Nästa artikel
Många barn färdas osäkert i bilen
Nyheter

Många barn färdas osäkert i bilen

Publicerad 26 juli 2019 (uppdaterad 26 juli 2019)
Rekommendationen i Sverige är att barn upp till minst fyra år, gärna längre, ska åka bakåtvänt. Kontroller som gjorts utanför förskolor visar dock att hela 43 procent av 3-åringarna färdades framåtvänt.
Under 2017 utbildade NTF 15 000 nyblivna föräldrar i viktig säkerhetsinformation när det kommer till transport av barn i bil. Detta innebär att enbart 12 procent av alla nyblivna föräldrar fått informationen under ordnade former via föräldraträffar på barnavårdscentraler eller öppna förskolor.

– Det saknas idag ordnade former för att säkerställa att alla nyblivna föräldrar får information om hur de säkrast bör transportera sina barn i bil. På vissa håll i landet genomför NTF utbildningar på uppdrag av regioner och kommuner men vi når långt ifrån alla föräldrar och i vissa regioner finns ingen kunskapsöverföring till föräldrarna alls, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF i ett pressmedelande.

2017 gjorde man flera kontroller utanför förskolor runt om landet som visade att många barn vänts framåt i lägre ålder än vad som rekommenderas. Totalt observerades 3 678 barn i 3 263 bilar vid 325 förskolor.

Kontrollerna visade att 12 procent av alla 1-åringar och 18 procent av alla 2-åringar satt framåtvända. Av de treåringar som kontrollerades satt hela 43 procent framåtvända.

Svenska rekommendationer innebär att små barn mellan 0 och 4–5 års ålder åker säkrast i bakåtvända babyskydd eller bakåtvända bilbarnstolar. Barn från 4–5 till 12 års ålder åker säkrast i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd.

– När vi genomförde våra kontroller utanför förskolor kunde vi konstatera att det är för många barn som utsätts för större risker än vad som är acceptabelt. Vi tror inte att föräldrar medvetet riskerar sina barns liv och hälsa. Det beror sannolikt på att de saknar kunskaperna och insikten om riskerna och det är något som vi skulle kunna påverka genom att erbjuda samtliga föräldrar en utbildning, säger Marie Nordén.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-26 17:58
Ben39

En riskbedömning som var och en ska göra tycker jag Lite överdrivet ibland faktiskt med uttalande "riskera barnens hälsa" finns värre saker Jag hade inget sånt mina barn hade inget sånt ..

#2 • Uppdaterat: 2019-07-26 18:44
Hackenbush

Det är hängslen, livrem och fallskärm som gäller idag.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-26 19:35
Farbror Blå

Tja, varför ska man ha säkerhetsanordningar över huvud taget i våra fordon? På den gamla goda tiden var det bättre. (T.ex. var antalet döda och skadade i trafiken betydligt fler).
Bengt39 verkar tycka att han själv ska bestämma hur man ska använda säkerhetsanordningar i bilen. Jag misstänker Bengt aldrig har varit med om/eller beskådat en värre olycka på nära håll. Hade han gjort det hade han troligen skrivit något annat..
Att man själv struntar i att använda säkerhetsanordningar är illa och tyder på dålig insikt, men att försumma barnens säkerhet är åt helvete illa..

#4 • Uppdaterat: 2019-07-26 19:47
Axa

Herr Polis
Nåja, nu finns det faktiskt ingen lag om när man ska ha barn bakåtvända eller framåtvända.
Naturligtvis ska man tänka på barns säkerhet men ibland är det lite som Hacken skriver.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-26 19:49
Farbror Blå

Läste precis en artikel i Expressen angående en man som uppenbarligen tog illa vid sig efter att försummat säkerhetsanordningar i bilen. Han blev terrorist på kuppen..
"Moyed al-Zoebis liv bryter samman i november 2015. Han och familjen färdas i en minibuss när fordonet plötsligt krockar. Moyed al-Zoebi själv, hans fru och hans barn slungas ut ur minibussen och landar på vägen.

Sonen dör.

Dödsfallet förändrar Moyed al-Zoebi. Han blir besatt av inbördeskriget i Syrien, följer all händelseutveckling intensivt. Sitt nyfunna stöd till den Islamiska staten gör han ingen hemlighet av.

– Han kände sig nog medskyldig till att sonen dog. Det är ganska vanligt att en person får en så kallad kognitiv öppning när de går igenom sådana här tragedier och då kan de bland annat börja söka efter ideologier".

Sannolikheten att man blir terrorist efter att försummat bilbälte för barn är förmodligen mikroskopiskt liten, men man kommer förmodligen må skit om en hemsk olycka drabbar ens barn..

#6 • Uppdaterat: 2019-07-26 19:51
Axa

Ähum, en icke-relevant anekdot

#7 • Uppdaterat: 2019-07-26 19:58
Farbror Blå

Herr Axa. Hade problemet varit så litet hade förmodligen inte NTF bemödat sig att göra en undersökning. Jag är ganska säker på att de uppmärksammade en hel del andra försummelser från stackars stressade föräldrar. Jag kan nämligen själv vittna om en väldigt hög grad av slapphet gällande bilbältningen av våra mest sårbara medborgare (barnen). Rekommendationer är tydligen inte tillräckligt för dig Axa och många andra. Vi får väl hoppas då att det blir lagstiftat..Så får jag anledning att plocka fram obotsblocket några extra gånger..

#8 • Uppdaterat: 2019-07-26 20:59
Ben39

Farbror blå: Alla är inte medvetna om riskerna pga okunskap det är propagandan mycket bra för .Dra inte förhastade slutsatser om individuella riskbedömningar för det verkar du inte förstå

#9 • Uppdaterat: 2019-07-26 21:14
J.L

Tror att det handlar om en dålig riskmedvetenhet och faktisk kunskap hos föräldraskaran. Farbror Blå har rätt i sin uppfattning om att värna barnens säkerhet, som defacto inte kan ta tillvara sina intressen själva. Tyvärr är det nog lite av tävling också mellan föräldrarna i duktighet om att vända barnen alldeles för tidigt.

#a • Uppdaterat: 2019-07-26 22:01
FXX

Jag pratade med en invandrad kurd om detta med bilbälten, barn i bil, trafik osv. Han sa att det går inte att jämföra Sverige med mellanösten. Trafiksäkerhet där han kom ifrån begränsades till att man för det mesta var överens om att köra på samma sida om man skulle åt samma håll. Om en buss körde av vägen där och alla dog så var det att jämnställa med en singelolycka med dödlig utgång i Sverige. Typ en notis i tidningen på sin höjd.

Så jag tror att i vissa grupper så är inte säkerhetstänket något man reflekterar över. Det kanske handlar om upplysning, jag vet inte, kultur?
Min generation är det ju nästan på gränsen till overkill. Det ska läsas tester och jämnföras, och sedan köper man top of the line. Fast själv satt man på kardantunneln i farsans 142-1969 utan bälte eller annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.