Bild
Nästa artikel
Att rädda livet på människor ska alltid ha högsta prioritet i framtidens självkörande bilar. Det betyder att såväl djur som egendom kan komma att offras.
Att rädda livet på människor ska alltid ha högsta prioritet i framtidens självkörande bilar. Det betyder att såväl djur som egendom kan komma att offras.

Människor före allt annat

Nyheter

Hellre köra på djur och byggnader än människor om olyckan är oundviklig. Det ska Tysklands självkörande bilar vara programmerade att göra enligt nya regler.

Tyska myndigheter har arbetat fram direktiv för vilken prioritetsordning landets självkörande bilar måste ha inprogrammerad.

Enligt de etiska riktlinjerna ska bilar i autonomt läge undvika att människor skadas eller dödas till varje pris. Det betyder att om olyckan är oundviklig ska bilen hellre förstöra byggnader och egendom och köra på djur i vägen än att kollidera med människor. Mjukvaran i den självkörande bilen får inte vara programmerad att agera utifrån människans ålder, kön eller fysiska kondition.

– I eran av digital revolution och självlärande system väcker interaktionen mellan människa och maskin nya frågor. Det har genomförts absolut pionjärt arbete på detta område och världens första riktlinjer för autonom körning har tagits fram, säger Tysklands transportminister Alexander Dobrindt i ett uttalande
 
Diskutera: Tror du att det kommer skapas många etiska problem med självkörande bilar i trafik?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-25 11:56

Nödvändigt är att klart definiera idiotuttrycket "till varje pris"!

#2
2017-08-25 11:59

Räknas barnvagnar och rullstolar som föremål?

#3
2017-08-25 12:55

En person i en gorilladräkt ligger sannolikt pyrt till.

#4
2017-08-25 13:07

Alltså. "Hellre köra på en byggnad än en människa".
Eftersom en maskin fortfarande inte kan utvärdera rimligheten i ett beslut kan man inte säga att det är rimligare att köra in i något som liknar en byggnad.
Det kan vara ett större brofundament om man t.ex. pratar självkörande lastbilar vilket i sin tur leder till ännu fler förolyckade. Eller en mack.. det finns massor av byggnader som är direkt är olämpliga att köra in i.

Du undvek människan på trottoaren men plöjde in i ett ett kök där en barnfamilj satt och käkade...

#5
2017-08-25 13:14

helt enligt kk-boken

#6
2017-08-25 14:05

Här är den stora skillnaden mellan människa och datorstyrd bil. En människa ser om det är en barnvagn eller om det blir värre olycka med fler skadade om man kör in i en byggnad.
En datorstyrd bil kan bara agera utifrån vad som matats in i datorn och tänker inte själv. En dator vet inte vad ett moraliskt dilemma är eller hur man hanterar det.

#7
2017-08-25 14:37

Jag tror iofs att trafikmiljön med tiden kommer att anpassas mer till autonoma fordon och då utgå från deras förutsättningar. Föremål som är svåra att tolka kan t ex taggas och avge varningssignaler som fordonet förstår. Svåra passager kan få en särskild "signal" i vägen som fordonet kan följa. Människor i fordonet behöver inte bry sig.

#8
2017-08-25 16:31

Tur de inte har några älgar i Tyskland...

#9
2017-08-25 19:13

Vad med de som bor i den påkörda byggnaden och eventuellt kan skadas av en bil i sovrummet. Räknas inte dessa som människor?

#10
2017-08-25 20:01

S-ES .. Programvaran noterar naturligtvis var de oumbärliga bor ,-)

#11
2017-08-25 20:32

Jag tycker den där Mercan på bilden ser ut att vilja sluka alla människor den kan komma åt.

#12
2017-08-25 21:04

Människan skapar o finner så många alternativ att det kan inte förklaras.
En maskin följer fasta kriterier och klara inte komplexa situationer, kan inte vänta in eller ta nytt beslut under ett ögonblick det ögonblicket som räddar allt. Risken är stor att maskinen sätter en i väggen och inte helt säkert heller att så var absolut nödvändigt.

#13
2017-08-25 22:49

Jag undrar i hur många fall av oundvikliga olyckor som människor egentligen hinner eller har möjlighet att välja vad man ska köra på. Tror det är en ytterst försvinnande liten del. Händelseförloppen är i allmänhet så snabba att man knappt hinner reagera innan bilen är okontrollerbar.

#14
2017-08-26 11:35

Uffeeh. Det finns otaligt med historia om detta hur människan har lyckats mot alla odds.
Sedan kanske man vet om man själv stått i situationer där goda råd äro dyra typ in i en skolbuss full med barn eller så front mot front på mötande trafik, bl a värnplikten förr simulerade sådana scenarion att snabbt ta fram och sålla options och att vi har mycket mer att ge mot vad vi själva tror men att det kan inte helt förklaras.

#15
2017-08-26 18:51

Jag tycker mer synd om djuren.

#16
2017-08-27 08:00

En dator kommer aldrig att bli lika komplex som en hjärna, åtminstonde inte i vår närtid.

#17
2017-08-27 08:39

Jag biter mig fortfarande kvar i uttrycket "till varje pris". Är det en felöversättning, eller är det en fri tolkning av redaktören? På följande rad i artikeln fortsätter texten "om olyckan är oundviklig....". I begreppet "till varje pris" finns inga "om", det har historien lärt oss med exempel som Titanic, Estonia, Tjernobyl......, så vad är den juridiska innebörden av "till varje pris"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.