
Bilindustrin behöver ta en funderare på vilken väg de vill gå när det gäller framtidens elbilar. Det menar Paul Williamsen, Lexus produktutbildningschef vid Toyota University i USA. I en intervju med tyska Auto Motor und Sport ställer han frågan:
– Vill vi bygga en stor och tung lyxbil som kräver många battericeller och som kommer kosta mycket pengar att köpa, eller är det klokare att använda samma antal battericeller till fyra kompaktbilar eller sex mindre fordon? Det här är frågor som våra ingenjörer kikar på.
Efter att länge enbart ha fokuserat på bensinhybrider med och utan laddkontakt har Toyota nu även börjat sälja helt eldrivna bilar. Men Paul Williamsen ser också stor potential i vätgastekniken, något Toyota till skillnad från många konkurrenter valt att storsatsa på.
– Det är ett utmärkt sätt att leda elektroner på annat sätt än via en kabel.
Paul Williamsen ser en framtid för både batterielbilar, vätgasfordon och hybridbilar i Toyotas och Lexus modellprogram.
Kommentarer till artikeln (20)