Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ljudsystem utan högtalare

Publicerad 3 juli 2017 (uppdaterad 3 juli 2017)
Istället för högtalare placeras det ut givare på olika ställen i bilen.
Bildelstillverkaren Continental har hittat på en ny teknik som imiterar stråkinstrument för att sprida ljud i kupén.
Att integrera tunga och utrymmeskrävande ljudsystem i fordon kan vara en utmaning för biltillverkarna. Nu har Continental kommit med en lösning på problemet. Ac2ated Sound består av ställdon som via mikrovibrationer tar hjälp av bilens paneler för att sprida ljudet och på så sätt omvandla dem till högtalare. Det hela liknas vid stråkinstrument, där stråke och strängar motsvarar givarna och instrumentet är bilytan som förstärker ljudet.

Bilens olika ytor är också bra för på att sprida specifika ljud. Till exempel lämpar sig A-stolpen bra för höga frekvenser, medan dörrpanelerna kan användas för att förstärka frekvenser i mellanregistret och innertaket fungerar väl för att sprida lågfrekvenser.

Fördelarna ska vara att systemet kan monteras i efterhand och att det blir lättare – ett konventionellt ljudsystem väger i snitt 15 kilo och kräver drygt 30 liter utrymme, medan Continentals lösning bara väger ett kilo och en liters utrymme.
 
Diskutera: Vad tycker du om Continentals ljudsystem?
 

Kommentarer

#1 • 3 juli 2017
saabnisse
Usch då, det verkar obehagligt. Jag har kört många otäcka bilar som tagit hjälp av bilens paneler för att skapa oönskade vibrationer.
#2 • 3 juli 2017
wacom59
Ingen bra lösning för bra ljud men troligen en bra lösning för bra ekonomi. Alltså billiga bilar = billigt ljud.
#3 • 3 juli 2017
Henrik-Andersson
Har ingen aning om hur/om detta fungerar i praktiken. Men en sak är säker, det är kul med nytänk och innovationer !
#4 • 3 juli 2017
Tvärnit
Risken stor att det skapas oljud eftersom det finns kriterier för rum o resonans. En bra högtalare är givetvis inte en simpel kartong eller typ en snusdosa som de är idag och ett bra instrument är inte enbart ett stycke trä. Om man ska får bra ljud på det här sättet ja då blir bilen dyr då den måste "ljuddesignas".
#5 • 3 juli 2017
Roy J
Jag håller med saabnisse. Till skillnad mot ett musikinstrument ska en bra högtalare inte bidra med något eget ljud. Det är grundläggande. Sen är det en annan sak att man med hjälp av återgivningsrummets dimensioner och framförallt reflekterande och absorberande ytor kan få en kontrollerad spridning – och det är absolut inte detsamma som resonanser!
#6 • 4 juli 2017
Roy J
3D, du skriver lite kryptiskt. Anser du att det behöver göras en (inte ett) studie av bilars akustik, så görs det regelbundet av de större tillverkarna. Det finns de som anser att en bilkupé är en utmärkt ljudstudio, men det skriver jag inte oreserverat under på.
#7 • 4 juli 2017
Grosser
Intressant med nya lösningar, men det kanske blir som för James May istället? https://www.youtube.com/watch?v=xpdSXombtBE
#8 • 5 juli 2017
Hackenbush
När detta fallerar får man byta halva inredningen?
#9 • 6 juli 2017
S-E S
Hoppas att det blir verklighet och sprids "Intercontinentalt".
#a • 6 juli 2017
keoh
Mycket intressant!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.