Nästa artikel
Lockar elbilsköpare med bensin
Nyheter

Lockar elbilsköpare med bensin

Publicerad 3 januari 2014 (uppdaterad 6 januari 2014)
För att locka folk till att köpa eldrivna E-Up låter Volkswagen de tyska ägarna köra en bensindriven bil också.

Många skulle säkert vilja ha en elbil. Men det som avskräcker, vid sidan av priset, torde ofta vara den korta räckvidden. Volkswagen E-Up tar sig cirka 15 mil på en laddning.

För att få folk att köpa elbil ändå låter Volkswagen de som äger en E-Up i Tyskland köra bensindriven bil också. I totalt 30 dagar per år får ägarna under de första tre åren låna en bil av valfri modell med konventionell förbränningsmotor för att kunna ta sig längre sträckor eller frakta större grejer.

Enligt uppgift ska billånen vara gratis för E-Up-ägarna så länge de håller sig under en viss körsträcka när de använder bensinbilen. Än så länge verkar det endast vara i Tyskland som Volkswagen erbjuder detta för sina kunder.

Diskutera: Vad tycker du om detta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-03 15:53
Claes T (ej verifierad)

Faktisk väldigt bra!

#2 • Uppdaterat: 2014-01-03 16:05
MickeAn

Ja - lånebil eller riktigt bra hyrbilsavtal är nog något som behövs för att elbilsförsäljningen skall komma igång.

Jag och många andra som bor i en stad och som bara har en bil skulle nog till vardags kunna tänka sig att för miljöns skull köra elbil. För mig och förmodligen för många andra faller det helt på att inte enkelt kunna hälsa på släkt och vänner som bor lite längre bort. Hade man enkelt kunnat boka lånebil/hyrbil med kort varsel via nätet hade det kanske varit det som varit den förlösande faktorn.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-03 16:07
Hackenbush

Jovisst är det bra, men samtidigt ett konstaterande att El-bilarnas intåg är alltjämt i startgroparna om man måste locka med låna en bil med förbränningsmotor för att få köpare.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-03 16:32
Pi

Mycket bra initiativ ! Personligen skulle det nog lösa långrese-problematiken helt och hållet. Nu är det bara priset som är den bromsande faktorn - i alla fall om man bodde i Tyskland. Hoppas VW exporterar denna lösning även till Sverige.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-03 19:50
PREVIA

Något elbilsmärke har ett antal fria bärgningar som ingår i köpet vilket kan bara bra att ha när trafiken blivit omledd på grund av en olycka eller annat.
Om elbilen ändå kräver en fossil motor för att klara transporterna så kanske det är lika bra att den sitter i bilen som huvudsakligen kan gå på el men även klarar sig i kylan och på de längre resorna där det kanske inte alltid finns möjlighet till laddmöjligheter.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-03 22:12
Audi A5 SB

PREVIA raljerar om att "något elbilsmärke" har fria bärgningar när färden blivit uppehållen av en eller annan orsak. Kan en Prius bli soppatorsk ö.h.t? Om inte, hur går det då till? Mig veterligen, händer det av och till att dessa sketna bilar drivna av fossila bränslen (med eller utan hybridteknik) blir soppatorsk.

Tacksam för upplysning om hur en Prius med tom tank tar sig hem.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-03 22:19
MickeAn

Det finns en väsentlig skillnad mellan fossildrivna fordon och elfordon.

Om man inte har "soppa" tillräckligt om trafiken skulle ledas om kan man oftast hitta en mack och tanka bensin/diesel på några minuter och sedan fortsätta hem.

Om man inte har el tillräckligt tvingas man ställa bilen för natten och ta en taxi hem.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-03 22:28
Audi A5 SB

MickeAn, ja det är nog riktigt. Men med ditt påstående säger du att soppatorsken skulle inträffa när föraren är illa ute. Till- och från- jobbet i Sthlm är kanske inte den situationen som är poppar upp som sannolikast, eller hur?

#9 • Uppdaterat: 2014-01-03 22:42
John2008

Lite konstig överskrift. Hade varit bättre om det stod "Lockar elbilsköpare med bensindriven bil", eftersom det är bilen i sig man lockar med och inte själva drivmedlet.

#a • Uppdaterat: 2014-01-03 22:47
MickeAn

Audi A5 SB, har läst din kommentar ett par gånger men är inte riktigt med på vad du menar.

Har man daglig pendling som inte ligger i närheten av maximal räckvidd bör man inte ha några problem heller med omledning av trafik - som ren stadsbil bör en elbil vara en bra lösning.

Det jag tänker på är om man i sin dagliga pendling ligger lite väl nära gränsen för maximal räckvidd och det sedan händer något.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.