Bild
Nästa artikel

Liten slår stor<br/>- har färre fel

Nyheter

Små modeller drabbas av färre fel än stora bilar, det visar en jätteundersökning från Danmark. Toyota klarar sig särskilt bra.

Under första halvåret 2009 har undersökningsbolaget Applus+ granskat 250 000 bilar för att kartlägga genomsnittet antal fel per bilmodell. Endast fel som påverkar bilens säkerhet har räknats med, skriver danska Dine Penge som presenterade undersökningen i helgen.

Statistiken gäller olika bilmodeller, där det funnits minst 100 bilar att undersöka, och har sedan sorterats i kategorier om fyra, sex, åtta, tio och tolv år gamla modeller.

Toyota i topp
Hur statistiken ska tolkas är upp till var och en, men några tendenser kan urskiljas: små bilar klarar sig i överlag bättre än stora, gamla Volvobilar har få fel och att Toyota är välrepresenterade i topplistorna - särskilt för äldre modeller.

Viktigt att påpeka är att undersökningen inte tar hänsyn till antal körda mil eller om bilen används privat eller i arbete.

Se de fem bästa och sämsta bilarna för varje årskategori i högerspalten.

Vad tycker du om undersökningen? Förtjänar Toyota sina topplaceringar? Byggde Volvo bättre bilar förr? Kommentera!
Bäst och sämst

Antal fel per 100 bilar:

Bästa bilarna,
4 år gamla:

1. Ford Focus, 9,6
2. Volvo V 50, 13
3. VW Fox, 15
4. Ford Focus C-Max, 16,1
5. Audi A 4 Avant, 16,2

Sämsta bilarna,
4 år gamla:

1. Renault Laguna, 60,4
2. Kia Carnival, 60,2
3. Renault Clio, 58,6
4. Citroen Xsara
    Picasso, 55,1
5. Chevrolet Nubira, 50,2

Bästa bilarna,
6 år gamla:
1. Ford Fiesta, 20,7
2. Toyota Avensis, 21,9
3. Suzuki Liana, 22,4
4. Ford Fusion, 23,8
5. Audi A 4, 27

Sämsta bilarna,
6 år gamla:

1. Citroen Xsara, 54,2
2. Renault Megane,  57
3. Hyundai Accent, 60,6
4. Citroen C 3, 76,1
5. Fiat Stilo Multi Wagon, 90,3

Bästa bilarna,
8 år gamla:
1. Toyota Yaris, 23,9
2. Toyota Corolla, 35,7
3. Mazda 323, 40,9
4. Volkswagen Golf, 41,4
5. Toyota Avensis, 42,5

Sämsta bilarna,
8 år gamla:
1. Citroen Saxo, 82,9
2. Opel Vectra, 84
3. Citroen Xsara, 84
4. Mercedes-Benz E, 88
5. Renault Megane, 98,4

Bästa bilarna,
10 år gamla:

1. Toyota Yaris, 33
2. Toyota Corolla, 45,1
3. VW Bora, 48,1
4. VW Polo, 51,8
5. BMW 3-serie, 52,9

Sämsta bilarna,
10 år gamla:

1. Fiat Multipla, 154,9
2. Fiat Seicento, 124,6
3. Hyundai Elantra, 120,4
4. Alfa Romeo 156, 114,6
5. Fiat Punto, 114

Bästa bilarna,
12 år gamla:

1. Toyota Starlet, 41,3
2. Volvo 940, 50
3. Volvo V 70, 52
4. Toyota Picnic, 56
5. Skoda Octavia, 62,2

Sämsta bilarna,
12 år gamla:

1. Kia Sephia, 211,4
2. Ford Escort, 175
3. Hyundai Accent, 158,6
4. Suzuki Alto, 151,5
5. Fiat Punto, 147,4

(Källa: Dine penge, dansk tidning utgiven av Berlingske Tidende
)

Taggar: Nyheter
Liten slår stor<br/>- har färre fel

Kommentarer

#1
Erik, Svensk Bilrådgivning
2009-07-15 13:10

Varsågoda för artikeltipset, redaktionen.

#1
Conny Karlsson
2009-07-15 13:24

När kommer alla bortförklaringar etc att detta inte stämmer.......kan det vara en slump att Toyota ligger med i toppen av alla sådana här undersökningar. Samt bilprovningen från olika länder. Och där ägarna säger sitt om bilen hur nöjda de är.
?

#1
Erik, Svensk Bilrådgivning
2009-07-15 13:50

Fram för fler sådana här undersökningar! Det är undersökningar av bilar som är 10 år och äldre som visar den SANNA kvaliteten, och här är det uppenbart att Toyota är bäst, det går inte att komma ifrån. Sen tillkommer ju en rad andra faktorer som åkkomfort och rostskydd, där Toyota inte är bäst alls o.s.v.

#1
jojo
2009-07-15 15:20

Toyota är byggda för att hålla i tio år, sägs det. Som man bygger flygplansdelar. Men där byter man ut delarna sen.
Efter 12 år fanns visserligen en Toyota kvar bland de bästa. Men de tidigare Toyota-favoriterna har fallit bort. Därför behöver man inte ha ett fullgott rostskydd. Det skulle överleva resten av bilen.

#1
Raphael
2009-07-15 15:22

Conny Karlsson, det är ingen bortförklaring att konstatera att Toyota tidigt var ute med att ta in bilarna i verkstad innan de kollas upp av bilprovning och liknande. Detta är en drive som Toyota även gör i andra länder. Toyota erbjuder även rabatt på reparationer som behöver utföras när de gör en så kallad "förbesiktning", vilket gör det ekonomiskt möjligt för många att göra de reparationer som behövs. Detta innebär att Toyota bilarna har färre fel hos bilprovning och liknande därför att felen fixas innan bilprovningen kollar bilen. Enkelt.
Andra märken har tillfälliga kampanjer om detta, och erbjudanden om "förbesiktning" har kommit och gått, men Toyota är den som varit mest konsekvent och kört under längst tid och detta avspeglar sig självfallet också i statistiken.
Slutsats - Toyota håller inte bättre kvalitet än andra, men de är däremot bättre på att fixa felen än andra tack vare en bra verkstadsorganisation.

#1
Johan
2009-07-15 16:35

Hur är det med körsträcka på bilarna. Toyota Corolla och Auris är inte kända för att vara långmilare och knappast Starlet heller...

#1
Conny Karlsson
2009-07-15 16:38

Rapahel.
Det du nämner om förbesiktning av Toyota stämmer att man gjorde. På 80-90 talet men inte längre ! Jag har för närvarande 3st Toyota och ingen får erbjudande om förbesiktning när det är dags. Men jag fick det på 80-90talet det stämmer men man gör det inte nu längre. Men däremot stämmer det att andra märken som är i behov av bättre besiktningsresultat håller påmed det nu........;o)
JOJO.
Tror du på det du säger själv ?! En bra undanflyckt/bortförklaring. Vad jag kan se så är det 2st Toyota av de fyra första bästa bland de 12 åriga bilarna. Hur listan ser ut efter de 5 första bilarna som visas här skulle vara intressant att se. Och det skulle inte förvåna om du har flera Toyota med där JOJO ! Precis som det är vid svenskbilprovnings resultat där Toyota också toppar, var är alla kvalitetsbilar från Europa ?! ;o)

#1
Jürgen Hundt
2009-07-15 16:48

Underlig undersökning! Fler kriteroier måste tillämpas för att få fram resultat! Ex. i vilken del av landet har bilarna rullat, hur många mil är de körda, har de varit avställda ex. under vintern, kvinnlig eller manlig förare, ålder på föraren/na etc.

#1
Conny Karlsson
2009-07-15 16:49

Ja, det var som jag trodde även efter de 5 första bland de bästa 12åringarna kommer det fler Toyota, en slump ?
Här kommer även en länk dit.
http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/bedste-og-vaerste-brugte-biler-pa-12-ar
Och även en länk till undersökningen som helhet.
http://www.dinepenge.dk/%5Bprimary-term%5D/artikel/sa-mange-fejl-har-din-bil

#1
Eric
2009-07-15 18:27

Om jag förstått rätt så är inte den avverkade körsträckan en parameter i sammanhanget?
Isf är ju undersökningen knappt ens av kvällsblaskeklass.
Bilarna i toppen är ju inte kända som några långmilare precis..

#1
Inavel Toyota klubben?
2009-07-15 20:01

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Anders
2009-07-16 01:13

Jag tycker att det roligaste med alla undersökningar som visar att Toyota är bäst, är att läsa bortförklaringarna som alla VW-, Audi- och Volvo-kramare hittar på. Det är samma fenomen som när den inbitne fotbollssupportern förklarar varför hans lag förlorade matchen, trots att de är bäst! Mera sånt tack!

#1
Conny Karlsson
2009-07-16 01:26

Eric.
Kan du länka dit där du fått uppgifter ifrån att de bilar som ligger i toppen inte är några långmilare ? Skulle tro att de har lika långa körsträckor som många av sina konkurrenter. Så har det varit när jag jämfört körsträckorna på de bilar bilprovningen har testat och Toyota ligger i toppen där också. Tidigare har det varit ett argument för de som inte tycker att Toyota körs lika långt som andra märken. Och menar då att det är därför Toyota kommer bättre till i statistiken. Men detta är helt fel, Toyota körs precis lika långt som motsvarande konkurrenter från andra märken och ibland till och med längre. Men det är bara undanflyckter som vanligt för att Toyota är bättre än många andra så kallade "finare" märken. Frågan är hur länge till de kan anses som finare..... Är det en slump att alltid Toyota ligger i toppen av alla sådana här undersökningar ?
Knappast ! Men försöka med massa undanflyckter går ju............;o)

#1
Sune S
2009-07-16 01:43

En jättestor och jättedålig undersökning.
Min 13 år gamla Honda Civic har aldrig fått någon anmärkning vid besiktningen. Kan det möjligen bero på att den bara rullar några hundra mil per år och står i ett varmgarage.

#1
olof
2009-07-16 01:55

Conny Karlsson!
Jag tror att du är ett inbilskt barn eller möjligen ungdom som skriver dessa argsinta inlägg, eftersom du har så pass många stavfel i dina sk. evidensbaserade texter. Ta bara en sån sak som ordet "undanflyckter" som du så flitigt svänger dig med. FELSTAVAT så det bara stänker om det... En vuxen individ med ett extrovert intellekt och med någon form av bildning kan stava och tänka fritt och korrekt. Men det kan man inte om man BARA studerar Toyota broschyrer på kvällar och helger... Det finns faktiskt andra bilbroschyrer också och framförallt annat att debattera än skruttiga Toyotor ; - ). För egen del skulle jag absolut inte köpa en till Toyota efter att vara ägare av en Toyota Avensis kombi av 2005 års modell i snart 5 år. Den "nya" Toyota Avensisen ser förfärligt ful ut!

#1
Hanzzon
2009-07-16 03:37

Som personbilstekniker kan jag bara skratta åt alla bortförklaringar vissa gör för att hitta på alla möjliga teorier som svar på hur Toyotas bilar alltid ligger i absoluta toppen i olika oberoende kvalitetsundersökningar världen över...
Jag vet att statistiken verkligen stämmer i även i verkligheten för er som mot alla odds inte tror på den då jag reparerar och servar bilar av olika märken hela dagarna.
Och det mest anmärkningsvärda som man inser mer och mer efter åren av erfarenhet man samlar på sig är hur felfria Toyotas bilmodeller generellt är jämfört med i princip alla andra märken!
Och det gäller oavsett körsträckan som vissa försöker bortförklara med.
Vi servar som exempel en Corolla Verso D4D som var in på 35000-mila service senast den var in på verkstaden och den har vi servat varje gång sedan första servicen när den var ny och vi har hitills varken bytt ut tex. fjädrar/stötdämpare, hjullager eller ens nått i fram/bakvagnen så som innre+yttre styrleder, spindelleder eller ens kränghämmarstagen (dom sk. "kluck/glappstagen" på Volvospråk) som fortfarande är orginal och aldrig bytt efter 35000mil!
Inte ens nån av bromsskivorna har bytts än även om framskivorna för första gången ska bytas till nästa service nu eftersom dom börjar bli i tunnaste laget men det är rätt bra ändå tycker jag... :)
Hitills har bilen inte heller drabbats av ett enda elfel så att den behövt diagnosuppmätas och tex. felkoder har behövt läsas av och därmed är heller inga motorstyrningskomponenter, ABS/ESP eller några som hälst andra givare/sensorer alls i bilen utbytta.
Jag kan nästan svära på att man inte kan köra så långt med nån Europeisk eller för den delen Amerikansk bilmodell utan att behöva byta nått utav detta (förmodligen det mesta, och mycket flera gånger om dessutom) för komponenterna i dom bilarna håller helt enkelt inte alls samma kvalitetsnorm, så enkelt är det även i verkligheten.
Mvh//Hanzzon.

#1
peter
2009-07-16 11:14

35000mil.....och samma stötdämpare osv... jaja, jultomten finns ju också säger en del.
Tror du på den själv?
Nog kan jag hålla med om att Toyota ofta finns med i toppen på undersökningar men det där(hanzzon) var lite väl överdrivet.
P.

#1
Per
2009-07-16 11:29

Konstigt att de japanska bilarna är så bra / hållbara. De är ju, i a f för hemmamarknaden, dimensionerade för bara ca 700 mils körning / år!

#1
Thompa
2009-07-16 11:46

Det är synd om dig OLOF som använder någons stavningsproblem som bevis på att de har fel. Säger en hel del om dig själv... En "riktigt" vuxen hänger sig inte åt sådana påhoppp på andra för att vinna diskussioner.
Väckz upp!
//Thompa

#1
Ray
2009-07-16 12:08

Jag beundrar dessa Volvo fantaster.
Det finns en Toyota Som heter Avensis . Och de flesta av dom har gått lika långt som många Volvo (men inte lika många själv klart).Men som statetiken vissar .så är det mindre problem med toyotorna .Alltså mindre fel per bil .En viss form av stattestik kan man inte bortförklara. Det är så att Toyota bygger bättre bilar. än Volvo.Jag själv skulle inte köpa en Volvo .Dom är Överreklamerade och har fler fel än en Toyota.Jag kör själv en Toyota Avensis ,Har inte haft några prolem med den och den år 10 år gammal. Inga problem med besikngen. och den har gått 26.000 mil.Obs! jag har haft Volvo tidigare .Och jag vill inte byta.

#1
Conny Karlsson
2009-07-16 12:33

Olof som du kallar dig.
Det är möjligt att jag stavat fel till undanflykter ;o) Men i sak det som diskuteras här så hjälper inte det dej ett skvatt och förändrar resultatet att Toyota är bäst även i denna undersökning.
Tråkigt att du haft bekymmer med "Din" Avensis. Jag har haft bekymmer med våran Auris D4-D 2,2 D-cat. Fast detta gäller gnisslande bromsar som vi varit inne för ett antal gånger. Och jag skyller på Bosch som är leverantör till Toyota. Men i slut ändan är det ju ändå Toyota som är ansvariga, tyvärr. Jag har kört Toyota/Lexus parallelt med många andra märken genom åren då vi haft flera bilar i familjen, just nu 3st Toyota.
Tidigare och även idag på Japan tillverkade Toyota så använder man sig av Nippon Denso bromssystem somenligt mig är mycket bättre än Bosch. Aldrig tidigare har jag haft gnisslande bromsar på en Toyota och inga andra problem heller.
Utan problemen har kommit då Toyota tillverkar här i Europa med europeiska underleverantörer som inte kan hålla en lika jämn hög kvalitet på sina delar som motsvarande japanska underleverantörer som helt eller delvis ägs av Toyota tex Nippon Denso eller Denso som det heter idag.
Inom Toyota Sweden kallar man detta "Europa standard" att inte europeiska underleverantörer klarar att leverera 100% iga delar som sina japanska motsvarigheter i samma utsträckning.
Jag har också fått bekräftat att från fordonstekniker som jobbar med Toyota att det är viss skillnad i kvalitet mellan Japan tillverkade Toyotor och Europa tillverkade. De Europa tillverkade når inte upp till de Japan tillverkade i kvalitet enligt dessa mekaniker jag pratat med som vågar ta bladet från munnen.......;o)
Och det är här kvaliten skilljer sig mellan Japan och Europa och bilarna som tillverkas i miniatyr kan vi se skillnaden här, och även Toyota drabbas i större utsträckning än vad man gjort tidigare när bilarna till stor del tillverkades i Japan.
Dock ska poängteras att bilarna fortfarande är bättre än motsvarande europeiska märken. Och detta kanske Hanzzon kan bekräfta att det förhåller sig så som jag säger. Att det skilljer mellan Japan och Europa tillverkade Toyotor !?
Själv hoppas jag att bilarna får endast Japan tillverkade delar eller att bilarna byggs uteslutande i Japan igen. Men detta är ju en utopi att det kommer att hända.
För att bilarna ska få räknas som EU tillverkade så måste det (tyvärr) finnas viss andel procent delar tillverkade av underleverantörer härifrån.
Var inne till Toyota i Tisdags med bromsarna igen och nu är det tyst hittills. Och enligt kundmottagaren så vet man inte vad man mer ska göra om det inte blir tyst nu. Man har inte fått några mer direktiv från Toyota att mer ska göras. Bosch menar att man nu har helt okej belägg att man höjt kvaliten etc. För någon månad sedan byttes bromsskivorna bak vid service då de var dåliga enligt kundmottagaren. Vilket i sig är bra och det är aldrig något tjafs utan Toyota byter utan strul etc. Men det är ändå tråkigt att man ska behöva ha det som vilken "simpel" europeisk bil som helst ;o)
Har även fått bytt Xenonlamporna på våran Auris ett par gånger (Philips MADE IN GERMANY).
De xenonlamporna på våran Lexus höll under hela tiden vi hade bilen över 20000 mil (Japansk tillverkning) en slump ? Knappast !
Överhuvudtaget verkar orginallampor på Japan tillverkade bilar hålla en högre kvalitet än andra lampor som du ersätter på med från andrahandsmarknaden. Det är ju känt att japanska bilar laddar mer än europeiska och att detta litar på lamporna mer. Och detta håller inte lamporna från andrahandsmarknaden för. De orginal monterade lamporna håller väldigt länge innan de behöver bytas. Är de av en betydligt högre kvalitet och tål den högre laddningen bättre än lamporna man ersätter med från andrahandsmarknaden, verkar så och är min erfarenhet. Hur är det för er andra somäger japanska bilar hur är era erfarenheter av detta ?
Vi hade också gnisslande bromsar på våran Av

#1
Patrik
2009-07-16 14:22

Peter. Jag hadde em Corolla cc 91:a för ett antal år sen, den fick jag byta alla stötdämpare efter 21000 mil men då bodde föregående ägare på landsbygd med mycket grusväg, (tomten finns inte)

#1
peter
2009-07-16 15:16

Jag tror att många är intresserade av vilka Toyota-modeller som är tillverkade i Europa...så kan de ju undvika o köpa de för det verkar ju bara vara en massa problem med de.
Jag antar att jag har Bosch-komponenter i min VW och kan väl säga att jag ej har några problem med bromsar eller dylikt. Men det kanske är så att Toyota inte VILL köpa bästa kvaliten? De kanske inte har råd? Toyota går ju med brakförlust(70 miljarder) så de måste väl spara.

#1
Krille
2009-07-16 16:57

Av alla Toyotabilar och Audibilar jag har haft så har ingen Audi varit bättre än den sämsta Toyotan. Något måste det nog ligga i statistiken. En annan sak är då att Audin är en dyrare bil med högre komfort och bättre väghållning, som i mitt fall är väldigt viktigt. När jag senast var inne på service berättade förmannen att folk i allmännhet servar och tvättar statusbilar (BMW Audi Mercedes osv) mera regelbundet än de som köper bruksbilar (Toyota, Mazda, Hyundai osv). Detta är då deras erfarenhet av olika bilägare. Det borde i sådana fall vara en nackel för Toyota.

#1
Hanzzon
2009-07-16 17:46

Peter, Jag tror inte på Tomten eller andra fantasier men jag VET däremot att det jag skrev i mitt förra inlägg är 100% sanning utan överdrifter och eftersom alla fakturor med servicar/reparationer som görs på bilarna i fråga spars/dokumenteras i flera år i vår verkstadsdator är det inte svårt att följa upp varje bil och få den faktan svart på vitt om vad som är bytt och inte, men jag förstår att du har svårt att tro på det om du äger en Europeisk bil vilket du troligtvis gör och lika troligt inte har ägt en Toyota för då förstår jag faktiskt att det är lika svårt att tro på nått sånt som på tomten...
Mvh//Hanzzon.

#1
Conny Karlsson
2009-07-16 18:22

Omnågon vill kolla min bil och vilka fel den drabbats av får ni här mitt Regnr på bilen. Bara att ringa till Toyota och kolla. Önskar att fler våga uppge sitt regnr när man påstår att man har fel speciellt på Toyota bilar......Men det vågar man ju inte av säkerhetsskäl m.m m.m bla bla
Vad kan hända då om du uppger det ?
Mitt regnr på våran Auris är GSA 277 och på den Avensis 2003 som vi köpte ny också som jag skrev om men som tyvärr inte fick plats i min insändare har regnr ULM 041.
Kolla gärna upp vad som är gjort med våra bilar så ska ni se att jag inte ljuger om våra bilar vilket jag tror är väldigt vanligt här speciellt för att misskreditera Toyota och ge dom dåligt rykte. Man är inte ens Toyota ägare och skriver sådana saker. Börja med att uppge regnr så kan man kolla upp om ni talar sanning. Bara att lyfta luren och ringa till Toyota. Allt finns i databasen som Hanzzon säger ! Varsågod !

#1
Conny Karlsson
2009-07-16 18:29

Glömde också att skriva att jag är nog en av få här som är helt ärlig med vad jag skriver många andra har dolda avsikter av olika anledningar.............;o)

#1
peter
2009-07-16 20:14

35000 mil med samma stötdämpare...DEN bilen skulle inte jag vilja möta på vägen..den skulle studsa av vid minsta gupp...eller möjligtvis om den har framförts i max 30 km/h under alla dessa mil, då kan de hålla så länge. Det är väl därför inte bromsskivorna är bytta...de har aldrig använts. Fast om man vänder på det...för skojs skull...så kan man ju säga att det är därför Toyota går med brakförlust...de säljer ju inga reservdelar..om de nu inte är tillverkade i Europa förstås....
Så kolla med er Toyotahandlare först vilka som är tillverkade i Europa...för dom är så mycket sämre.
Konstigt att dom ens sätter ett Toyotamärke på dom...de kanske skulle sätta ett Lexus-emblem på dom istället.
Sen tänkte jag lägga in en personlig reflektion angående bilval/bilköp..
Köper jag en ny bil så brukar jag inte bry mig om hur den är efter 5-8-10 år...för då har jag bytt..
Så för mig personligen så spelar bilens egenskaper när den är ny mer roll än hur den är när den är 5-10 år... Så visst, skulle jag äga en Toyota så skulle jag kanske vara mycket nöjd efter 10 år...men det är ju när jag köper min bil som den ska uppfylla vissa krav...inte efter 10 år

#1
peter
2009-07-16 20:16

GSA 277!!!!???
Är du DEN Conny!!??
Men din bil står ju jämt på verkstaden här!!
Nä, skoja bara..*fniss*
Ha en bra semester alla.

#1
Hanzzon
2009-07-16 20:54

Peter, Kul att du nämnde även det som jag anade skulle kunna komma, att bilen i fråga skulle gå max 30km/h och ju pga detta fungerar så bra eftersom det är precis tvärt om! För den bilen går nämligen som väktarbil åt ett bevakningsföretag och det är ofta full gas/full broms mellan alla ställen där dom stannar och kollar så allt ser okey ut för att i bland dra i väg snabb landsvägskörning 3 mil i mellanåt (då grannstaden oxå ingår i distriktet) dagarna i ända med olika chaufförer dessutom, och bilen studsar inte av vägen vid minsta gupp, för då skulle stötdämparna dömts ut av förarna (eller av bilprovningen med för den delen) och i så fall bytts för länge sen...

#1
Hanzzon
2009-07-16 21:09

Glömde att nämna att Corolla Verso som jag pratade om i detta fall faktiskt inte är tillverkad i Japan utan i Turkiet vad jag vet men Toyotas kvalitetskrav och kvalitetskontroll överglänser tydligen de europeiska bilmärkerna med råge ändå så det är nog inte nått man behöver vara allt för orolig för även om även jag håller med Conny om att kvalitén verkar ett par snäpp extremare ändå i dom Japantillverkade Toyotorna där tillverkningsmissar ens från underleverantörerna knappt verkar existera förmodligen just pga. att Toyota har stenkoll på de japanska "underleverantörerna" som egentligen kanske inte borde kallas så då Toyota själv äger och har startat upp dom flesta själva.
Dock är mycket av dom viktigare komponenterna tillverkade i Japan även på Europa-byggda Toyotor.

#1
Tors Hising
2009-07-16 23:59

Volvo är bäst !

#1
Kenneth
2009-07-17 18:26

Toyota är bara skit sedan de slutade tillverka den enda riktigt bra Toyotan. Camry. Jag hade nöjet att köra en Toyota Camry i ca 15000 mil utan några större problem mer än vanliga slitdetaljer som bromsar, bromsrör, bromsskivor etc. Sedan köpte jag en Toyota Avensis av 2005 års modell. Denna Toyota Avensis har gått knappt 11000 mil med en mängd olika småfel. Hjullager, en pump, nya xenonlampor, styrledsbyte etc utöver knarrande inredningsdetaljer. Nä, Toyota är betydligt SÄMRE idag sedan Camryn ersattes av Toyota Avensis, för att inte tala om den "nya" Toyota Avensisen som är så FUL att jag kommer absolut INTE att köpa en Toyota igen. Tråkigt!

#1
Roy
2009-07-18 00:25

Jag kommenterar emellanåt andras språkmissbruk när det gör innehållet svårförståeligt. Ofta, men inte alltid, kan man se om det handlar om nonchalant slarv eller äkta dyslexi. Långa texter innehåller ofta upprepningar och skulle med fördel kunna kortas av.
Connys texter är inte alltid de mest lättlästa (bland annat beroende på särskrivning) och det gäller även Rays inlägg. Jag förstår förvisso i stora drag vart Conny vill komma, men vissa meningar är obegripliga. "Och det är här kvaliteten skiljer sig mellan Japan och Europa och bilarna som tillverkas i miniatyr kan vi se skillnaden här, och även Toyota drabbas i större utsträckning än vad man gjort tidigare när bilarna till stor del tillverkades i Japan." I miniatyr? "Det är ju känt att japanska bilar laddar mer än europeiska och att detta litar på lamporna mer." Detta var två exempel av många från ett inlägg som inte är helt lättbegripligt.
Det är naturligtvis inte bra när texter inte kan uppfattas som skribenten menat dem. Det innebär för den skull inte att skribenten är dum i huvudet och totalt saknar fattningsförmåga och inte kan någonting om bilar, som Olof antyder. Där handlar det inte om tillrättalägganden eller konstruktiva förslag, utan om ett rent påhopp! Faktainnehållet är lika med noll. Jag kan inte heller förstå slutsatsen att en person med uttalad utåtriktad läggning skulle ha en större intellektuell kapacitet än en andra.

Angående Toyotas förträfflighet, så torde väl det statistiska underlaget ändå vara tillräckligt. (Enskilda exempel, som en del i vanlig ordning kommer dragande med, är säkert av stor betydelse för ägaren, men kan knappast anses vara representativt.)
Att ens gasfyllda stötdämpare skulle vara i bra skick efter 35 000 mil verkar märkligt. För övrigt så kan inte Svensk Bilprovning bedöma stötdämpares tillstånd eftersom stötdämparen i så fall måste monteras bort och sättas i en provbänk. Först när stötdämparen är tämligen totalslut kan besiktaren se en förändring. Det här är ett gammalt och välkänt problem hos stötdämparexperter.
Det övriga tjafset för och emot japaner i allmänhet och Toyota i synnerhet tänker jag inte befatta mig med.

#1
Conny Karlsson
2009-07-18 15:42

Roy.
Jag får ursäkta att jag uttryckt mig klumpigt och att det blev fel i det jag skrivit då jag hoppat fram och tillbaka när jag skrev. Och då blev det konstigt. Och så har jag ett tangent bord som redan är slut på min bärbara dator efter ett halvår om det är något att skylla på.
Det jag menade med miniatyr var.
Vi vet ju (iallafall några av oss) att det är skillnad mellan europeiska och japanska bilar i kvalitet (min erfarenhet).
Och när man då jämför japanska och europeiska underleverantörer så är det den skillnaden vi också kan se i bilarnas kvalitet i miniatyr. För det är hos underleverantören som kvaliten på bilen börjar hur den blir i slutändan när den hamnar hos kunderna.
Hänger inte underleverantörerna med i kvalitetstänket som tex Toyota har, ja då är det kört direkt. Och det är det inte de europeiska underleverantörerna gör i samma utsträckning som de japanska. Som i Toyotas fall där de flesta ägs helt eller delvis av Toyota själva. Och då har man mer kontroll över vad som produceras där själv. Och Toyotas egna kvalitetskontroller.
Och denna kontroll har inte Toyota längre i lika stor utsträckning i Europa över de europeiska underleveratörerna som man använder sig av då man själv inte äger dom och har samma kontroll över vad som levereras.
Detta vad var jag menade med miniatyr i min förra insändare men det kom aldrig riktigt fram. Och det får jag ursäkta att det inte kom fram.
Roy, jag bryr mig inte vad sådana som Olof häver ur sig för att han säkert dyrare bil alltid är sämre än Toyota och många andra japanska bilar. Så det är där det svider. Jag vet hur det är jag har ägt många europeiska bilar paralellt med japanska och alltid är det minst fel på de japanska och mest ekonomiska ägandet. Det är min erfarenhet och det är den jag försöker förmedla på olika forum och saiter.
Men du ska ha tack Roy för stödet för diverse påhopp som sker när man inte tål att höra "min" "sanning" vilka bilar som är bäst enligt "mig" !
Efter närmare 60 olika bilar av varierande märken. Toyota/Lexus är de som varit bäst. Samt Honda och Mazda som goda tvåor. Sedan kommer det europeiska märken.

#1
Roy
2009-07-20 18:58

OK, Conny, förstår vad du menar med "miniatyr" även om "minimal" vore ett bättre ordval eftersom det handlar om en egenskap och inte ett föremål.
Generellt har japanska tillverkare kontroll över alla komponenter i mycket högre grad än andra. Däremot har de, märkligt nog och med undantag av USA-bilar, fortfarande ett sämre rostskydd än andra.
Att skylla ett dåligt språkbruk på sin dator känns inte som ett bra försvar. Bra, i all fall, att du inte blir förbannad över att bli utsatt för mina "pekpinnar". Jag märker för övrigt att jag slarvar en del själv. I det förra inläggets första styckes sista mening finns ett "en" som inte borde finnas, för att ta ett exempel.
Såg förresten att Olof fått med det förhatliga ordet "bildning" - ett snobbegrepp som försöker förmedla att en viss begränsad typ av kunskaper och vissa manér står för något förfinat tillhörigt en "elit". Efter att ha arbetat med utbildning av lågutbildade människor kan jag konstatera att intelligens inte har ett skvatt med kunskaper att göra. Dåliga uppväxtförhållanden och dåliga grundskolelärare påverkar definitivt kunskapsnivån, men alltså inte intelligensen. Det har alltid varit lika tillfredsställande att se hur insikten "Jag kan!" lyfter människor och får dem att snabbt öka sin inlärningstakt och, med rätt material, bli mycket kompetenta individer.

Eh... Detta var nog lite off topic (som det ju heter på nyvenska). Eller var det kanske rentav lite utanför ämnet (som det heter på gammalt hederligt modersmål).
Rundar av med att konstatera att Conny verkar ha en stor personlig erfarenhet av en hel drös med bilar.

#1
Patrik
2009-07-20 20:57

Roy och Conny jag har hört så mycket om rost på japanska bilar i alla tider men det är nåt som inte stämmer (jag litar inte ett dugg på Vi Bilägare)jag kan inte hitta att de skulle drabbas generellt mer än andra, inte i nån bärande konstruktion i alla fall.
ni verkar ha en del fakta/erfarenhet
Jag kan heller inte riktigt förstå galvanisering (anod) om man målar över den

#1
Per erik
2009-07-21 18:13

Jag skulle aldrig köpa en Toyota igen. Jag har idag två stycken Toyotor, en Toyota Camry -01:a som gått snart 9000 mil utan några större problem förutom vanliga slitagedelar som bromsskivor, bromsrör, en vattenpump etc. Vi har dessutom en Toyota Avensis 05:a som rullat snart 6000 mil. Denna Toyota Avensis har på kortare miltal än Camryn behövt betydligt fler och kostsammare reparationer. Jag märker tydligt hur Toyotas kvalitet har succesivt försämrats sedan Camryn slutade tillverkas 2002. Jag har från flera håll läst att Camry vár den bästa bil som Toyota tillverkat. Min slutsats blir att INTE köpa en ny Toyota nästa gång utan hellre leta en begagnad Camry av sen årsmodell. Så jag är INTE alls förvånad över att Toyota tappar försäljning. Gårdagens Toyota - Ja tack. Dagens Toyota - Definitivt Nej tack!!!

#1
Conny Karlsson
2009-07-22 21:49

Patrik.
Jag tycker det samma som dig vad gäller rost på Toyota. Vi har haft så många olika Toyota modeller men inte drabbats något nämvärt av rost. Bara på den yaris verso jag köpte förra året upptäckte jag en liten bubbla i färgen på insidan av motorhuven i framkant när jag skulle köpa bilen. Stort som en femtio öring var bubblan. Ganska liten alltså. Jag påtalade det direkt när jag köpte bilen hos en icke auktoriserad bilfirma för Toyota. Det tar du med Toyota, sa han. Och det gjorde jag när jag kom hem med bilen. Inga problem, Toyota bytte huven och lackerade den utan kostnad för mig.
Men andra Toyota odeller har inte drabbats av rost. Dock brukar jag spruta bilarna med rostskyddsmedel endra själv eller också hos en kille som sysslar med detta i Brunskog Värmland, Per-Olof Andersson heter han går att söka på nätet efter honom.
Jag tycker också det är märkligt detta att Vibilägare tjatar år ut och år in om Toyotas dåliga rostskydd. Jag har varit i kontakt med Boo Wennerberg på Vibilägare om detta och även Bengt Dahlström informations chef hos Toyota Sweden om detta.
Om Toyotas rostskydd vore så dåligt tycker jag att fler ägare som är med och deltar i bla Autoindex att det skulle ge utslag där någon gång att de drabbas av rost och därmed blir missnöjda ! Men så är ju inte fallet man ligger med i toppen år efter år med mest nöjda ägare. Så något stämmer inte.
Bengt Dahlström Toyota menar att de har ett fullgott rostskydd och menar att Toyota sprutar in en osynlig vätska som är rostskydd som inte syns när Vibilägare gör rostskyddskontroller hos rostskyddsmetoder. Och när de inte ser något "kletigt" rostskydd som vax eller liknande så dömmer man ut det, var Bengt Dahlströms kommentar. Jag frågade också varför man inte går VIB tillmötes och sprutar bilarna med rostskydd som man gjorde under några år när bilarna anlände till svensk hamn. Hans svar var att "Vi vet att vi har ett bra rostskydd och har garantier från fabrik att det vi sysslade med tidigare i svensk hamn är helt onödigt fortsättningsvis. Och vi jobbar inte på det sättet och påverkas utav media när vi vet att vi har ett fullgott rostskydd".
Och delvis ger jag Bengt Dahlström rätt. Hittills har inte våra Toyota drabbats mer än andra märken vi haft parallelt med Toyota bilarna, snarare tvärtom ! Värst var våran MB E-klass som jag delvis kontaktade Boo Wennerberg Vibilägare och MBs rostproblem på E-klassen så att det uppmärksamades. Sedan blev det en följetång av artiklar i Vibilägare om MBs bristfälliga rostskydd m.m
Men var är alla artiklar om alla "rostiga" Toyotor som under en lång rad av år har kritiserats för bristfälligt rostskydd av Vibilägare ?! Ägarna borde stå på kö med sina rostiga Toyotor vid detta laget om nu rostskyddet är så bristfälligt eller hur ?
Men så är inte min uppfattning att det är våra Toyota är inte rostiga, och uppenbarligen inte så många andras heller. Annars borde det vara en kö av artiklar i VIB om ägare med sina rostiga Toyotor precis som det var med MB E-klass under en rad av år. Men så är inte fallet med Toyota. Ändå fick nämnda MB E-klass med rostproblem ett bättre rostbetyg av VIB än flertalet Toyota, så visst är något konstigt !!!!?
(MBs E-klass rostskyddsbetyg sänktes senare av VIB pga felbedömning) Kanske man får höja Toyotas istället också efter alla år nu som gått. Fortfarande tror ju många att Toyota rostar mer än andra. Mycket beroende på VIB rostskyddsbedömning. Men enligt min uppfattning/erfarenhet finns mycket sämre bilar än Toyota med sämre rostskydd. Och blir det rost på Toyota så vet jag att de tar ansvar och byter utan kostnad för mig som bilägare. Och det känns tryggt !
Per Erik.
Jag skulle vilja fråga vad för regnr du har på dina Toyota ? På så sätt kan man kolla om du är seriös som skribent här. Och vad du drabbats av för fel med dina bilar hos Toyota. Bra va ? Jag har själv uppgivit mina regnr här på mina bilar utan problem för mig. För jag har inget att dölja

#1
Conny Karlsson
2009-07-22 21:59

Tydligen skriver jag långt ;o) Men här kommer fortsättningen då.
Här kommer mina regnr igen. GSA 277, SUY 357, OPG 281.
Tjafsa inte om integritetsskäl m.m tjafs för att undkomma att uppge regnr. Vad kan hända då ?! Mig har det inte hänt något, och jag har inget att dölja heller med det jag skriver ! ;o)

#1
Hanzzon
2009-07-25 19:48

Gud vad folk kan haka upp sig på stötdämparna och hitta på anledningar att haka upp sig på för att visa att jag måste ha fel om dom gått 35000mil i stället för att erkänna att det är jäkligt bra om prylarna hänger med så länge!
För bilprovningen anmärker visst på om en stötdämpare blir för dålig, dessutom läcker den och blir kladdig vilket man oxå anmärker på, "Stötdämpare läkage" brukar det stå i anmärkningen då vi får in många sådana bilar varje år och får byta stötdämpare på...
Sen kollar man även sånt när bilen servas och det märks när man provkör bilen om stötdämparna är dåliga och behöver bytas och det har hitills inte behövts på bilen i fråga.
Bortsett från hur det är med just denna detalj så är det minst lika imponerande att inte en enda styrled, spindelled, bromsslang,kränghämmarstag, fjäder eller hjullager behövts bytas ut på 35000mil för att nämna några detaljer som Europeiska bilar i regel inte håller i närheten av samma kvalitet på.
Kenneth/Per Erik Det skulle vara intressant att få regnummret på era bilar (eller ska vi säga din bil) eftersom jag har lite svårt att tro på alla fel du drabbats av på din Avensis-05:a eftersom det inte stämmer så bra med verkligheten då jag tex. aldrig hitills bytt varken nån styrled, hjullager eller pump på nån av dom Avensisar vi servar trots betydligt högre miltal då Avensis håller hög kvalitet.
Och det med att reparationen skulle vara så kostsam för dig stämmer i så fall inte heller med verkligheten eftersom dessa fel om det vore sant skulle ha åtgärdats kostnadsfritt på garantin från Toyota erfarenhetsmässigt.

#1
Roy
2009-07-26 00:47

En dålig stötdämpare fungerar inte som den ska när den verkligen behövs. På vägar där det är tätt mellan groparna kommer en bil med dåliga stötdämpare att få svårt att hålla kursen eftersom oljan slås till skum som hindrar dämpningen. Detta finns ingen chans att upptäcka vid den korta tur som görs hos Svensk Bilprovning!
Stötdämparexperter såväl som Svensk Bilprovnings egen expertis är väl bekanta med förhållandet.
Det är endast stötdämpare som är praktiskt taget totalslut som kan upptäckas - till exempel genom läckande olja.
Föraren själv märker sällan felet eftersom han/hon oftast kör på skapligt jämn asfalt och förloppet är så pass långsamt att man vänjer sig. Sen finns det gott om förare som helt enkelt sätter sig i en bil och tar den för vad den är, helt okritiskt. De bara kör utan att konstatera just någonting alls.
MEN om samma förare sätter sig bakom ratten i en bil med friska stötdämpare och kör lite mer forcerat på en riktigt gropig väg och sen byter till sin gamla trotjänare, DÅ märks skillnaden! Man blir, som så ofta, hemmablind.
För övrigt tycker jag att Svensk Bilprovning har hög acceptans för bilars egenskaper. Jag har varit med om när de kört gamla vrak och som mest, lite lakoniskt, konstaterat någon egenskap utan att göra någon större affär av det. De vet ju att det är en gammal bil och begär inte så mycket av den...

#1
Conny Karlsson
2009-07-26 16:41

Hanzzon.
Vi kommer aldrig att få se några regnr, för bilarna existerar inte ! Inte heller de personer (pseudonymer) som använder flera pseudonymer från en och samma person. Men det är egentligen en enkel match att kolla. Kontakta redaktionen ! Bara att fråga från vilket tangentbord (ipadress) som vissa av pseudonymerna kommer ifrån och jag är övertygad om att flera kommer från samma tangetbord. Vore värt att kontakta redaktionen, så att flera blir avslöjade med "byxorna nere" så att många av lögnerna försvinner. Jag är fullt medveten om att fel kan drabba även Toyota ! MEN, och ett stort men ! Hur mycket i jämförelse mot andra märken ? Enligt min erfarenhet mellan olika märken så har Toyota men också flera andra japanska märken betydligt mindre fel än tex de europeiska märkena. Det som jag vi drabbats av på våran Auris som jag beskrivit tidigare om gnisslande bromsar (Bosch) och även byte av xenonlampor (Philips) tysktillverkning. Hoppas lamporna blivit bättre till garantin gått ut om 11/2 år. Dock ska ju tilläggas att Toyota stått för allting och har inte kostat oss ett öre förutom att man måste åka till verkstan förstås. Men dessa problem skyller jag på de europeiska underleverantörerna i detta fallet Bosch och Philips. De håller inte sedvanlig japansk kvalitet som Toyota brukar använda sig av. Som helt eller delvis ägs av Toyota själva tex Nippon Denso, numera kallat bara Denso. Men pga att bilarna (vissa modeller som Auris, Corolla verso, Avensis, Yaris) tillverkas i Europa så måste de innehålla en viss mängd europeiska delar för att räknas som producerade inom EU, tyvärr får jag säga.
Dock har gnisslandet från bromsarna upphört nu efter den senaste servicen vi var in för åtgärd för detta under sommaren vilket är bra. Men när man körde japan producerade Toyota hade man aldrig dessa problem som jag haft nu med denna Auris. Visserligen kan det tyckas som bagatell artade problem som gnisslande bromsar. (Vem minns inte Volvo 240/740 där det var standard, och vem funderade så mycket på det ? Det var ju standard och helt normalt på en Volvo ! ;o) ) Men som Toyota ägare reagerar man på sådana saker, iallafall jag.
Men några regnr kommer du inte att få se Hanzzon, och det tror jag du är medveten om själv också ;o)

#1
Hanzzon
2009-07-27 03:58

Roy, Jag har själv kört bilen i fråga ett antal gånger då jag servat den massor av gånger, och jag provkör troligen många fler olika bilar varje dag än dom flesta normalt gör just för att få fram ev. fel och är utbildad och vet hur jag ska göra för att få fram och "hitta fel" på en bil och hur den ska kännas, det vet även mina kollegor som oxå servat och godkännt bilen, bilen körs dessutom av flera olika förare som även dom har privata bilar att jämföra med och torde därmed inte vara "förblindade" av att ha kört samma bil länge, vilket är ett folkslag jag oxå självklart träffar på i bland men då märker man i regel om något är dåligt vid en Service/provkörning av bilen och öppnar ögonlocken på bilägaren i fråga om något är dåligt.
Självklart är jag medveten om att en stötdämpare som gått 35000mil inte har identiska egenskaper som när bilen är ny men att stötdämparna fungerar så bra att det inte märks vid hård körning och att bilen inte fortsätter att "gunga" när man gungar ner den i hörnen är imponerande och jag vet att det är ytterst ovanligt att stötdämpare fortfarande fungerar efter sådana miltal på dom flesta bilmärken, det betyder att det är en jäkla skillnad mellan kvaliten hos olika tillverkare och det är det jag försöker förmedla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.