Bild
Nästa artikel
OBS! Bilden är ett montage.
OBS! Bilden är ett montage.

Lista: Bilarna som klarar E10 – och de som inte tål

Nyheter

De flesta bilar är godkända för den nya bensinen E10 som införs i augusti. Men ungefär 130 000 bilar ska inte köras på E10, visar en lista som Vi Bilägare tagit del av.

Den 1 augusti 2021 ska bytet vara genomfört. Då ska Sverige gå över från dagens 95-oktaniga bensin med fem procent etanol till den nya bensinen E10 med tio procent etanol.

Bakgrunden är att regeringen ställer krav på bränslebolagen att öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska utsläppen av koldioxid.

För de flesta bilägarna är bensinbytet odramatiskt. Den stora majoriteten av alla bensinbilar i trafik, 94 procent eller totalt 3 100 000 bilar, är godkända för att köras på E10, enligt biltillverkarnas och importörernas branschorganisation Bil Sweden.

Bensinpriset kan dock komma att öka eftersom etanol är dyrare än fossil bensin och förbrukningen lär också gå upp litegrann eftersom etanol innehåller 1,8 procent mindre energi jämfört med fossil bensin.

”Bensinpriset kan öka eftersom etanol är dyrare än fossil bensin”

De sista sex procenten, ungefär 130 000 bensinbilar, avråds från att tankas med E10 eftersom den större inblandningen av etanol kan orsaka olika motorproblem. Bland annat kan slangar och packningar skadas av långvarig användning av E10.

De flesta av dessa bilar är mer än 20 år gamla men det finns också bilar som är 13–15 år gamla som inte ska köras på E10. Dessa bilägare hänvisas till en bensin med fem procent etanol, E5, som i de flesta fall kommer att vara samma bränsle som dagens 98-oktaniga bensin. E5 är fullt blandbart med E10 i alla proportioner.

Det verkliga antalet bilar som inte ska köras på E10 är dock högre eftersom många äldre bilar tidvis står avställda.

Bil Sweden har sammanställt en lista över vilka bilmodeller som är godkända för att köras på E10. Listan uppdateras kontinuerligt.

Hela listan: Bilarna som kan köras på E10

Uppdaterad 2021-04-26

Alfa Romeo: Alla från och med 2011 samt Giulietta (2010–), Mito, 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3,2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V).

Audi: Alla utom tidiga direktinsprutade motorer: A2 1.6 FSI 2003–2005, A3 1.6 FSI 2004, A3 2.0 FSI 2004, A4 2.0 FSI 2003–2004 samt A4 2001–2008 när fabriksmonterad bränslevärmare används.

BMW: Alla.

Chevrolet: Spark, Cruze, Orlando, Captiva och Epica.

Chrysler: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR, JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS, RG).

Citroën: Alla från och med 2000.

Dacia: Alla.

Daewoo: Alla från och med modellår 2006 som uppfyller Euro 4 eller senare: Aveo, Matiz, Nubira, Lacetti, Tacuma, Lezzo.

Dodge: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).

Fiat: Alla från och med modellår 2000 som uppfyller Euro 3 eller senare utom Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2,0 20V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V).

Ford: Alla tillverkade för Europa från och med 1992 utom Mondeo 1,8 SCI 2003–2007.

Honda: Alla med elektronisk insprutning (PGM-FI).

Hyundai: Alla.

Jaguar: Alla från och med modellår 1992.

Jeep: Cherokee (KJ, XJ, KL), Commando (WH), Compass (PK, MX), Grand Cherokee (WH, WJ, WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK).

Kia: Alla.

Lancia: Alla från och med modellår 2000 som uppfyller Euro 3 eller senare utom Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) och Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V).

Land Rover: Alla från och med årsmodell 1996.

Lexus: Alla tillverkade för Europa från och med 1998 utom IS250 L V6 (tillverkade aug. 2005–sep. 2007), GS300 3.0 L V6 (jan. 2005–sep. 2007), LS460 4.6L V8 (aug. 2006–sep. 2007).

Mazda: Alla lanserade från och med 2002.

Mercedes: Alla utom C 200 CGI (W203) och CLK 200 CGI (C209) av modellår 2002–2005 samt modeller med förgasare eller utan reglerad katalysator.

Mini: Alla från och med 2000.

Mitsubishi: Alla utom GDI-motorer tillverkade tidigare än modellår 2007.

Nissan: Alla från och med 2000.

Opel: Alla utom Vectra, Signum och Zafira med direktinsprutad 2,2-liters motor.

Peugeot: Alla från och med 2000.

Porsche: Alla från och med modellår 1998 samt Boxster från och med modellår 1997 utom Carrera GT (2003–2006).

Renault: Alla lanserade från och med 1997 utom Renault 19, Megane 1 (2.0 F5R), Laguna 2 (2.0 F5R) samt följande bilar tillverkade 2000–2002: Laguna 2 (2.0 F4R), Espace 4 (2.0 F4R), Vel Satis (2.0 F4R), Avantime (2.0 F4R).

Saab: Alla från och med modellår 1979.

Seat: Alla utom Toledo 2.0 FSI (tillverkade sep. 2004–nov. 2005), Leon 2.0 FSI (juli 2005–nov. 2005) och Altea 2.0 FSI (maj 2004–nov. 2005).

Skoda: Alla utom Felicia 1,3 (40 kW, 50 kW).

Smart: Alla.

Subaru: Alla från och med 1991.

Suzuki: Alla som fortfarande tillverkas. Övriga hänvisas till instruktionsboken.

Toyota: Alla från och med 1998 utom Avensis 2.0 VVT-i (tillverkade juli 2000–okt. 2008) och Avensis 2.4 VVT-i (juni 2003–okt. 2008).

Volkswagen: Alla utom tidiga direktinsprutade motorer: Lupo 1.4 (2001–2004), Polo 1.4 (2002–2006), Golf IV 1.6 (2002–2004), Golf IV Variant 1.6 (2002–2006), Bora 1.6 (2002–2005), Golf V 1.4 (2004–2005), Golf V 1.6 (2004), Golf V 2.0 (2004), Touran 1.6 (2003–2004) och Touran 2.0 (2004).

Volvo: Alla lanserade från och med 1976 utom S/V40 1.8 GDI (1995–2001).

Taggar: Nyheter

Den 1 augusti 2021 ska bytet vara genomfört. Då ska Sverige gå över från dagens 95-oktaniga bensin med fem procent etanol till den nya bensinen E10 med tio procent etanol.

Bakgrunden är att regeringen ställer krav på bränslebolagen att öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska utsläppen av koldioxid.

För de flesta bilägarna är bensinbytet odramatiskt. Den stora majoriteten av alla bensinbilar i trafik, 94 procent eller totalt 3 100 000 bilar, är godkända för att köras på E10, enligt biltillverkarnas och impor

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.