Bild
Nästa artikel
Lexus konceptbil får designpris

Lexus konceptbil får designpris

Nyheter

Lexus nya konceptbil LF-LC presenterades på bilsalongen i Detroit förra veckan. Nu har modellen mottagit ett designpris.

En dryg vecka har gått sedan Lexus presenterade sporthybridkonceptet LF-LC på bilsalongen i Detroit. Nu har bilen också mottagit designpriset EyesOn Award 2012, som belönar designers i både bilindustrin och andra branscher.

LF-LC visar en utveckling av Lexus formspråk ”L-Finesse” och har utvecklats i Lexus designstudio i Newport Beach, Kalifornien. Beskedet om priset togs emot med glädje av studions chef Kevin Hunter.

– Den här konceptbilen var och är en dröm att arbeta med. Det är en stor ära att bli belönade för vårt designarbete med den, säger Kevin Hunter i ett pressmeddelande.

Förhandsvisar nytt formspråk
Lexus lyxbilskoncept LF-LC är en fullhybrid med glastak och plats för fyra personer. Bilen ses som en förhandsvisning av tillverkarens framtida formspråk och har en interiör klädd i bland annat läder och mocka.

I bilen finns avancerade kontrollpaneler i form av två LCD-displayer och flera pekskärmar. Motorn, med en variant av Lexus hybriddrivlina, sitter i fronten på den bakhjulsdrivna bilen. Några närmare specificeringar har dock ännu inte offentliggjorts.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus LF-LC:s design?

Taggar: Nyheter, , Lexus

Kommentarer

#1
2012-01-18 16:52

Nu har man ju sett den några gånger - och även den överdrivna grillen sätter sig. Jag gillar den! Men fyrsitsig...?

#2
2012-01-18 17:07

Var juryn på samma fylleslag som de som de som designade den? ;-)

#3
2012-01-18 18:23

I griller står det ett stort "L". Är det den nya Ryska Ladan som kommer till hösten? Isf e detta en ovanligt misslyckad Lada. De var snyggare förr!

#4
2012-01-18 18:27

Om denna bilen kan få designpris så kan min gamla rostiga cykel också få designpris

#5
2012-01-18 20:42

Jävligt bara när man ska ha ner högtryckstvätten, bak på sidokjolen ;-D

#6
2012-01-18 22:51

Det här är egentligen ganska typiskt. De som helst skriver är de som har något negativt i tankarna.
Tycker lik förbannat att den är helt OK och skulle inte skämmas för den. Men visst är det långt till brittisk design när den är som bäst.

#7
2012-01-19 00:29

Tycker isåfall LFA borde fått designpris för den ser ju ut som den här men mindre knarkad :p Det är något sinnessjukt vulgärt över den froten. Och halvtrist bak där designern fått några enstaka ryck.

#8
2012-01-19 00:44

Kul, jag gillar nytänkandet......

#9
2012-01-19 01:21

Roy.

Skulle det ha stått tex Ferrari eller något annat exotiskt i fronten eller på bakstammen på bilen så skulle fler vara mycket mer positiva över designen. Jag gillar den även om just grillen är lite för mycket. Men kolla bilen från sidan,den är ju helt klart snygg.

#10
Juppe
2012-01-19 11:06

Bilens linjer är helt klart riktigt snygga i grunden. Mer harmoni än i LFA.
Sen så är det en del knasigheter som det brukar vara på koncept och som antagligen försvinner till produktionsbilen - lyktorna t.ex.
Har man fått se den rakt bakifrån än?

#11
2012-01-19 14:59

Här bakifrån
http://image.automobilemag.com/f/36159256+w750+st0/Lexus-LF-LC-Concept-rear-profile.jpg
Här många bilder.
http://www.google.com/search?q=Lexus%20LF-LC&biw=1680&bih=835&sei=0B4YT6-7HqeA4gT-z7XRDQ&tbm=isch

#12
Juppe
2012-01-19 16:26

Grillen är ju grym! Bra djup i den. Extra snygg från den här vinkeln: http://images-2.drive.com.au/2012/01/10/2883230/lexus-lf-lc_600-600x400.jpg

#13
2012-01-19 16:47

Men jösses. Den ser ju helt deformerad och vanskapt ut fram.

#14
2012-01-20 08:26

Jag håller med Shogun, den är verkligt snygg från sidan, kanske bakifrån också men jag tror faktiskt inte att vi hade fått se en sådan front med ett Ferrarimärke på. Men sticker ut, det gör den.

#15
2012-01-22 10:27

Jo, jag håller med om att den är snygg från sidan, men grillen är ju vulgär.
Men det konstiga är att när man tittar på fronten fler gånger blir det bättre och bättre.
Snart kanske den blir snygg.
Det är nåt lurt här :-)

#16
unoloov@toyotahassleholm.se
2012-01-23 22:33

PREMIUM

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.