Bild
Nästa artikel
Lista: Bilarna med bäst och sämst andrahandsvärde

Lista: Bilarna med bäst och sämst andrahandsvärde

Nyheter

En dyr bil kan bli riktigt billig att äga tack vare högt andrahandsvärde – och tvärt om. Vår genomgång av totalt 115 bilmodeller ger svaret på vilka bilar som håller värdet bäst och sämst.

Det är lätt att bara fokusera på inköpspriset, förbrukningen eller kanske fordonsskatten när det gäller att räkna på hur mycket bilen kostar att äga. Men minst lika viktigt är det att hålla koll på värdeminskningen – sett i kronor och ören är det bilägandets allra största "utgift". Problemet är att den inte märks på bankkontot förrän du sålt bilen.

Du som vill göra en bra bilaffär gör klokt i att ta reda på vilken bilmodell eller biltyp som har allra lägst värdeminskning – och då blir uträkningarna i Vi Bilägares tester oumbärliga. Alla våra nybilstester innehåller siffror för vilken värdeminskning du kan förvänta dig.

Siffrorna baseras alltid på bilens pris och räknas ut av företaget Autovista Inter-Global AB.

Du kan se hela tabellen för alla bilar vi testat de senaste åren här nedan. Kort sammanfattat håller bilar med automatlåda, suv-kaross och dieselmotor värdet allra bäst, men det kan också ändras snabbt. Vi har till exempel sett att andrahandsvärdet för elbilar ökar snabbt.

Även laddhybrider håller värdet mycket bra och det beror inte minst på diskussionen om miljözoner i vissa städer.

Rent generellt ligger Volvo, Dacia och Seat allra bäst till i vår prognos för andrahandsvärdet. Volvos bilar brukar hålla värdet bra nästan oavsett vilket bränsle och vilken kaross de har. 

Även Mercedes, Skoda och Volkswagen ligger bra till och det är som synes både billigare och dyra märken i topp.

Allra sämst andrahandsvärde har Peugeot, Renault och Citroën. De brukar också ha lågt inköpspris, men eftersom andrahandsvärdet är så dåligt är det ändå inte säkert att det blir någon bra bilaffär.

Budgetbilen Dacia håller värdet riktigt bra, enligt vår analys. Men Dacias ”dyrare” koncernsyskon Renault ligger i botten.
Budgetbilen Dacia håller värdet riktigt bra, enligt vår analys. Men Dacias ”dyrare” koncernsyskon Renault ligger i botten.
Automat eller manuell?

Så stor är värdeminskningen för bilar med automatlåda jämfört med bilar som har manuell låda. Lägre siffra är bättre.

Växellåda Värdeminskning
Automat 47%
Manuell 50%
Bensin, diesel eller el?

Så stor är värdeminskningen för bilar med olika bränslen. Lägre siffra är bättre.

Bränsle Värdeminskning
Bensin 48%
Diesel 47%
El 49%
Hybrid bensin 48%
Laddhybrid bensin 47%
Märke för märke

Så stor är värdeminskningen för olika märken. Lägre siffra är bättre.

Bilmärke Värdeminskning
Volvo 44%
Dacia 44%
Seat 45%
Mercedes 46%
Skoda 46%
Volkswagen 47%
Audi 47%
Tesla 48%
Honda 48%
BMW 48%
Lexus 48%
Mitsubishi 48%
Toyota 48%
Alfa Romeo 49%
Opel 49%
Kia 49%
Nissan 50%
Ford 50%
Jaguar 50%
Mazda 50%
Hyundai 51%
Jeep 51%
Subaru 51%
Citroën 51%
Renault 52%
Peugeot 54%
Skoda håller värdet bra i vår genomgång och det gör även laddhybrider. Det bådar gott för kommande laddhybridmodellen Skoda Superb iV.
Skoda håller värdet bra i vår genomgång och det gör även laddhybrider. Det bådar gott för kommande laddhybridmodellen Skoda Superb iV.

Taggar: Nyheter

Det är lätt att bara fokusera på inköpspriset, förbrukningen eller kanske fordonsskatten när det gäller att räkna på hur mycket bilen kostar att äga. Men minst lika viktigt är det att hålla koll på värdeminskningen – sett i kronor och ören är det bilägandets allra största "utgift". Problemet är att den inte märks på bankkontot förrän du sålt bilen.

Du som vill göra en bra bilaffär gör klokt i att ta reda på vilken bilmodell eller biltyp som har allra lägst värdeminskning – och då blir uträkningarna i Vi Bilägares tester oumbärliga. Alla våra nybilstester innehåller siffror för vilken värdeminskning du kan förvänta dig.

Siffrorna bas

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-03-13 08:02

Vad är det som gör att Corolla hybrid är sämst på att hålla värdet enligt denna prognos? Det verkar orimligt.

#2
2020-03-13 08:56

Det här med andrahandsvärde är väl en sanning med modifikation.
Det som anges är värdeminskning för de första 3 åren.
Men om man behåller en bil längre så minskar betydelsen av värdeminskningen.
Ännu mer om man t.ex köper en 1-3 år gammal bil och behåller den till den är 10 år.

#3
2020-03-13 09:33

Tabellen borde angett värdeminskningen i kronor istället. Det är kronor jag betalar, inte procent.
Eftersom priset inte anges i tabellen går det heller inte att räkna fram värdeminskningen.

#4
2020-03-13 17:17

Antingen kan man räkna i procent, eller i kronor och ören.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.