Bild
Nästa artikel
Många svenskar tenderar att underskatta månadskostnaden på bilar, vilket kan gräva hål i plånboken. Det visar en ny Sifo-undersökning.
Många svenskar tenderar att underskatta månadskostnaden på bilar, vilket kan gräva hål i plånboken. Det visar en ny Sifo-undersökning.

Många tror att bilen kostar mindre än den gör

Nyheter

En ny undersökning visar att svenskar underskattar ägandekostnaden för en bil.

Kantar Sifo har på uppdrag av bilauktionsföretaget KVD Bilpriser frågat 1.775 personer vad de tror att det kostar att äga bilar av olika storleksklasser. Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil har en månadskostnad på mellan 1.000 och 3.000 kronor mindre än vad den verkliga summan är. Det motsvarar en extra kostnad på 50 procent.

– Många missbedömer vad en bil kostar att äga. Det kan få stora konsekvenser för ägare som riskerar få stora hål i plånboken när alla kostnader räknas samman. Innan man köper en ny bil bör man därför göra en rättvis kalkyl av den totala ägandekostnaden och framförallt inte missa värdeminskningen som är den i särklass enskilt största, säger Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

När det gäller småbilar, som Volkswagen Polo, Renault Clio och Ford Fiesta, tror majoriteten av de svarande att månadskostnaden ligger runt 2.000-3.000 kronor, när den i själva verket är mellan 2.000-4.500 kronor, enligt KVD Bilpriser.

I mellanklassegmentet, med bland andra Volkswagen Golf och Volvo V40, uppskattar de flesta i undersökningen att de kostar mellan 3.000-4.000 kronor per månad, när den verkliga siffran är drygt 4.500–6.000 kronor.

För stora bilar, som Volkswagen Passat och Volvo V70, beräknar de flesta som svarat att det kostar 4.000-5.000 kronor per månad att äga en sådan. Den faktiska kostnaden är 6.000-8.000 kronor per månad.    


– Den viktigaste frågan man bör ställa sig är vad man ska ha bilen till. Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Bilarna med högst ägandekostnad har å andra sidan oftast lägre procentuell värdeminskning. I slutändan är det dock utgifterna varje månad som bränner hål i plånboken, inte några procent vid en framtida försäljning, säger Jonas Björkman.
 
Diskutera: Vad kostar din bil att äga per månad?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2017-09-27 11:58

Exakt ägandekostnad vet man ju inte förrän efteråt, när man avslutar sitt ägande och kan totalsummera. Men jag har bra koll på min Golf. Räknar man gentemot de begagnatpriser man ser så har den under två års ägande kostat mig 4600:-/månad + drivmedel på mellan 1500-1700:-/månad. Då räknar jag utpriser i handeln - 20% som kalkylerat nuvärde. Och då är detta beräknat på en nybil.
Focusen har utslaget under min ägartid, med samma beräkning av nuvärdet, kostat mig "bara" 2300:-/månad + motsvarande i drivmedel som Golfen. Allt inräknat, försäkring, reparationer, däck mm till faktiska kostnader. Nu kommer det att öka, för jag kommer att köpa nya vinterdäck och två nya sommardäck, så månadskostnaden utslaget på 7 år...blir ändå inte så mycket.

#3
2017-09-27 12:32

Med låga räntor är det lätt att köpa en ny bil även i lite högre prisklass och inte bry sig om en mer noggrann kalkyl än att konstatera "det har vi råd med". Om sedan avbetalning, skatt, försäkring och serviceavtal går på autogiro kommer de verkliga kostnaderna aldrig riktigt upp till ytan. Det enda som märks är vid tankning och det är oftast bara den utgiften som avgör vad bilen kostar för de flesta. En äldre bil som drar runt litern är i mångas ögon väldigt dyr att köra trots att värdeminskningen plus övriga utgifter är i det närmaste noll. En ny bil som bara drar 0,5 är däremot jättebillig att köra......

#4
2017-09-27 12:35

De nya bilarna du pratar om med 0,5 liter/mil existerar knappt, möjligen en Opel Astra eller liknande men det är inte sådana som köps idag. Det är ofta SUV, fyrhjulsdrift mm eller en större bil (typ MPV eller stor kombi)...

#5
2017-09-27 12:36

Värdeminskningen är största problemet, kanske än värre idag än förr när det pumpas ut allt fler bilar i snabbare takt.

#6
2017-09-27 12:48

@Stygga: därav .... efter meningen. Det är ett ironiskt sätt att uttrycka något på.

#7
2017-09-27 13:13

Jag för alltid loggbok över kostnaderna för mina bilar, men det har havererat nu när jag kört delvis elektriskt några år. Man laddar gratis lite här och där och mäter inte hur mycket som tas från nätet till bilen varje dag. Ökningen på elräkningen hemma är blygsam för att uttrycka sig milt.

För den andra vardagsbilen i hushållet är det annorlunda. Där ser jag att den snittar strax över 0,5 liter/mil och att det är ungefär 1/3 av vad bilen kostar totalt i avbetalning, försäkring, service osv. Om man får något tillbaka när den säljs återstår att se.

#8
2017-09-27 13:20

Ingår drivmedel enl nån slags schablon i beräkningarna i artikeln?

#9
2017-09-27 13:38

Det verkar som de flesta tror att allt kostar mindre än det kostar....

#10
2017-09-27 13:43

Min Seat Leon kostar 2,800:- i månaden med vinterdäck och m.o.v. 300:-/mån i halvförsäkring, 800:-/mån i bensin. Spolarvätska och tvätt säg 200:-/mån. Det är helt ok. Ingen besiktning då det är en nästan ny bil, service ingår i priset.

#11
2017-09-27 16:04

5834:-/månad.

Volvo V50 D2 med en snittförbrukning på 4,75L/100km.

Allt inräknat från värdeminskning, parkering och milersättning. Åker 3000mil+/år.

#12
2017-09-27 16:52

@Styggavargen Jag åkte 250mil med en hyrbil, Volvo V70 D4 2016 och hade en snittförbrukning på 0,46L/mil. (181hk).

Min egen V50 D2 2012 inköpt i januari 2017, åkt 1700mil och har en snittförbrukning på 0,48L/mil. (114hk).

Det finns bensinare som drar mindre.

#13
2017-09-27 19:38

Min förra bil var en Passat 1.8 kombi 2000 års modell, som jag köpte 7 år gammal och hade i 6 år. Den kostade mig ungefär 2300:- per månad exklusive drivmedel. Dyrare än man kan tro för en sån gammal bil. Köpte den för 65 lax och sålde den för 10.

Jag gillar att ha koll på vad bilen kostar per månad över ägandecykeln. Ajdå, en reparation på 8 lax... man kanske skulle köpt en nyare bil ändå! Men så slår man ut det på ägandecykeln och ser att de där 8 laxarna blev ungefär 100:- extra per månad, och så vet man att det inte var så farligt ändå.

#14
2017-09-28 06:06

Och så finns det "lite" merkostnader också, bland annat. olja, service, nya däck, trängselavgift, parkeringsavgift, skatt, försäkring, snöspade, tvättavgift, garageavgift, p-böter, böter för fortkörning,rep av eventuella plåtskador,spolarvätska. Och så här kan man hålla på att rabbla upp kostnader i oändlighet !!!!!!!!!!!

#15
2017-09-28 07:25

På frågan ... vad man ska ha bilen till .... så svarar väl de flesta: med min fyrhjulsdrivna SUV tar jag mig till jobbet i city och åker till shoppingcentret på helgerna!

#16
2017-09-28 07:47

Haha, den var rolig stone. Oavsett bil tror jag de flesta valt fel typ av bil. Många använder bilen mest för pendlingen mellan jobbet och hemmet och dessutom sitter själv i bilen. Behöver man en två tons bil till det?

#17
2017-09-28 07:52

Jallemet, jag vet att det finns snåla bensin bilar. Har en octavia själv som är hyfsat snål. Men folk väljer SUV, fyrhjulsdrift och diesel så många snåla modeller köps inte så ofta längre..vilket är synd för jag tror på sikt inte att biltillverkare kan hålla både SUV och vanliga bilar i sitt sortiment. Risken är SUV tar över helt. (ve och fasa).

#18
2017-09-28 08:51

Jellemet att köra snålt som individ på vissa sträckor är ju bra men att se över tid i olika miljö och olika människor ger den rätta bilden av ett fordons riktiga förbrukning. Ex v 70 d4 2015-16 medel 6,77 https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/468-V70.html?constyear_...

#19
2017-09-28 08:57

Alla Volvo modeller lider av hög förbrukning, högre än andra märken med samma storlek på bil. Nog bara BMW/Mercedes och möjligen Audi kan matcha Volvos höga förbrukning. Gemensamma nämnaren är tunga bilar, och med SUV kaross ytterligare ännu högre förbrukning genom högre luftmotstånd. Allt hänger samman och är inget märkligt, problemet är att man stoppar huvudet i sanden och lossas som det inte är ett problem som ligger till grund för höga utsläpp.

#20
2017-09-28 09:03

Det har ju visat sig att det ex är billigare att äga vissa elbilar trots det högre inköpspriset pga lägre kostnader i bränsle service etc över tid

#21
2017-09-28 10:46

Så sant, på 6000 körda mil har jag betalat 58500 kr. Detta är bara på 3,5 år. Räknar man på 10 år så lägger många nog mellan 150-200 tkr på bränslet.

#22
2017-09-28 14:59

Typiskt för många bortskämda tjänstebilsförare att inte ha en tillräcklig aning om vad det verkligen kostar att ha bil. De kan gott åka på en rejäl kostnadschock den dag då de själva skall börja betala vad det verkligen kostar!

#23
2017-09-29 00:28

Har haft tur med min senaste bil, en Saab 9-5 som köptes för ett antal år sedan.

Räknar jag på Värdeminskning + skatt + försäkring + besiktning + reparationer så hamnar jag på runt 740 kr månaden exklusive bensin då såklart, snittar 0.85.

Men då har jag haft riktigt tur att bilen bara har gått och gått utan några större reparationer alls, och bekväma mil har det varit i skinnfåtöljen också.

Men börjar väl bli dags att byta snart tyvärr..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.