Bild
Nästa artikel
Ljuspunkten i krisen: Laddbilarna fortsätter öka

Ljuspunkten i krisen: Laddbilarna fortsätter öka

Nyheter

Tesla Model 3 är populäraste elbilen tätt följd av Renault Zoe.

Nästan en av fem bilar som registrerades i Europa under april månad var antingen elbilar eller laddhybrider.

Även om bilförsäljningen på vissa håll halverats under coronakrisen kan de biltillverkare som lanserat laddbara bilar på bred front glädjas åt att andelen laddbara bilar i försäljningsstatistiken fortsätter öka.

Totalt minskade antalet nyregistrerade bilar i Europa med 46 procent under april och vanliga hybridbilar utan sladd minskade med 66 procent.

Men för elbilar var minskningen ”bara” 29 procent och laddhybriderna lyckades faktiskt öka med sju procent.

Det står klart att biltillverkare som redan hunnit få ut laddbara bilmodeller till försäljning ligger bäst till medan konkurrenter som halkat efter märker av det tydligt i försäljningssiffrorna.

Tesla Model 3 har blivit Europas populäraste elbil sett till antalet registrerade bilar och den slår laddhybriden Volkswagen Passat med bred marginal.

Coronapandemin har gjort att den totala bilförsäljningen minskade med hela 78 procent i Europa under april jämfört med samma månad förra året. Det är den lägsta nivån sedan 1970-talet.

– Inte en enda biltillverkare var förberedd för detta scenario eller kunde förvänta sig en så storskalig kris. Den enda ljuspunkten i den här turbulensen är att det skapat en möjlighet för biltillverkarna att utvärdera sina satsningar och bli mer agila, säger Felipe Munoz, analytiker på Jato.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-03 20:51

Det låter bra. Mindre avgaser åt folket!

Bilsweden: "- Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna mer än fördubblades i april, från 10,1 procent i april förra året till 22,6 procent april i år. Hittills i år är andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, 26,8 procent jämfört med 12,4 procent samma period förra året."

Ingen dålig ökning. Ska bli intressant att se också när det blir som i Norge och NL att rena elbilar blir fler än laddhybriderna i nybilsstatistiken.

#2
2020-06-03 20:59

"Skapat en möjlighet för biltillverkarna att utvärdera sina satsningar och bli mer agila". Vilket fint och positivt sätt att säga att man håller krismöten dagligen. Det gäller att ställa om tillverkningen medan man fortfarande har en tillverkning att ställa om... När det gäller omställningen säger Bloomberg att försäljningen av avgasbilar toppade 2017.

https://chargedevs.com/newswire/bloombergs-new-electric-vehicle-outlook-...

#3
2020-06-03 23:08

Jag retar mig på att bilindustrin inte gjort något förrän nu för att minska utsläppen. Under 10 år har de lagt all tid på att ta fram SUV modeller istället för rena elbilar.

#4
2020-06-03 23:24

Vargen, det är väl lika som oljebranschen, de vill hålla fast vid sin redan utvecklade teknik, stora paradigmskiften är jobbiga för alla. Har du sett Kampen mot klimatet på SVT?

#5
2020-06-04 08:29

Och i Norge så har försäljningen av Tesla störtdykt de senaste två månaderna.
däremot har den gamla E-Golfen tagit över förstaplatsen av sålda elbilar.
skall bli intressant och se om samma trend når Sverige
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1nE2vB/tesla-salget-har-falt-med-97-p...

#6
2020-06-04 13:13

#3
Visst fins det biltillverkare som kapat utsläppen rejält från bilarna man säljer och nu bara 4,9 g från EU kraven som börjar gälla 2021 om 95 g CO2 per km.

#7
2020-06-04 17:34

Elmotor som går några mil, och sedan startar en törstig bensinmotor, kan inte göra så stor skillnad.

#8
2020-06-04 18:14

När kommer det en rolig elbil?
Åka gammal utsliten stadsbuss, är tom roligare.
Och det säger för mycket.

#9
2020-06-04 22:50

PNI: Vilka elbilar har du testat? Jag har en Model S som är allt annat än tråkig....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.