Bild
Nästa artikel
Ledare för Renault och Nissan anklagas för pengafusk

Ledare för Renault och Nissan anklagas för pengafusk

Nyheter

Carlos Ghosn sägs ha undanhållit inkomster och använt bolagens tillgångar till privata ändamål.

Japanska biltillverkaren Nissan beskyller sin styrelseordförande för grova tjänstefel och rekommenderar styrelsen att avskeda honom. Enligt Automotive News, som hänvisar till japansk media, har han dolt intjänade summor på miljontals dollar.

Nissan bekräftar på sin hemsida att en internutredning visat att Ghosn under flera år rapporterat in ersättningsbelopp som var lägre än den faktiska summan. Nissan säger också att Ghosn gjort sig skyldig till fler oegentligheter, bland annat personligt nyttjande av företagets tillgångar. 


64-årige Ghosn är förutom styrelseordförande i Nissan också styrelsemedlem i Renault och Mitsubishi. Han är även vd för Renault och driver samarbetet i Renault-Nissan-Mitusbishi-alliansen. 
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-11-19 13:49

Mycket vill ha mer, och fan fler och fler....kladd skulle man kunna säga.....

#2
2018-11-19 17:15

Är någon förvånad? mycket vill ha mer,och så har han säkert ett lukrativt fallskärmsavtal, fy fan.

#3
2018-11-19 19:12

Raphael har säkert en förklaring till detta, så misströsta inte;-)

#4
2018-11-20 07:44

Inget konstigt, chefer skall alltid ha bonusar, extra lön och förmåner oavsett hur de sköter sitt jobb.

#5
2018-11-20 08:14

Inte ens råd att köpa en välsittande kostym, verkar det som...

#6
2018-11-20 09:21

Jag har givetvis ingen aning om detaljerna i Ghosns avtal och vad han gjort och inte gjort, utredning pågår. Så jag förstår inte vad det är som Audi vill att jag kommenterar. Jag är inte officiell talesperson för Nissan eller har insyn i Nissans interna utredning.

Men detta har ju inget med bilarna eller produkterna att göra. Faktum är att under Ghosn som chef så har förlust vänts till vinst och både Renault och Nissan har nått framgångar på världsmarknaden. Alliansen dem emellan var ett lyckat drag och det har varit fruktbart för båda märkena att dela plattformar och teknik med varandra. Renault under Ghosn var även en nyttig skola för Tavares som sedan en tid tillbaka är chef för PSA och som lyckats stoppa fallet och vända företaget.

Vad som än har skett med förmåner och redovisning av dessa, som jag inte har insyn i, så ska vi inte förneka att Ghosn har varit bra för Renault-Nissan och han är mannen bakom framgångarna.

Nu har företagen en stabil position på världsmarknaden och en stabil produktutveckling. Om det som nu händer i Japan innebär att Ghosn tvingas lämna sin position, så finns det flera som kan ta över och fortsätta framgången. Det finns en stabil grund att bygga vidare på och företagen är inte hotade.

Apple lyckades klara sig utan Steve Jobs. Företaget går starkt och presenterar vinst. Lika lite som Apple stod och föll med Steve Jobs, lika lite står Renault-Nissan-Mitsubishi och faller med Ghosn.

#7
2018-11-20 10:25

Renault aktie rasade i alla fall vilket inte är så bra.
https://www.vafinans.se/aktier/renault-aktie

#8
2018-11-20 11:04

Aktierna för Renault, Nissan och Mitsubishi har gått ner, märks tydligt på asiatiska börser. Och det beror ju på att en ersättare till Ghosn inte är utsedd. Aktiemarknaden blir alltid nervös av förändringar. Apples kurs gick ner när Steve Jobs lämnade företaget genom sin död. Kurser går ner och de går upp. Inget att bekymra sig för.

#9
2018-11-20 15:22

Aktievärden ska man kolla åtminstone över en tioårsperiod ifall man önskar se hur det går för ett företeg. Ingen skillnad ifall dom faller eller ökar under typ en vecka. Hoppas han hamnar i finkan ifall han är skyldig (vet inte ännu).

#10
2018-11-20 16:36

Det är som vanligt - mycket skall alltid ha mer...Gäller inte minst välbetalda ledare.

#11
2018-11-20 19:40

Ghosn sitter häktad i Japan. Nissan och Mitsubishi sparkar honom som styrelseordförande. Renault har via den franska regeringen i princip gjort detsamma. I övrigt har jag inga kommentarer.

#12
2018-11-20 19:43

Man kommer givetvis att hitta ersättare till hans position, ingen människa är oumbärlig. Och Renault-Nissan-Mitsubishi fortsätter sin allians och samarbete, som är inkört sedan flera år.

#13
2018-11-21 06:31

Det var ju lägligt att visselblåsaren "visslade" när Goshn var i Japan och samtidigt som Nissan vill bli självständigt.
I likhet med många direktörer, skådespelare och fotbollsspelare har han, uppenbarligen, blivit fartblind och försökt klättra på listan - istf att njuta av de pengar han hade.
Det lysande undantaget var - sannolikt - Marchionne, men han fick ett annat, sorgligt, slut

#14
2018-11-21 08:10

Det finns absolut inga tecken på att alliansen eller samarbetet skulle upphöra. Nissan skulle inte kunna klara sig själva då de har sjunkande försäljning på den viktiga USA-marknaden. Att samutveckla och dela plattformar, motorer och annan teknik har lett till stora kostnadsbesparingar för de samarbetande företagen. Bilbranschen går mot mer samarbete och delning av teknik, inte mindre.

Men Ghosn var styrelseordförande för alla tre företag, alliansen hade alltså tre olika styrelser där han var ordförande i alla. Det upplägget innebär mycket makt koncentrerat till en person.

Företagen i alliansen är egna och självständiga företag, men alliansen är formad av ett korsägande där de äger varandra. Renault äger Nissan och Mitsubishi. Nissan äger Renault och Mitsubishi. Och Mitsubishi har andelar i Renault och Nissan. Det är ett korsvist ägande och inte ett samgående.

En alternativ modell är att man skapar ett företag med en styrelse som har andelar i och äger de tre biltillverkarna och att dessa tre biltillverkare i sin tur äger detta ägarföretag. Då får man en gemensam ägarstyrelse för alla tre bilföretag samtidigt som de har sina egna styrelser. Då får man en styrelse som chefar över alla tre istället för bara en person som sitter med i alla styrelser och chefar. Då sprider man ut makten.

Det kan vara värt att prova.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.