japaner.
http://m.youtube.com/#/watch?v=LBhrircK3hg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DLBhrircK3hg

#14
2013-04-11 15:24

När det gäller Japanska bilar så är det rosten som är det största problemet. Så om kudden löser ut så försvinner man nog genom golvet eller taket på en sådan gammal bil och då spelar ju kvaliten på kudden ingen roll.

#16
2013-04-11 16:12

Återigen topp betyg för seriösa japaner!
Hur gör VAG? Jo dom låter bilägarna eller försäkringsbolagen ta smällen över VAG:s konstruktionsfel som motorer och växellådor som rasar m.m. Och nu är det styrväxlar som inte fungerar som det var tänkt. Men det vill ju inte VAG känna sig vid som vanligt . I Kina eller Japan så är VW åtalad för deras usla växellådor som VW inte vill kännas vid. Vad kommer sen månntro? Det tycks aldrig ta slut över VAG:s missar. Nej jag har övergett VAG:s usla produkter.

#15
2013-04-11 16:24

Kapten, vi fick rätt; Det ÄR tyskarnas fel;-)

Mottot för tillverkaren är tydligen "Japanese Ideas for German Cars". Bevare oss väl, nu flyger vi snart i luften:-)

Edit: I sin iver att skylla på tyskarna, flyttade PREVIA även på huvudkontoret. Så nu har vi ett Tokyo även i Europa!
http://www.takata.com/en/about/company.html

#17
2013-04-11 16:32

Sila mygg och svälja kameler har fått en ny innebörd, Audi. Tänk om du kunde kritisera VAGs förehavanden när det gäller att ta ansvar för sina produkter som du gör med de som tar ansvar för sina produkter. Men du har väl kommit på sladd för du bara läst teori ;o)

#18
2013-04-11 17:24

Japp, dags igen för en diskussion där folk tävlar om att vara barnsligast.... Tyskälskare, vad har ni för försvar till artikeln om den trasslande BMW:n? Jag vet nog vad en person kommer att hävda: Det är ju bara en bil! Störtlöjligt!

#19
2013-04-11 17:40

Hmm..den anställde som glömde sätta igång ett system(varför är det alltid de på golvet som gör fel??) måste ha varit väldigt glömsk väldigt länge...

Eller kanske det var så att han/hon glömde sätta igång ett system som sorterade ut de RIKTIGA komponenterna...DET lär vi aldrig få reda på...

#21
2013-04-11 18:08

Hur vore det Shogun .. om du kunde kritisera Toyota eller annat Japanskit på grund av otaliga dödsfällor?

#22
2013-04-11 18:20

Oj, så fel man kan läsa i sin iver att beskylla Tyskarna för allt ont på denna jord,det är forskning och utvecklingscentrum som Takata valt att lägga i dels Japan , USA och Tyskland för att som dom skriver förstå respektive marknadsbehov bättre.

#23
2013-04-11 18:42

Somligas kommentarer påminner mig om Hasse o Tages monolog om kärnkraften...
Det är ju så osannolikt att det kan hända (fel på japaner), att även om det hänt, så har det egentligen inte hänt.

#24
2013-04-11 18:57

Jes.

Vilka dödsfällor? De blev väl friade av NHTSA från i stort sett allt de anklagats för i USA, samtidigt som USAs bilindustri gick på knäna och om inte Governments Motors gått in och räddat det hela från KK. Och precis samtidigt kom alla anklagelser mot Toyota, vilken slump. I annat fall har de stått för och åtgärdat allt själva genom återkallelser. Jag har kritiserat Toyota de ggr vi drabbats av fel bla på vår senaste Auris i bla forumet. Men det har du väl glömt, men jag har aldrig sett dig klaga på VW? Då det varit stora rubriker om dsg etc att de ska ta sitt ansvar. Det är bara när T återkallar som du dyker upp som gubben i lådan varje gång. Och nu tar de ansvar igen och återkallar bilar från början av 2000talet, det skulle vara VAG det..........

Audi.

DSG, kamkedjor etc etc som kunder och försäkringsbolag= du och jag ska stå för, det är rätt enligt VAG. Men det är inget roligt att skämta om eller prata om ;o) Varför får vi aldrig se skämt om VW och Audi, Audi? Tysk humor är ju välkänd hur den är......liksom ägarna till bilarna ;o) Men allt detta beror på att ingenjörerna sa upp sig när Phaeton skapades, då blir bilarna bara halvfärdiga med dsg, och slakande kamkedjor etc när inga ingenjörer finns. Fråga Jes, han vet och lärde mig detta.

hultarn.

Det är mer egendomligt att inte någon kritiserar (av tysk älskarna) VW förehavanden att inte återkalla och ta ansvar för sina produkter, eller vad tycker du i den frågan du som är neutral ;o) Men det är väl bättre att vi kunder/försäkringsbolag få stå för det hela. Snacka om att bita sig själv i ryggen eller som någon sa "har man slagit yxan i båten så får man ro som bara den" ;o)

#25
2013-04-11 19:45

Teorin om att USA:s regering skulle ligga bakom en kampanj mot det fria företaget Toyota med hundratusentals anställda i USA är verkligen underhållande att läsa.

Foliehatten klär dig, Shogun! :-)

#27
2013-04-11 20:33

Jes, en sådan humor!

#28
2013-04-11 21:43

För det första vill jag påpeka att jag inte skrivit ett ont ord om någon japansk bil i denna tråd. Inte i någon annan tråd heller. Jag påvisade bara att det var en japansk tillverkare av krockkuddarna (vilket inte framgick av varken artikel eller kommentarer) och att det sannolikt skulle komma kommentarer i Tage Danielsson-stil (Harrisburg) eller att man skulle skylla på någon annan (vilket indirekt omgående dök upp). Att jag försökte vara lite rolig gick någons näsa förbi, men det skiter jag i.

För det andra så måste man skilja på återkallande och kvalitet. Toyota, VAG och andra återkallar i princip bara när det är fara och färde för kundernas liv; bilar som välter, exploderar, tappar bromsarna, o.s.v. Det är bara följa t.ex. Toyotas återkallanden genom tiden, så ser man detta (Det är tydligast att följa just Toyotas återkallanden, då de är mycket frekventa. Googla...) Kvalitet, däremot är det nästan ingen som återkallar för; allra mist VAG med deras usla DSG låda (DQ200) och kamkedjor på bensinmotorer. Det finns undantag, men de är verkligen få. Speciellt om man jämför med vad bl.a. Toyota återkallat m.a.p. säkerhet.

Slutligen; det är väl utmärkt att de japanska tillverkarna i detta fall tagit sitt ansvar och åtgärdar dessa gamla bilar. Men hade man något val? Jag tror inte det.

#29
2013-04-11 21:52

Om inte kollisionen tar kål på en så fixar bilen det alltså.

#30
2013-04-11 22:01

Säga vad man vill om tyskar och japaner - men hade VAG upptäckt ett liknande fel i sina bilar hade nog de också återkallat dom illa kvickt. När det gäller airbags kan det nog vara så att det är skyldiga till det enligt lag.

#31
2013-04-11 22:02

Vad är det för en korkad förklaring till problemet egentligen?? Detta kan väl rimligen inte vara hela sanningen? Mänskliga faktorn... Glömt sätta på system...Fukt... Det måste ligga en hund begraven nånstans. Skulle tro att tilliten får sig en rejäl knäck nu, får jag välja mellan två onda ting tar jag hellre en eller två kassa DSG-lådor än metallsplitter i facet. Växellåda riskerar i alla fall inte att ta livet av mig.

#32
2013-04-11 22:21

Här kan man läsa om det finns några återkallelser för olika bilmärken som man kanske missat att läsa om, Car Recalls klickar man på till vänster och väljer ett bilmärke och modell.
http://www.theaa.com/allaboutcars/recalls/recalls.jsp?&makeName=Volvo&modelID=S80&modelName=S80&makeId=E9&lowIndex=0

#33
2013-04-11 23:19

Intressant att ViB väljer att ha helt andra bilar på bilden till denna artikel (bl.a. helt nya Auris 2013) än vad återkallelsen gäller, nämligen 9-13 år gamla bilar.

Vad det gäller sakfrågan, så är väl återkallelse det enda rätta, ingen vill väl köra omkring med en splitterbomb i bilen?

#34
2013-04-12 07:37

"Det är för tillfället oklart om några bilar återkallas i Sverige, dock vet vi att Toyota återkallar 170 000 bilar i USA och 76 000 bilar i Storbritannien."
Vad betyder det? Har det inte sålts några jappsare i Sverige under de åren eller är svenskar mindre värda? Har vi för många som blundar för fel på japanska bilar?

#35
2013-04-12 08:04

Att återkalla en 13 år gammal bil verkar ju också märkligt?
Nog för att äldre Toyotor håller sitt värde väl men i åtminstone Japan så är det väl inte direkt någon som köper så gamla bilar?
( de är alltså skrotade sedan länge )

"1storstark" : Det kan ju röra sig om modeller som aldrig har sålts i Sverige då dessa fabrikat ju tillverkar enormt många olika modeller.
3 miljoner bilar är ju mycket men sett till att bara Toyota bygger typ 9 miljoner bilar varje år så förstår man ju att felet inte avser samtliga modeller.

#36
2013-04-12 08:44

Roger S
Jag är övertygad om att VW inte skulle åtgärda felen, hittills så har VAG inte erkänt allvarliga missar som dom gör.
Jag kan nämna ett allvarigt ex: jag inhandlade en gång ny Passat V6 efter ca 150 mil så brast bromsröret vid bakvagnen. Detta fel var då redan känt hos VAG men de meddelade inte kunderna som hade denna modell utan de väntade tills bromsrören brast därefter så åtgärdades felet. Bromsröret brast p.g.a. att röret var feldraget så den skavde mot en rörlig del i bakvagns -upphängningen.
Har detta varit en japanare så har bilarna återkallats omgående för åtgärd.

#37
2013-04-12 09:13

Ganska naivt och syniskt att tro att asiatiska märken återkallar för alla fel och alla andra försöker mörka. I princip alla märken har problembilar - en årsmodell, en motortyp eller liknande. Sök lite på nätet så ser du att alla märken återkallar då och då. Det som resulterar i återkallning är nästan alltid sådant som utgör en säkerhetsrisk och därmed kan (eller har) resultera i en stämning.
Som nybilsköpare kan man ha otur. Som begagnatköpare bör man kolla upp den exakta modell man tänker köpa så att den inte är ett problembarn.
Det gäller även Toyota.

#38
2013-04-13 09:07

Att återkalla utifrån lokala säkerhetsstandarder låter inte helt schyst i mina öron .. Borde de inte återkalla utifrån den faktiska risken?

#39
2013-04-13 14:05

Hmm, verkar finnas fler som handlar hos samma leverantör Takata:
"Six automakers have seen front air bags from supplier Takata blow up in their face, as 3.4 million cars will be recalled worldwide from BMW, General Motors, Honda, Mazda, Nissan, and Toyota. From the headlines, it sounds frightening, with fire and shrapnel being among the risks, but what does it mean to you? We'll explain."läs mer: http://tinyurl.com/btaruoc
Hur kunde ViB missa detta?

#40
2013-04-15 16:42

http://www.automd.com/recall-tsb/
Här kan man kolla både återkallelser och sk TSBs (technical service bulletines) som finns. Inte bara sånt som bilar återkallas för alltså utan även kända problem för verkstäderna.

Verkar dock bara vara bilar som säljs i USA.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.