Nästa artikel
Många missar klimatbonusen
Nyheter

Många missar klimatbonusen

Publicerad 24 augusti 2018
För tidiga ägarbyten gör att bilköparna snuvas på pengarna.
Sedan 1 juli i 2018 gäller nya skatteregler för bilar och den som köper en bil med låga eller inga koldioxidutsläpp alls har rätt till upp till 60.000 kronor från staten. Transportstyrelsen har nu märkt att många bilägare gör fel när de köper ny bil berättigad till bonus, med konsekvensen att de blir utan pengar. 

Ett av misstagen är att ägarbyten sker för tidigt. I ansökan till bonus ska ägaren lämna in en försäkran om att det inte finns några hinder för att bonusen ska kunna utbetalas. Pengarna hamnar på kontot tidigast 6 månader efter fordonet ställts på och innan man fått pengarna får det inte ha skett något ägarbyte. Av totalt 4.000 sålda klimatbonusbilar sedan 1 juli 2018 har Transportstyrelsen märkt att det gjorts ägarbyten på 72 fordon med 43 unika fordonsägare. Dessa går nu miste om stora pengabelopp. 

– Det är troligt att det rör sig om kunskapsbrist, att man helt enkelt inte tagit reda på vilka regler somgäller. Därför ser vi det som viktigt att understryka att man verkligen läser på om vilka förutsättningar som gäller, säger Jan-Olov Öhrn, direktör för fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Klimatbonussystemet gäller nyinköpta bilar med koldioxidutsläpp på mellan 0 och 60 gram per kilometer. 60.000 ges till bilar med nollutsläpp och sedan minskar bonusen linjärt ned till 10 000 kr för bilar som släpper ut max 60 g/km. Bilar som kan drivas med fordonsgas får en bonus på 10 000 kronor, trots att de släpper ut med än 60 g/km.  

Diskutera: Vad tycker du om nya skattesystemet bonus-malus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-24 11:44
Klarsynt

Ja, Miljöpartisterna strösslar med våra skattemedel. Och skiter dessutom stort i miljön:

"Klimatminister Isabella Lövin (MP) har flugit för 1,5 miljon kronor under denna mandatperiod.

Expressen kan i dag avslöja att hon ofta väljer dyra business class-biljetter, trots regeringskansliets riktlinjer om att välja det billigaste alternativet.

Hennes resor till New York har i snitt kostat 28 000 kronor – per resa.
– Det finns ingenting som säger att man inte ska flyga i business, säger Isabella Lövin när Expressen konfronterar henne med uppgifterna. "

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lovins-skyhoga-flygnotor-valjer-business-class-over-hela-varlden/

Varför flyger våra politiker ö h t som galningar, kors och tvärs? Det finns videokonferens... Och världens mest sålda bil, år efter år, är F-150 (~2.5 ton). Är det verkligen någon som på allvar tror att "miljöbonusen" spelar någon roll, ens om nu batteribilar vore miljövänliga? Kanske finns bättre sätt att använda våra skattepengar? Eller varför helt sonika inte sänka någon skatt här och där istället?

.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-24 15:05
Papillon

Bonus Malus härrör sig från ett beslut i regering och riksdag Klarsynt.
Din politiska åsikt (eller rättare din odemokratiska kommentar) hör inte riktigt hemma i det här sammanhanget.
Bonus Malus är ett intressant experiment som, i viss mån till ondo naturligtvis i hög grad påverkar det annars fria nybilsvalet. Jag följer utvecklingen och noterar speciellt priserna på begagnade dieselfordon, vilka tycks öka.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-24 15:30
Klarsynt

@Papillon

Ja, och Isabella Löven sitter i regering och riksdag och är därmed en av grundarna till idiotin Bonus-Malus. Och nu var diskussionsämnet "Vad tycker du om nya skattesystemet bonus-malus?" och då svarar jag att så länge de som inte skapat den här typen av regler inte själva föregår med gott föredöme så tycker jag att de suger.

Jag tycker dessutom att det är helt meningslöst att vi i Sverige sparar in några droppar när hela världen konsummerar mer och mer.

Frågor på det?

.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-24 16:09
Papillon

Vad du tycker om din världsbild finner jag underordnat Klarsynt. I vissa länder har man dödsstraff på bl.a påstådd otrohet men det försvarar väl knappast tyckare som vill det även här.
Du skriver inte vad du tycker om Bonus Malus, utan du skriver hur du uppfattar och att du ogillar MP.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-24 16:11
Axa

Klarsynt
Du menar som när Sverigedemokrater kräver hårdare straff men inte när dem själva agerat kriminellt?

Vad gäller Bonusmalus så har jag ingen uppfattning mer än att man får vänta och se hur den kommer påverka...

#6 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Klarsynt#3
Åter detta urvattnade, meningslösa alibi.
Varför ska vi göra något, när ingen annan vidtar åtgärder.
Det sistnämnda är dessutom helt felaktigt. Andra länder har vidtagit åtgärder och jobbar fortsatt vidare, samtidigt som man i vårt land vårdar begreppet, "mycket snack och lite verkstad".

#7 • Uppdaterat: 2018-08-24 17:51
systembolaget

Ja miljöminister Isabella föregår inte med något gott exempel, hon om någon borde följa regelboken bättre , som svar på frågan vad tycker du om bonus -malus, riktigt dåligt, stor skattehöjning i juli och nästa höjning blir nu i september när bilarna börjar mätas i WLTP
som gör att man får räkna med en höjning av förbrukningen med i snitt 20% vilket genererar högre utsläppsvärden och per automatik
också högre fordonsskatt.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-24 22:48
Sverkers röda

72 fordonsbyten med 43 unika fordonsägare ger ett anmärkningsvärt underskott på ägare. Här har bedrägeriförsöken tydligen misslyckats. Bara att applådera!
Vad gäller Isabella Lövins resor så förefaller de överensstämma med gällande regler. Isabella Lövin är minister och inte enbart riksdagsledamot ska tas i beaktande. Häxjakten kan därmed avslutas trots få veckor till riksdagsval.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-25 00:29
Santos

I vilket avseende gällande bonus/malus-reglerna föregår vår miljöminister inte som ett gott exempel systemet?

#a • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Mygel med miljöbidragen är mer eller mindre satt i system.
Leasingföretagen har tillämpat ett förfarande som åtminstone tangerar bedrägeriets gränsland.
Man leasar ut t.ex en Nissan Leaf på tvåårskontrakt, tar hand om 40000 kronorsbidraget och efter periodens utgång, säljer man bilen utomlands, företrädesvis till Norge.
Skattesubventionen som skulle bidra till en bättre närmiljö i svenska tätorter försnillades, samtidigt som man lyckats hålla priserna uppe på begagnade elbilar genom att hålla tillgången på en låg nivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.