Bild
Nästa artikel
Antal olyckor på E6 mellan Vellinge och Helsingborg vardagar mellan mars och juli under rusningstid.

Lyckat omkörningsförbud för lastbilar på E6

Nyheter

Ett omkörningsförbud för tunga lastbilar har gjort stor skillnad på E6 mellan Vellinge och Helsingborg. Den första uppföljningen visar att antalet olyckor nära nog halverats.

Åtgärderna är en del av en större satsning för att minimera mindre störningar. Till exempel kan en hastig inbromsning snabbt skapa långa köer med ökad risk för kökrockar.

Omkörningsförbudet för tunga lastbilar infördes tillsammans med nya regler för långsamtgående mobilkranar i mars. Redan nu har antalet olyckor, de flesta upphinnandeolyckor, nästan halverats jämfört med samma period förra året.

– Att vi redan nu ser ett så fint resultat är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.

Diskutera: Vad tycker du om omkörningsförbud för lastbilar?


 

Kommentarer

#1
2019-09-13 16:55

Förvånar mig inte för numera ser man alldeles för ofta 2 långtradare bredvid varande med oändliga omkörningssträckor som resultat.

#2
2019-09-13 17:40

Ja vid varje långstyrning ser man alltid någon tradare som kastar sig ut i vänsterfilen på 2-1 vägen och behöver alltid hela sträckan för att ta sig om.

#3
2019-09-13 17:47

Det är förbud för lastbilar/bussar att köra i vänster körfält på E4 mellan Upplands-Väsby och Arlanda dagtid. Många av Flygbussarna skiter helt i det. En del lastbilar likaså. Polisen borde ta körkortet av dem.

#4
2019-09-13 17:48

Jag tycker det är bra. Eftersom (nästan) alla lastbilar kör runt 90-95km/h, så finns det ingen större tidsvinst för de som kör t.ex. 93km/h mot de dom kör 91km/h. Om vi har fler filer i större/längre uppförslut, så kan lättare lastbilar köra om tyngre lastade, men det bör alltid vara minst en vänsterfil enbart till snabbare fordon i dessa uppförs backar.

#5
2019-09-13 18:22

Borde vara standard, på alla vägar, speciellt i rusningstrafik.
Hela Stockholm borde införa omkörningsförbud mellan 07.00 - 09.00 vardagar och 14.00 till 18.00 på eftermiddagar.

#6
2019-09-13 18:24

Kanske: Många? Typ alla bussar skiter i det och 80% av lastbilarna. Jag gissar på att de inte kan läsa skyltar eller så tycker de att filen till/från Rosersberg skapades och de kör helt enkelt inte om i mittenfilen eftersom de inte bytt fil (idioter...)

#7
2019-09-13 18:49

För att klar göra vissa saker.
Så är alla tunga lastbilar över 15t spärrade på 90km/h lagkrav kontrolleras vartannat år.
En anledning till att man väljer att ligga kvar i en fil är att man inte blir insläppt igen. För att ingen vill ligga bakom en lastbil.
Sen omkörningar håller jag med om, att köra om någon som kör 85 är helt korkateftersom det tar en evighet, när man bara får köra i 80 med släp (lastbilar utan släp får köra 90 på motorvägar och motortrafikleder.

#8
2019-09-13 18:54

Milky och Kanske, omkörningsförbudet mellan Arlanda och Väsby gäller tunga lastbilar, alltså lastbilar över 3,5 ton. Visst ser jag en och annan lastbil, men det är relativt sällsynt. Bussarna får köra om och gör så också.
Söder om Stockholm på E4:an så är det förbud för fordon över 3,5 ton i vänsterfil så där gäller det för alla fordon över just 3,5T

#9
2019-09-13 18:55

Sen är det ju ganska intressant att den tunga trafiken blir straffade av att övrig trafik inte kan planera sin körning.

#10
2019-09-13 19:07

Lastbilarna borde inte få köras där då det är rusningstrafik, dvs 06-09 på morgonen och 15-19 på eftermiddagen.. måndag till fredag.

#11
2019-09-13 21:05

Hade inte Tyskland förbud för lastbilstrafik på helger under sommarhalvåret på 80-talet?

#12
2019-09-13 23:37

Axa, det har de fortfarande.

#14
2019-09-14 11:17

Stig
Ah, där det man. Har inte färdats bilvägen söderöver på 30 år.

#16
2019-09-14 15:28

Nu återstår bara sniglarna!
En sak att vi fick bort den tunga trafiken i vänsterfältet, nu skall bara bilisterna lära sig gasa också.
Om du har en personbil, varför gå ut i vänsterfältet för omkörning och bara göra 95km/h???
Man man som bilist inte vågar köra fortare än 90-95km/h på motorvägen, ligg kvar i högra fältet då.

#17
2019-09-15 10:19

Varför lättar inte den lastbilen som blir omkörd på gasen några sekunder så att den andra kommer förbi snabbare? Vill de bara skapa irritation? Det ingår i samspelet i trafiken att underlätta för andra.

#18
2019-09-16 11:22

@Kristoffer_P: Nu är ju det faktum att en liten inbromsning i rusningstrafik, lätt fortplantas bakåt och markant ökar risken för upphinnandeolyckor länge bak ett välkänt fenomen. Det känns därmed ganska givet att detta är en oerhört enkel och effektiv åtgärd, men minimala kostnader. Förutom ovan nämnda risk för olyckor, så är det dessutom vanvettigt att en stor lastbil ska gå ut i vänsterfilen under rusningtid och köra om en annan lastbil som kör 2-3% långsammare, samtidigt som man uppehåller otaliga bilar som kör 40-50% snabbare. Med tanke på hur opraktiska stora lastbilar är att manövrera när det är trångt (alltså rusningstrafik), så borde de nästan ta och förbjudas helt och hållet. Majoriteten av transporterna kan med fördel ske när så få som möjligt använder vårat vägnät, på nätterna. Sen är det ju bara en tidsfråga innan majoriteten av vägtransporterna kommer ske helt autonomt, så sträckkörning nattetid överhuvudtaget inte är ett problem.

#19
2019-09-16 18:16

Många vanliga bilister, mest unga tycker jag mig sett) gör likadant: ligger i 120 och kommer i fatt en bil eller lastbil som kör 90. Ut i vänsterfilen och kopplar in farthållaren på 95! Efter några kilometer när de segat sig om kastar de sig in 2 m framför den omkörda bilen och ställer tillbaks farthållaren till 120 igen(.......

#20
1
2019-09-16 22:42

95 km/h på motorväg är helt lagligt. 125 km/h på motorväg är helt olagligt.

#21
1
2019-09-16 22:42

Konstigt. Mitt förra inlägg försvann.

#22
2019-09-18 17:53

@Blomman_90 Jag håller med om att man inte behöver köra om i rusningstrafik, det är bara idiotiskt. Men sen om majoriteten av alla transporter ska ske nattetid måste ju majoriteten av alla företag ha natt personal som kan ta emot "majoriteten" av allt gods, intresserad av natt jobb? Dom transporter som kan gå nattetid gör redan det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.