Bild
Nästa artikel
Många barn färdas osäkert i bilen

Många barn färdas osäkert i bilen

Nyheter

Rekommendationen i Sverige är att barn upp till minst fyra år, gärna längre, ska åka bakåtvänt. Kontroller som gjorts utanför förskolor visar dock att hela 43 procent av 3-åringarna färdades framåtvänt.

Under 2017 utbildade NTF 15 000 nyblivna föräldrar i viktig säkerhetsinformation när det kommer till transport av barn i bil. Detta innebär att enbart 12 procent av alla nyblivna föräldrar fått informationen under ordnade former via föräldraträffar på barnavårdscentraler eller öppna förskolor.

– Det saknas idag ordnade former för att säkerställa att alla nyblivna föräldrar får information om hur de säkrast bör transportera sina barn i bil. På vissa håll i landet genomför NTF utbildningar på uppdrag av regioner och kommuner men vi når långt ifrån alla föräldrar och i vissa regioner finns ingen kunskapsöverföring till föräldrarna alls, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF i ett pressmedelande.

2017 gjorde man flera kontroller utanför förskolor runt om landet som visade att många barn vänts framåt i lägre ålder än vad som rekommenderas. Totalt observerades 3 678 barn i 3 263 bilar vid 325 förskolor.

Kontrollerna visade att 12 procent av alla 1-åringar och 18 procent av alla 2-åringar satt framåtvända. Av de treåringar som kontrollerades satt hela 43 procent framåtvända.

Svenska rekommendationer innebär att små barn mellan 0 och 4–5 års ålder åker säkrast i bakåtvända babyskydd eller bakåtvända bilbarnstolar. Barn från 4–5 till 12 års ålder åker säkrast i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd.

– När vi genomförde våra kontroller utanför förskolor kunde vi konstatera att det är för många barn som utsätts för större risker än vad som är acceptabelt. Vi tror inte att föräldrar medvetet riskerar sina barns liv och hälsa. Det beror sannolikt på att de saknar kunskaperna och insikten om riskerna och det är något som vi skulle kunna påverka genom att erbjuda samtliga föräldrar en utbildning, säger Marie Nordén.

Kommentarer

#1
2019-07-26 17:58

En riskbedömning som var och en ska göra tycker jag Lite överdrivet ibland faktiskt med uttalande "riskera barnens hälsa" finns värre saker Jag hade inget sånt mina barn hade inget sånt ..

#2
2019-07-26 18:44

Det är hängslen, livrem och fallskärm som gäller idag.

#3
2019-07-26 19:35

Tja, varför ska man ha säkerhetsanordningar över huvud taget i våra fordon? På den gamla goda tiden var det bättre. (T.ex. var antalet döda och skadade i trafiken betydligt fler).
Bengt39 verkar tycka att han själv ska bestämma hur man ska använda säkerhetsanordningar i bilen. Jag misstänker Bengt aldrig har varit med om/eller beskådat en värre olycka på nära håll. Hade han gjort det hade han troligen skrivit något annat..
Att man själv struntar i att använda säkerhetsanordningar är illa och tyder på dålig insikt, men att försumma barnens säkerhet är åt helvete illa..

#4
2019-07-26 19:47

Herr Polis
Nåja, nu finns det faktiskt ingen lag om när man ska ha barn bakåtvända eller framåtvända.
Naturligtvis ska man tänka på barns säkerhet men ibland är det lite som Hacken skriver.

#5
2019-07-26 19:49

Läste precis en artikel i Expressen angående en man som uppenbarligen tog illa vid sig efter att försummat säkerhetsanordningar i bilen. Han blev terrorist på kuppen..
"Moyed al-Zoebis liv bryter samman i november 2015. Han och familjen färdas i en minibuss när fordonet plötsligt krockar. Moyed al-Zoebi själv, hans fru och hans barn slungas ut ur minibussen och landar på vägen.

Sonen dör.

Dödsfallet förändrar Moyed al-Zoebi. Han blir besatt av inbördeskriget i Syrien, följer all händelseutveckling intensivt. Sitt nyfunna stöd till den Islamiska staten gör han ingen hemlighet av.

– Han kände sig nog medskyldig till att sonen dog. Det är ganska vanligt att en person får en så kallad kognitiv öppning när de går igenom sådana här tragedier och då kan de bland annat börja söka efter ideologier".

Sannolikheten att man blir terrorist efter att försummat bilbälte för barn är förmodligen mikroskopiskt liten, men man kommer förmodligen må skit om en hemsk olycka drabbar ens barn..

#6
2019-07-26 19:51

Ähum, en icke-relevant anekdot

#7
2019-07-26 19:58

Herr Axa. Hade problemet varit så litet hade förmodligen inte NTF bemödat sig att göra en undersökning. Jag är ganska säker på att de uppmärksammade en hel del andra försummelser från stackars stressade föräldrar. Jag kan nämligen själv vittna om en väldigt hög grad av slapphet gällande bilbältningen av våra mest sårbara medborgare (barnen). Rekommendationer är tydligen inte tillräckligt för dig Axa och många andra. Vi får väl hoppas då att det blir lagstiftat..Så får jag anledning att plocka fram obotsblocket några extra gånger..

#8
2019-07-26 20:59

Farbror blå: Alla är inte medvetna om riskerna pga okunskap det är propagandan mycket bra för .Dra inte förhastade slutsatser om individuella riskbedömningar för det verkar du inte förstå

#9
2019-07-26 21:14

Tror att det handlar om en dålig riskmedvetenhet och faktisk kunskap hos föräldraskaran. Farbror Blå har rätt i sin uppfattning om att värna barnens säkerhet, som defacto inte kan ta tillvara sina intressen själva. Tyvärr är det nog lite av tävling också mellan föräldrarna i duktighet om att vända barnen alldeles för tidigt.

#10
2019-07-26 22:01

Jag pratade med en invandrad kurd om detta med bilbälten, barn i bil, trafik osv. Han sa att det går inte att jämföra Sverige med mellanösten. Trafiksäkerhet där han kom ifrån begränsades till att man för det mesta var överens om att köra på samma sida om man skulle åt samma håll. Om en buss körde av vägen där och alla dog så var det att jämnställa med en singelolycka med dödlig utgång i Sverige. Typ en notis i tidningen på sin höjd.

Så jag tror att i vissa grupper så är inte säkerhetstänket något man reflekterar över. Det kanske handlar om upplysning, jag vet inte, kultur?
Min generation är det ju nästan på gränsen till overkill. Det ska läsas tester och jämnföras, och sedan köper man top of the line. Fast själv satt man på kardantunneln i farsans 142-1969 utan bälte eller annat.

#11
2019-07-26 23:34

Då är Bengt39 välkommen att förklara för oss andra fåkunniga på vilka grunder han tycker att det är "Lite överdrivet" (#1) att se till att barnen färdas så säkert som möjligt.

Personligen ser jag det som en självklarhet- precis som att jag spänner fast mig, väljer en bil med krockkudde/whiplashskydd, säkerhetsbur, antisladdsystem, autobroms och håller mig nykter och utvilad när jag kör.

Jag skulle nämligen inte kunna leva med mig själv om jag inte gjort mitt yttersta för att garantera mina barns säkerhet. Det gäller oavsett de är 1 eller 20 år gamla.

Fabror blå har därför helt rätt i det han skriver. Barn skall åka så säkert som möjligt, allt annat är ansvarslöst och grund för orosanmälan till socialtjänsten; -).

MVH AL

#12
2019-07-27 00:30

Det går överstyr när man hör folk som letar efter en bil med Isofix för mittsätet bak för att kunna ha en bakåtvänd i mitten av bilen. Därtill sitter mamman bak i bilen och håller i babyskyddet ifall något skulle hända.
Jag tänker, är det inte bättre att stanna hemma isåfall.

Jag tror herr polis missuppfattade mig. Självklart är jag för säkerhet för barnen och jag har följt rekommendationerna. Jag själv åker alltid bältat och ser till att alla övriga i bilen har bälte.
Men ibland blir det löjligt. Lite som rubriker i Aftonbladet om att chips är livsfarligt. Eller att varenda barn är laktoskänsligt.
Snart kommer alla barn bli en ”bubble boy” (se Seinfeld)....

#13
2019-07-27 00:32

Bra skrivet av Farbror blå och A.L
Skitsnack om 'egna riskbedömningar' och nostalgiska anekdoter om att åka på kardantunneln i farsans 142 är enbart löjeväckande.
Även jag stod och hängde mellan fransätena när jag var barn och det gick hur bra som helst, eftersom vi aldrig var med om någon olycka!!
Då förstod man kanske inte vilka följder det kunde ha fått, idag har vi massor av forskning och erfarenhet att luta oss mot. Men idioter som vet bäst själv kommer alltid att finnas.

#14
2019-07-27 03:17

Axa. Nu är ISOFIX mest en komfortdetalj som skall underlätta montering snarare än en funktion som minskar belastningen vid en kollision.

Generellt sett vet man att den bakåtvända stolen ger ett högre skydd för våra yngsta (under fyra år). Det sammantagna skyddet för ett barn som sitter bakvänt blir någonstans kring 90 procent -att jämföra med den framåtavända varianten som hamnar kring 60 procent. Den stora skillnaden ligger i belastning på huvud och nacke - den skadetyp som är vanligast förekommande. Där är den bakåtvända stolen klart bättre (i händelse av frontal kollision). Skillnaden i belastning är i alla fall en faktor tre.

Idag när vi dessutom fått allt starkare bilar är det ännu viktigare att sätta barnet bakvänt. Jämförande prov (gjorda med krockdocka motsvarande en treåring) visar att en äldre 80-talsbil (som inte är lika styv) ger en belastning på barnets nacke i intervallet 900-1000 newton ( framåtavänd stol), och upp emot 1700 newton om bilen är byggd i slutet av 90-talet med starkare kaross. Detta kan jämföras med den bakåtvända varianten som landar på under 200 newton i en frontal kollision (oavsett styrkan hos bilen i övrigt).

Så barns anatomi (läs:ett förhållandevis tungt huvud i relation till resterande delar av kroppen) visar tydligt att man skall sitta bakåtvänt (och bältad! -undvik byglarna som visat sig öka belastningen radikalt) så länge det bara är praktiskt möjligt.

Idag är det faktiskt viktigare än någonsin och därför är denna kampanj också i allra högsta grad motiverad , inte minst i takt med näthandelns effekter (där konsumenterna köper stolar utomlands).

MVH AL

#15
2019-07-27 08:24

FXX säger "Min generation är det ju nästan på gränsen till overkill. Det ska läsas tester och jämföras, och sedan köper man top of the line. " och det måste jag nog hålla med om av egen erfarenhet av barn och barnbarn. Visst - man skall absolut göra det man kan för att skydda sig själv och sina barn men det börjar bli lite mycket överbeskyddande i många fall och nu talar jag inte bara om skyddet i trafiksituationer utan även om annat här i livet. Som så mycket annat så kan man dra det mesta in absurdum.

#16
2019-07-27 09:17

Jag ska villigt erkänna att jag är en av syndarna. Vi vände på vår dotter när hon var två år och började låta henne åka framåtvänt. Problemet var att hon skrev oavbrutet när hon åkte bakvänt, så i slutändan blev det en fråga om att åka med ett bakåtvänt barn som skriker och protesterar hela tiden, eller ett framåtvänt som är tyst. Jag kände mig inte som en speciellt säker förare med ett skrikande barn i bilen. Kanske var fel bedömning och jag visste att det egentligen var för tidigt att vända henne. Men man kanske ibland ska vara lite försiktig med att döma ut dessa föräldrar som vänder på barnen. Det kan finnas andra orsaker bakom än ren okunskap. Det här med bältesanvändning slarvas det också mycket med i andra länder. I Kina är det inte lag på att ha bälte i baksätet, vilket får konsekvensen att ingen har det heller. Men de flesta som jag visar denna video för brukar börja med bälte där bak:

https://youtu.be/bdW_3oQFO0c

#17
2019-07-27 09:52

AL
Tack för den onödiga lektionen.

#18
2019-07-27 10:20

Bra länk, Skoda. Det finns ofta diverse ursäkter när jag ertappar folk som medvetet inte beter sig som man bör i trafiken inte minst gällande brister angående bilbältning. Jag har tyvärr sett så många avarter att jag numera blir glatt överraskad när jag ser en bil där bilbältningen är exemplarisk på samtliga personer. Skulle jag rapportera alla brister jag ser angående bilbältning hade jag inte kommit många kilometer i Sthlm på ett arbetspass, varför jag många gånger får nöja mig med att peka in i bilen om tillfälle ges.
Jag har själv barn och är väl medveten om diverse problem som kan uppstå i bilen. Mina barn har dock åkt bakåtvända så länge benens längd inte har inverkat negativt på sittställningen, vilket varit någonstans vid 4-års åldern.
Det är förmodligen så att invandrare från diverse länder har ett helt annat säkerhetstänk angående bilbälte och annat. Det är min erfarenhet i varje fall. Jobbar jag en dag i ex. Täby så kan det se ganska schysst ut, men kommer jag nästa dag till Södertälje ser det helt annorlunda ut.(Jag har för mig bältesanvändningen i Södertäljeförorten Ronna ligger på drygt 50 %). Det är därför troligen så att man tar med sig den trafikkultur man är van med till Sverige. Kommer jag däremot ut på de avskilda öarna i Sthlms skärgård ser jag svenska urinvånare som beter sig i trafiken som folk gör i Indien, förvisso är trafikintensiteten betydligt mindre.
Man ska vara medveten om att dagens allt säkrare bilar förutsätter att alla personer i bilen är bältade på föreskrivet sätt varför jag anser att man borde straffas hårdare när man struntar i reglerna. Mc-kollektivet blev för några år sedan kollektivt bestraffade angående höjd trafikförsäkring då det ansågs farligt att köra mc. Kanske kan man göra något åt folk som beter sig riskfyllt i bil är också. Ska de kanske få betala en större del av sjukvårdskostnaden själva eller finns det andra lösningar?

#19
2019-07-27 14:30

Axa. Uppenbarligen var den inte onödig. Bara i denna som andra trådar tycks det finnas kunskapsluckor som behövs fyllas igen. Det är ju också vad kampanjen syftar till.

Sedan är jag den första att applådera en helhetssyn på säkerheten. Jag är av uppfattningen att vi måste angripa trafikdödligheten på flera olika sätt och med multidisciplinära metoder. Det jag redovisade handlade först och främst om det fysiska skyddet.

När man sedan väger samman samtliga riskfaktorer, såsom Skodaägare redovisar goda exempel på, går det givetvis att hitta omständigheter som kan motivera att man vänder på barnet tidigare -trots att det innebär högre påkänningar vid en incident.

Hur en sådan avvägning skall göras hamnar på den enskilde - och dennes riskmedvetenhet och kunskapsnivå.

MVH AL

#20
2019-07-27 14:43

AL
Det kändes som att hela lektionen var riktad till med då du börja med att adressera mig.
Men ok.
Jag menar bara att föräldrar i allmänhet är ängsliga och oroliga för många saker. Det är bra att man tänker på säkerhet i bil, men när människors barnuppfostran handlar om att ha osunt höga säkerhetsmarginaler i allt annat så kommer det märkas på barnens psykiska ohälsa. Det gör det redan.
Det var det jag menade och inte att man skulle fuska med barnens säkerhet i bil. Men när man även sätter hjälm på ungen i bil då kan man undra...

#21
2019-07-27 15:41

Om jag gett mina barn ungefär hälften av maten dom gick när dom var små så kanske hade dom kunnat åka baklänges upp i 4-5års åldern. Vi var tvungna att vända dom tidigare (kommer inte ihåg exakt ålder) eftersom dom mer eller mindre satt med knäna i höjd med hakan plus att huvudet stack upp över kanten på stolen på den som åkte baklänges i framsätet.

#22
2019-07-27 18:32

+1 på Axa's inlägg #20 !

#23
2019-07-27 19:47

@ A.L. Har du även bur, 6-punktsbälte, hjälm och flamskyddad klädsel på dig och dina barn i bilen? Jag menar hur skulle du kunna förlåta dig själv om du inte gjort dit yttersta för dig och dina medpassagerare? Och så har du väl naturligvis en TMA-vagn efter bilen ifall du skulle bli påkörd bakifrån?

Skämt och sido. Någonstans måste man dra gränsen och olika människor kommer dra den på olika ställen, det kommer vi aldrig att komma ifrån.

Vi vände inte på mina barn förrän efter 4-5 år. Men i backspegeln tror jag att det hade varit bättre att göra det då jag hade kunna koncentrera mig på körningen istället för skrik, bråk och diverse annat som slutade ganska direkt när vi vände på barnen. Det måste väl vara bättre att undvika än olycka än att vara extra säker i den...

#24
2019-07-27 22:48

Jag är av den uppfattningen att alla säkerhetsåtgärder är otroligt viktiga utan ”men”. Föräldrar är numera notoriska att köpa dem dyraste prylar som finns inte minst barnvagn och bilbarnstol, helst 2 år innan födelsen, helst flera, för olika positioner och åldrar och årstider, matchande med bilens färg och tillfället.... MEN (!) kontrollerna har gjords utanför dagis och det brukar vara högst ett par kilometer hemifrån i rusningstrafiken med bilköer och hastigheter uppemot 20-30 Km/t. De flesta har nämnt problemet här och det är att visa barn kan vara stora för sin ålder eller skrikiga och distraherande. Det är helt enkelt av praktiska skäl eller övervägd säkerhetsbedömning. Jag vill påpeka att invandrare tar körkort på samma villkor och med utbildning som infödda gör. Jag är pendlare mellan Gbg och en lite stad. Där vanliga trafikregler gäller inte för urinvånarna. De har ingen aning om ”höger regel” (troligen tror att de har företräde för de kör rakt framåt men fattar inte att det gör jag också!), blinkar när de går in i rondellen och aldrig när de går ut. Det gör inte invandrare och de gör som lagen säger för de har fått körkortet den senaste 20 åren. Jag kom ihåg nånting helt irrelevant (?) Det rekommenderades bakåtvänd och i framsätet för barn. Volvo var duktigt att påpeka det. De hade gjort tester och var främst i världen på det. Ironin var det att enda tillverkaren som inte hade avstängning av passagerare kunden som standard, i ingen nivå av utrustning, var just Volvo. Det var extra tillval på 500kr.

#25
2019-07-28 09:16

Axa. Ja din parallell att föräldrar väljer ISOFIX för att öka skyddet var något jag kommenterade. Det är inte ISOFIX funktion (om vi bortser från att den kan motverka felmonterade barnstolar). Resterande delar av "lektionen" handlade sedan om vad skillnaden blir i belastning på barnets nacke givet om det sitter framåt eller bakåtvänt och den var formulerad i största allmänhet.

Men för att öka förståelsen ytterligare: 950 eller 1700 newton i belastning på nackarna (som har detekteras i kollisionsprov med framåtavända barnstolar) är nivåer som ger bestående men även på vuxna. Det finns då en risk för att utveckla whiplash. Den finns faktiskt redan vid 200 newton (som är det värde som de bakåtvända stolarna uppnår). En masströget på 20 kg är inte sunt för ett barn (apropå hjälm). Med eller utan hysteriska föräldrar;-)

Få människor här kan nog inte tänka sig att köpa en bil utan whiplashskydd idag - just eftersom de flesta köpare känner till eller tycker att whiplashskydd är en viktig del av en bils säkerhetsutrustning (vilket det är - skadereduktionen hos de bästa lösningarna är nära 60%). Lika lite borde människor här vilja placera sina barn framåtavända - eftersom även det ökar riskerna för barnet i händelse av en kollision. Att det ser ut så här visar både studier av verkliga olyckor som genomförda prov.

Jag tror dock inte att de flesta föräldrar vill riskera att deras barn exponeras för påkänningar som ger bestående men, av ungefär samma skäl som att samma föräldrar inte vill utsätta sig själva för den typen av risker. Och därför är information om vad skillnaden är mellan framåtavända och bakåtvända stolar en viktig del av ett skadepreventivt säkerhetsarbete.

Därför applåderar jag denna kampanj då den uppenbarligen bidrar till att föräldrar blir upplysta om riskerna med framåtvända barnstolar (som faktiskt är godkända att säljas i Sverige och EU).

Att det sedan finns omständigheter som gör att man ändå vill ha sitt barn framåtavänt är förstås ett förståeligt argument. Men då kan det vara bra att känna till riskerna - och att märkningen av stolarna stundtals kan vara bristfällig. Så jag återupprepar att om man nu trots allt skall sätta barnet framåt - välj då en stol med bälte. Byglar -som tyvärr förekommer i EU och är fullt godkända i Sverige är ytterst olämpliga. De ökar skaderisken ytterligare

MVH AL

#26
2019-07-28 00:44

Nej Desomholic: jag har inte hjälm på de barn som studtals färdas i mina bilar. Det är nämligen inte nödvändigt så länge jag har en bra stol (med stabilt sidokrockskydd) och så länge stolen är placerad bakåtvänd. Faktum är att det just är barnets förhållandevis stora huvud som utgör problemet. Att då montera en hjälm kan faktiskt förvärra mer än vad det förbättrar situationen.

Jag har full förståelse för att folk väljer att placera sina barn framåt. Men man bör vara medveten om att det innebär en högre risk på ungefär samma sätt som om man själv väljer bort krockkudde eller bilbälte. Och därför är information en viktig del för att föräldrarna skall förstå att man skall eftersträva att ha barnen bakåtvända så långt som det bara är möjligt.

Annars ökar alltså riskerna.

MVH AL

#27
2019-07-28 03:21

Hannah, det är föredömligt av dig att försvara våra invandrare. Det väcker lätt ont blod när man tillskriver diverse beteenden hos vissa invadrare från olika kulturer. Det var inte min avsikt att befläcka dessa då jag är väl medveten om att den absoluta merdelen av dessa på ett föredömligt vis försöker anpassa sig så gott de kan till vårt samhälle som ibland skiljer sig stort från miljön de kommer från. Många har dessutom upplevt traumatiska händelser som ska bearbetas. Det finns tyvärr många svenska "urinvånare" som missköter sig gravt allvarligt i trafiken (s.k. medvetna risktagare), vilket kanske är extra illa då vår medvetenhet kanske bör vara på topp. Det jag skrivit ovan är tyvärr den verklighet jag upplever. Mitt jobb är att iaktta felbeteenden och prata med folk som inte följer regelverket och jag ser tyvärr skillnader i bl.a. trafiksäkerhetstänk beroende på varifrån man har sitt ursprung. Det du skriver Hannah att invandrare har samma körkortsutbildning som svenska "urinvånare" är helt riktigt en sanning i många fall. Men den stora andel invandrare som har tagit körkort i länder som exempelvis Italien, Polen, Rumänien, Litauen, Grekland behöver aldrig ta något nytt körkort i Sverige. Många trafikanter som har sådana körkort har enligt min erfarenhet inte sällan ett sämre säkerhetstänk i trafiken. Orsaken till detta kan jag bara spekulera om. Angående invandrade utomeuropéer så säger regeln att man man ska ta ett svenskt körkort inom ett år efter att man blivit folkbokförd i Sverige. Är man inte folkbokförd i riket, (vilket kan dröja flera år för vissa invandrare då migrationsverket har fullt upp och många vistas här även illegalt) så kan man köra omkring legalt med ett utomeuropeisk körkort i flera år. Någon jag kontrollerade hade ett körkort från mellanöstern vilket var giltigt trots att han bott 8 år i Sverige. Detta kan vara en av anledningarna till att bilbältesanvändningen är extra låg i förorter som Ronna där många asylsökande bor. Man ska även ha i åtanke att långt ifrån alla som åker som passagerare i bilar har körkort. I många förorter är det ovanligt att kvinnor och äldre tar ett svenskt körkort och då får de sannolikt inte någon vidare utbildning i trafikvett. Kommer man då dessutom från en kultur där det anses skamligt att som passagerare dra på ett säkerhetsbälte för att detta är ett tecken på att man inte litar på föraren så uppstår lätt problem. Att kräva att dessa trafikanter ska fundera över om en bilbarnstol ska vara framåtvänd eller bakåtvänd kan lätt uppfattas som löjeväckande. Jag ska som polis vara glad om det finns en bilbarnstol/bälteskudde i bilen och att barnet sitter fastspänt, vilket tyvärr långt ifrån är en självklarhet.

#28
2019-07-28 10:20

Jag försvarar ingen, jag fördömer ingen, jag är intresserad av sakfråga. Det är inget hemlighet att afroamerikaner är mer inblandad i brott än dem vita i USA. Problemet hänger kanske med deras ekonomiska och sociala situationen (fattigdom) än med deras hudfärg. Här i Sverige ser du ingen invandrare som slänger plast eller avloppsvatten i havet, bråkar och irriterar i camping eller skidbacken, bråkar berusad i flygplan eller är inblandad i olyckor med husvagn. Vet du varför? För att de inte har råd att köpa båt, husvagn, dyra resor... inte för att de är mer väluppfostrad eller miljömedvetna (de kanske är det, inte vet jag) Men jag ser ingen (som genom sin subjektiva observation) hyllar invandrare för detta. Att de inte använder olika bilbarnstol i olika åldrar har kanske med deras ekonomi att göra än med deras kultur. En som köper bil för 5-6k har kanske inte råd med en stol på 3-4 eller däck på 5-6k. Eller har ingen bekanta som vill lämna ifrån sig sin gamla stol för att folk i deras bekantskap är i samma ekonomiska nivå. Om man gör en objektiv observation ser man kanske att de är bättre på säkerhet än medelsvensken i samma ekonomiska nivå (kanske, det är bara en teoretiskt antagande) Det som förpestar varje tråd i varje forum dem senaste åren är att alla Sveriges problem kopplas i slutändan till invandrare, oavsett, även om det handlar om för många soliga dagar!!! För resten de som kommer från utlandet kanske inte behöver anpassa sig till vår överlägsna kultur, de kanske kan bättre. Alla läkarna och tandläkare i den lilla staden som jag nämnde är invandrare och utbildade innan de har kommit till Sverige. Och jag har några professorer och forskare bland mina bekanta som är just invandrare och stolta över sina kultur. Bara min meningslösa subjektiva observation:)

#29
2019-07-28 12:24

AL
Som sagt, du behöver inte adressera mig ifall du ska skriva ett långt utlägg om riskerna. Jag är medveten om riskerna.

Apropå risker, vilket kan var intressant. Rent teoretiskt och räknat utifrån samtliga riskhöjande faktorer så är det väl i princip nära 100% risk att man hamnar i en olycka varje gång man är ute och kör bil...

#30
2019-07-28 13:18

Hannnah
Vilket struntprat i kubik....Lyssna på Farbror Blå som ser både framsida och baksida av problematiken dagligdags. Vad invandrare respektive svenskar gör - så är dom nog lika goda kålsupare. Bil för 5-6 K..... vilken planet bor du på? Barnstolar finns också begagnade - och ibland gratis. ” Mycket meningslösa subjektiva observationer” och en gnutta svensk - fientlighet.

#31
2019-07-28 13:23

Axa. Adresseringen till dig avsåg ISOFIX. Om du sedan även tog åt dig av min redogörelse av riskerna (vilka du ju varit en av många i denna tråd att raljera över) får det ses som utmärkt eftersom jag är av uppfattningen att det är ansvarslöst att sitta och skratta över att barn far illa i trafiken.

Angående risken för olycka beror det lite på vilken typ av incident du tänker på. Avser man en dödsolycka och ställer det i relation till trafikarbetet har risken sjunkit rejält på senare år. År 2018 förolyckades det totalt 325 personer samtidigt som vi fraktade oss själva och gods om totalt 84433 miljoner kilometer. Vi får alltså en kvot på 0.0038 döda(vilket är en minskning med ungefär 40% om man jämför med början av 2000-talet).

Så nej. Risken är uppenbarligen inte 100%, i alla fall inte för en dödsolycka.

MVH AL

#32
2019-07-28 18:15

AL
Det kanske är bättre att dela upp ditt inlägg i två isåfall.

Mjo, jag tänker på man summerar alla kända risker, lite slitna sommardäck, fel däcktryck, hastighet på väg, vägtyp, att det finns berusade i trafiken, att det finns körkortslösa i trafiken, att man glömde äta frukost på morgonen, att det är mörkt, att man har lite halvlamt halvljus, att det kan finnas vilt, att vägen är i dåligt skick, att verktstaden vid senast service inte skruvat fast ena bakhjulet, att...osv osv
Jag lovar det blir 100% risk att man förolyckas... :-)

#33
2019-07-28 18:16

Bo
Jag skulle nog inte värdera herr polis uppfattningar högre än Hannas. Varför skulle man göra det?

#34
2019-07-28 23:32

Axa. Nej det var i sak helt korrekt. Du gjorde dig lustig över att föräldrar som du ser det överdriver säkerheten för sina barn genom att använda ISOFIX, dock utan att tänka på att det är ett montagesystem och inget som ökar det fysiska skyddet.

Angående dina 100% i risk är det ett lika ouppnåeligt värde som noll. Inte ens våra naturlagar når dit. Sannolikhetsteori kan vara knivigt ibland;-). Men visst finns det gott om exempel på faktorer som ökar riskerna i trafiken. När man dessutom kombinerar dem är det inte osannolikt att riskförändringen blir ännu större. Hur och i vilken omfattning som riskerna tillsammans integrerar med varandra är ett outforskat område idag. Det går inte att addera eller subtrahera sannolikheter hur som helst. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med data eller avgränsade system för att göra det. Trafikmiljön är för komplex för att enbart beskrivas med observationsstudier. Det krävs fler ansatser för att kunna dra slutsatser.

Totalt sett vet man dock att en bakåtvänd framstol skyddar bättre än en framåtvänd. Det syns i skadeutvecklingen ute i verkligheten och det bekräftas också i genomförda krockprov. Därför bör man som förälder se till att barnet sitter bakåtvänt i största möjliga mån. Det är och förblir ens ansvar som förälder. Allt annat betraktar jag som ansvarslöst (under förutsättning att det inte finns goda skäl att vända på barnet)

MVH AL

#35
2019-07-29 02:00

AL
Ja, jag gör mig lustig över föräldrar som till absurdum överbeskyddar sina barn. Och nu menar jag inte säkerhet i bil. Men jag antar att du tycker det är ok att vi får en hel generation ängsliga vilket även visar sig genom psykisk ohälsa.

Det är bra att du återupprepar dig, det kan ju vara någon som missat dina övriga utlägg om säkerhet i bil.

Vad gäller mitt påstående om risk så var det ett raljerande. Rent allmänt fylls löpsedlar och det släpps utredningar om både det ena och andra som handlar om risker. Rent teoretiskt är vi döda innan vi ens hinner börja leva.

#36
2019-07-29 02:30

Hannah, det känns som vi kommit bort från ämnet lite. Säkert till stor del mitt fel. Folk som invandrat till Sverige har 100-tals olika härkomster vilket sannolikt innebär att de har olika "trafikkulturer" i bagaget, vilket även du nog bör vara med på. Vissa kan säkert ha bättre trafikvett och vissa har enligt min erfarenhet betydligt sämre. Det finns regionala skillnader inom Sverige också. Stockholmare är t.ex. enligt min erfarenhet ofta mer aggressiva i trafiken än många landsortsbor även när de åker till andra landsändar.

Jag är väl medeten om att de socioekonomiska förhållandena påverkar hur man ges möjlighet att leva livet. Det är tyvärr så att alla inte har råd med den säkraste bilen och bilbarnstolen. Det finns dock många exempel på invandrare som har råd med fina bilar och som försummar barnens och andras säkerhet. För något år sedan rapporterade jag en kirurg med obältad fru bak som båda kom från ett utomeuropeisk land vilka hade två små barn i deras MB SUV helt obältade medan de körde på den olycksdrabbade E4/E20 i högre hastighet än övriga trafiken under rusning. Kirurgen tyckte det var onödigt att bälta barnen då han var en säker förare och han hade aldrig varit involverad i en olycka. Själv bar han bilbälte. Han fick en rejäl tillägelse och böter. Det finns säkert även "ursvenskar" som gör sådana dumheter, men jag träffar inte på dem lika ofta.. Jag är medveten om att vi poliser kan få en negativ syn på verkligheten då vi ofta tvingas konfrontera folk när de mår eller beter sig som sämst. Jobbar man i invandrartäta områden så är det ofta invandrare man som polis konfronterar. Det är av olika anledningar också där som polistätheten anses behövas vara som störst vilket säkert kan innebära att invandrare oftare blir rapporterade för vissa brott. Mina åsikter är ingen vetenskap utan de bygger på min erfarenhet av att jobba i huvudstaden där de flesta etniciteter är representerade. En annan polis i Sthlm kan dock säkert ha en annan uppfattning.

För att återgå till ämnet så är det inte så konstigt att bakåtvända bilbarnstolar är bäst för mindre barn. Deras huvuden är betydligt större i förhållande till vuxnas kroppar och deras nackmuskulatur är mindre utvecklad vilket innebär att deras nackar sannolikt skadas lättare vid en häftig inbromsning. När en bil måste stanna häftigt för något som oväntat dyker upp på vägen är det fördelaktigt med bakåtvända bilbarnstolar som fångar upp huvudet.

Det är ofta lättare att bli åksjuk när man åker bakåtvänd varför man som förare har en extra stor anledning att köra mjukt och försiktigt med små barn i bilen. Kör man inte mjukt är det inte så märkligt om barnet klagar eller spyr. Många bilförare tar tyvärr inte särdeles stor hänsyn till sina passagerare.

#37
2019-07-29 07:14

Axa. Det finns ingen relation mellan att använda bakvänd barnstol och psykisk ohälsa i vuxen ålder. Studien du tänker på mäter helt andra saker och utgår från en annan problemformulering än hur vi placerar barnen i bilen.

Och nej. Det finns inte heller en teori som visar att vi är döda innan vi börjat leva. En teori formulerar man genom observationer. När tillräckligt många observationer är gjorda och kan återupprepas och prövas i en annan miljö så har vi en teori. Teori bygger alltså på empiri (via exempelvis experiment eller insamlad data).

I fallet bakåtvända barnstolar har vi ett sådant stöd. Där kan man genom observationer från verkligheten samt i experimentella studier se att skadenivån blir lägre än när barnet sitter framåtvänd. Och detta med utgångspunkt i biomekaniska lagar. Den goda Newton hjälper alltså som vanligt till genom att tillhandahålla en teori med hög repeterbarhet som möjliggör att påkänningarna på de åkande kan beräknas, operationaliseras och bekräftas ute i verkliga olyckor (även kallat Newtons andra lag). Det är därför naturvetenskap är så fantastiskt. Den producerar (tvärtemot teser om hur barn eventuellt påverkas av vuxnas ångest) resultat som är praktiskt användbara.

MVH AL

#38
2019-07-29 09:14

AL
Det är härligt att du tar allt så bokstavligt. Antingen gör du det medvetet vilket betyder att du trollar eller ännu värre omedvetet...

#39
2019-07-29 10:56

Axa. Ja att skämta med psykisk ohälsa och raljera över trafikskadade barn är inte riktigt min typ av humor. Tvärtom betraktar jag det som ytterst smaklöst och om något att trolla.

Men vi är alla olika.

Barn skall sitta bakåtvända. Svårare än så är det inte.

MVH AL

#40
2019-07-29 13:25

Hej farbror blå! Jag respekterar ditt jobb, dina insats för samhälle och dina åsikter och har ingen tvekan om din observation, och utan ”MEN” . Ordet ”kultur” kan vara mer laddat och diffus än ordet ”kunskap”. Risken är att varje idiot i det mest avlägsna hålan tror att hen är mer trafikbegåvad och kultiverad individ än vilket utlänning som helst (finns även i den tråden). Jag hoppas att de berörda myndigheter och publik servicen (inte minst SVT) tar tillvara på experternas (och förstås du och dina kollegors) erfarenhet och kunskaper och upplyser alla om de viktiga frågorna (där ingår även invandrare). Man kunde tex lägga en två dagars obligatorisk kurs (säkerhet i trafiken) för all vuxna som vill bosätta sig i Sverige oavsett om de har körkort eller ej. SVT kunde visa 5min-program mellan sina ”rader” just om betydelsen av däck, bilbarnstol (hur huvudet kastas fram på en 2-åring vid en olika eller hård inbromsning) gå på övergångsställe, säkerhet vid badplatser, hur man uppför sig som hundägare, hur gör man i tvättstuga, Vad händer när man slänger plast i naturen, ..... you name it! Fördelen är att även de mest ointresserade och okunniga individer (oavsett bakgrund) blir exponerade till fakta. Då pratar man med dem inte om dem. I mitt yrke är det vetenskapligt bevisat att ge råd till vuxna människor inte ändrar deras beteende (just i mitt område), och därför är det inte rekommenderat. I praktiken ser vi att de har alltid ursäkter för deras agerande. När jag ger samma råd till vuxna nyanlända invandrare ändrar dem sitt beteende. Den vuxna svenskan har hört faktan/rådet i hela sitt liv men har inte bryt sig. Det är lika illa hos tyskar, holländare,.... Den andra gruppen (invandrare från fattiga länder) har aldrig hört om våra västerländska rekommendationer. När de vet hur de skall göra är de faktiskt duktiga. Jag påpekar en gång till att det är bara just mitt arbetsområde. Det finns säker ämne, hur mycket som helst, som varken majoritet av svenskar eller invandrare kan, då upplysning är lika effektiv i både grupperna.
Tack för dina insatser och värdefulla arbete. Ha en trevlig sommar.
Med vänliga hälsningar

#41
2019-07-29 16:27

AL
Det är ju med autistisk precision som du missar helt vad jag skriver.

#42
2019-07-29 16:46

Måste hålla med Axa helt och du A.L tycks ju missa hans point helt och hållet.

#43
2019-07-29 16:57

Kloka tankar Hannah. Information ger kunskap och brister informationsinhämtningen så blir det problem. Det finns mycket att göra angående information till de befintliga medborgarna och de som flyttar hit. När jag var liten satt jag och kollade på "Anslagstavlan" på SVT i brist på andra tv-program, men numera zappar jag runt bland de dryga 50 tv-kanalerna tills jag hittar något som jag är hyfsat intresserad av och missar det programmet om det överhuvudtaget existerar längre. Det krävs nog något nytag för att nå ut med info till folk. Det borde inte vara så svårt då de flesta är online stor del av deras vakna tid.
Jag hoppas du får en schysst avslutning på den återstående sommaren!

#44
2019-07-30 00:00

Nej Pi. Jag har uppfattat att både du och Axa tycker att det är löjligt och överdrivet med information som handlar om hur barnen skall sitta i bilen. Vi gör "bubble boy" av dem (liknande gestalten i Seinfeld) och barnen riskerar till och med att drabbas av psykisk ohälsa enligt Axa.

Och inget av denna raljans är korrekt. Kopplingen mellan föräldrars ångest och att sitta ordentligt fastspänd i bilarna är inget annat än ett påhitt. Det finns nämligen inga sådana samband härledda. Hur barn sedan bör sitta finns det rekommendationer utformade som just har vetenskaplig bärighet.

Det är dessa rekommendationer som denna artikel handlar om och som i sak inte är konstigare än att man vill ha whiplashskydd eller bilbälte när man köper bil. Skillnaden ligger nog snarare i kunskapen, där avsevärda delar av föräldrarkollektivet inte är medvetna om riskerna med att vända på stolen för tidigt.

Därför är sådan information bra, och det finns ingen grund för att den skapar onyttor liknande dem som har deklarerats i denna tråd.

MVH AL

#45
2019-07-30 12:38

De får väl börja ha kurser. Kan man ha kurser i hur man bor i lägenhet så kan man kurser i bilbarnsstolar. Migrationsverket får väl be om lite mer pengar.

#46
2019-07-30 21:53

AL
Fortfarande lässvårigheter? Istället för att fortsätta med dina ogrundade påstående så visa var jag har skrivit att det är a) dåligt med information b) finns ett samband mellan säkerhet i bil och barns psykiska ohälsa.

Jag har inte försökt att påvisa samband mellan föräldrar som är måna om barn i bil och barns psykiska ohälsa.
Däremot menar jag att många föräldrar är farligt ängsliga rent generellt vilket påverkar barns psykiska och fysiska hälsa.

#47
2019-07-31 12:59

"Däremot menar jag att många föräldrar är farligt ängsliga rent generellt vilket påverkar barns psykiska och fysiska hälsa" skriver Axa.

Och detta i en tråd om hur man bör placera sina barn i bil.

Är det ängsligt generellt att använda bälte? Att välja säker bil? Att använda cykelhjälm eller att se sig för innan man går över gatan?

Kopplingarna till psykisk ohälsa (inte fysisk) i en tråd om hur man monterar barnstolar i en bil är irrelevanta. Det är lika ovidkommande som att börja prata om att barn inte bör äta för mycket salt i unga år eftersom det kan påverka blodtrycket i vuxen ålder (ett samband som dessutom tvärtemot tesen om ångest har ett vetenskapligt stöd).

Varför man skall ta upp folks psykiska ohälsa i en tråd om barnstolar och som en invändning mot de argument som lagt fram återstår för Axa att förklara.

För mig är det helt irrelevant.

Men vi kan ska skall lägga till AGW-hypotesen och eventuellt liv i yttre rymden också?

Det kan finnas en mänsklig påverkan på klimatet och det finns stridspiloter som gjort observationer av saker som kan tyda på liv utanför rymden och mängden kärnvapen på jorden är så många att det räcker för att förgöra oss många gånger om.

Allstå är råd om hur barn skall monteras i bil onödiga.

Goddag yxskaft!

MVH AL

#48
2019-07-31 15:16

AL
Och du läser tråden från början så kanske det trillar ner några kronor...

#49
2019-07-31 17:18

Jodå Axa jag har läst både dina som andras inlägg i den här frågan.

Sammantaget har jag hittills inte sett något som innebär en saklig invändning mot vare sig kampanjen som sådan eller mot Farbror blås utmärkta synpunkter.

Det mesta är egentligen mest rätt tafatta försök att relativisera bort något så viktigt som hur barn sitter i bilen. Helt på tvärs med all tillgänglig kunskap i frågan.

Postmodernismen lever och frodas;-)

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.