Bild
Nästa artikel
LED-strålkastare svåra att reparera – kan kosta över 40 000 att byta

LED-strålkastare svåra att reparera – kan kosta över 40 000 att byta

Nyheter

Moderna bilar har ofta avancerade LED-strålkastare med många fördelar. Men om de börjar strula kan det bli riktigt dyrt, visar en ny granskning.

De flesta nya bilar säljs med LED-strålkastare som ska ge bättre ljus och lägre elförbrukning än med äldre strålkastarteknik. Dessutom kan LED-ljusen i vissa fall vara ”smarta” eftersom de kan stänga av individuella delar av ljuset för att inte blända mötande bilister.

Men LED-ljusen kommer också med några viktiga nackdelar. Den höga energieffektiviteten innebär att lamporna inte blir varma nog att smälta is och snö som kan hamna på glaset.

Nu avslöjar också tyska bilistorganisationen ADAC att LED-ljusen i vissa fall kan vara skrämmande dyra att reparera, något även Vi Bilägare tidigare granskat. I vår granskning kunde en enskild strålkastare till en Audimodell gå loss på över 30 000 kr.

Svåra att reparera

Rent generellt ska LED-ljus i bilar vara mer hållbara än till exempel xenonstrålkastare, och de ska ha längre livslängd. Men LED-ljusen har enligt ADAC designats för att hålla i 15 år – vilket är två år mindre än den genomsnittliga livslängden för en bil i Sverige.

Om LED-strålkastarna trots allt går sönder är de komplicerade att byta ut. En främre LED-strålkastare med så kallad matrixteknik kan kosta 48 000 kr att byta enligt ADAC:s genomgång.


För en bilist som kan ta den kostnaden på försäkringen innebär det ändå en viss självrisk, samt att premien på sikt kommer öka. För en bilist som inte kan ta kostnaden på försäkringen är det något som i vissa fall kan innebära att bilen hellre skrotas än repareras.

Enligt ADAC är individuella delar av LED-strålkastare inte ens designade för att kunna repareras. Tekniken är så avancerad och integrerad i bilens system och ofta behöver hela enheten bytas ut.

Läs också: Ny strålkastare? Det blir hela semesterkassan, tack

Så svettig kan notan bli

Priser för byte av LED-strålkastare hos auktoriserad verkstad. Priserna är översatta från euro och kommer från tyska bilmärken.

Bilklass Bak Fram
Kompaktklassen 2 000–3 000 7 000–14 000
Mellanklassen 2 700–3 400 12 000–18 000
Övre mellanklassen 4 200–6 000 22 000–48 000

Källa: ADAC

Lägre förbrukning – men högre kostnad

• LED-lampor började dyka upp i bilvärlden för 20 år sedan, först som bakljus, blinkers och så kallade DRL-lampor (daytime running lights). Senare dök de även upp som ersättare till xenon- och halogenstrålkastare framtill.

• LED-lampor har ofta ett bättre ljus än halogenlampor samtidigt som de sänker energiförbrukningen, vilket är ett extremt viktigt argument för biltillverkarna som ständigt måste sänka bilens utsläpp och förbrukning.

• LED-strålkastare har generellt sett bra hållbarhet men om de trots allt går sönder, antingen på grund av ett funktionsfel eller en olycka, kan de vara extremt dyra att reparera.

• I vissa fall tappar LED-ljusen sin ljusstyrka över tid. Om ljusstyrkan sjunker under 70 procent jämfört med en ny klassas den som förbrukad. I områden med höga temperaturer (varmt väder) slits LED-strålkastare snabbare.

Källa: ADAC

Taggar: Nyheter

De flesta nya bilar säljs med LED-strålkastare som ska ge bättre ljus och lägre elförbrukning än med äldre strålkastarteknik. Dessutom kan LED-ljusen i vissa fall vara ”smarta” eftersom de kan stänga av individuella delar av ljuset för att inte blända mötande bilister.

Men LED-ljusen kommer också med några viktiga nackdelar. Den höga energieffektiviteten innebär att lamporna inte blir varma nog att smälta is och snö som kan hamna på glaset.

Nu avslöjar också tyska bilistorganisationen ADAC att LED-ljusen i vissa fall kan vara skrämmande dyra att reparera, något även Vi Bilägare tidigare granskat. I vår granskning kunde en enskild strålkastare till en Audimodell gå loss på över 30 000 kr.

Svåra att reparera

Rent generellt ska LED-ljus i bilar vara mer hållbara än till exempel xenonstrålkastare, och de ska ha längre livslängd. Men LED-ljusen har enligt ADAC designats för att hålla i 15 år – vilket är

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-16 07:16

Vilka försäkringsbolag inkluderar ö.h.t. strålkastare i försäkringen?

#2
1
2020-12-16 08:13

Bästa ljuset jag haft var xenon, sämsta är LED som jag inte anser är det minsta bättre än halogen, känns bara som billig skit men billigt är det tydligen inte.

#3
2020-12-16 08:25

Har hört att det finns billiga LED-strålkastare, airbags och infotainmentsystem att köpa i Litauen. Delarna fraktas dagligen dit från Sverige....

#4
2020-12-16 08:29

1: Du kan inte direkt dra alla Xenon och alla LED tvärs över sådär.......det finns olika skalor inom respektive ljuskälla med. Jag har haft Xenon som vart bättre än de sämre LED jag haft men även haft LED som vart överlägset det bästa Xenon jag haft. Så har du haft LED som vart som Halogen beror det troligast på att du köpt en undermålig bil.

#5
2020-12-16 09:27

När dyker de första företagen upp som har som affärsidé att köpa nya bilar för demontering och sälja delarna?

Om den ekonomiska distansen mellan komplett bil och samma bil i delar blir riktigt stor så lär nog någon se en affär i detta.

#6
2020-12-16 09:40

LeifV, finns redan, se #3 !

#7
2020-12-16 10:06

LeifV: Detta är väl ingen nyhet, dyra reservdelar har alltid funnits. Det är ju inte Dacia som har LED-strålkastare för 45', ofta ligger s.k. LED-matrix strålkastare i dyra paket på redan dyra bilar.

#8
2020-12-16 10:46

#6 och #7: Nu tänkte jag mer "riktig" affärsverksamhet. T ex att en befintlig bildemontering ser affären, och skapar en division som köper in nya bilar, för demontering och återförsäljning av delarna...

#10
2020-12-16 11:35

#8, ja förstår det, men jag tror inte att det finns någon affär. Även om det låter dyrt med 45' för en strålkastare, så sitter de också på dyra bilar.

#11
2020-12-16 11:55

Riktningen har varit tydlig sedan många år, moderna bilar är så komplicerade och dyra att reparera att de skrotas tidigt för att reparation inte lönar sig. Jämför med hemelektronik, vid första uppkommande fel slängs sådant och köps nytt. Tom. mobiltelefoner är så byggda så att batteribyte är för dyrt o krångligt för att de ska gå eller löna sig. Det här medför att bilarnas andrahandsvärde måste sjunka mycket snabbare eftersom de skrotas pga. mycket tidigare än förut. Men biltillverkarna är glada för att de får sälja /hyra ut många fler bilar.Att t.ex.köpa en något år gammal BMW, Audi eller Mercedes efter ca 10-15 tusen mil, det gör man bara inte...

#12
2020-12-16 13:02

Led ger för lite värme på vintern och isar, snöar igen. Kolla led-bakljus när det isar och snöar igen. Du ser inte bilen alls. Led passar inte i nordisk vinter.

#13
2020-12-16 13:10

Den som provat flera nya bilar i mörker vet att det är som Henrik skriver.

Otroligt stor skillnad på olika LED strålkastare mellan fabrikat och även inom samma bilfabrikat.

Och halogen är alltid dåligt och extremt dåligt mot bra LED.

#14
2020-12-16 13:15

Johan w har helt rätt i att bakljusen inte värmer bort snön och därför bör man tänka på att tidigt tända dimbakljuset som hjälper lite bättre.

Har kört led fram i ca 4-5 år och i princip aldrig upplevt problemet fram.
Inbillat mig att hastigheten blåser bort snön och sedan har väl utformningen en viss betydelse.

#15
2020-12-16 13:31

Men faktum är att den som inte har LED både bak och fram i dag blir utdömd och utmobbad som värdelöst skit man inte ska köpa, att LED har nackdelar t.ex. på vintern bryr sig ingen om.
Så tillverkarna har verkligen inget val om de vill sälja någon bil.

#16
2020-12-16 15:25

Jag har stearinljus på min Octavia, både billigt och bra. Stämningsfullt också så här till jul...

#17
2020-12-16 15:32

Låter som att det är billigare att ha traditionella strålkastare, och komplettera med en extra LED-ramp i mitten.

#18
2020-12-16 16:57

Dyra lampor.

#19
2020-12-16 17:02

Finns ingen anledning att det ska kosta 30 tusen för en strålkastare och 10 tusen för jobbet. Tekniken är enkel och arbetet ska inte ta lång tid.

#20
2020-12-16 18:41

På mitt badrum har jag en LED-ljuskälla med hyperkänslig rörelsesensor inbyggd. Rörelsesensorn är nog typ som en parkeringssensor. Kostade under 100 kr.

#21
2020-12-16 20:48

Problemet är väl att alla (?) LED-strålkastare är gjorda som en enhet där man inte kan byta själva ljuskällan - i motsats till konventionella Halogen och Xenon-strålkastare. Och då blir det dyrt och biltillverkarna ser ju dessutom till att ta rejält betalt. Visst upplever man LED-strålkastarna som avsevärt "vassare" än halogen-ljuset men frågan är om intrycket luras lite p g a den helt annorlunda färgtemperaturen ? ViB har ju gjort mätningar under många års tid och det finns ju helt klart halogen-strålkastare som presterat bättre än en del nya (troligen enkla) LED-strålkastare. Allt är en avvägning - kör man ofta i mörker vill man ha bra ljus och byter man ofta är det ju närmast en icke-fråga men den som inte kör så mycket i mörker och kanske skall ha kvar bilen länge kan ju mycket väl välja det billigare halogen-alternativet - om det finns. Blir säkert billigare i längden även om det mestadels är ett klart sämre ljus.

#22
2020-12-16 21:25

Jag åkte en V60 med (vet inte vilken lampor den hade), men när vi passerade den vita skylten utanför Sälen för något år sedan blev jag bländad av bilen jag själv åkte i. Otäckt! Jag har full förståelse att man vill ha bra ljus, men hur långt får det gå?

#23
2020-12-16 23:54

Ja Vargen, jag ha varit med om att min bil bländar sig själv. Att det automatiska helljuset bländar av när strålkastsrljuset träffar en vit skylt.

#24
2020-12-17 12:12

Ja vargen visst kan det bli så men såååå jäkla skönt att ha en bil som har riktigt bra halv/helljus redan från fabrik.

Att köpa ny bil som många gör och sedan omg måsta sätta in extraljus och ramper för 5-10000 i kombination av dåligt halvljus är ju helt sjukt sanslöst sämst.

#25
2021-01-05 14:09

Anser att vanliga H7 lampor på en bil där man lätt byter utmed vägen om det skulle behövas (håller ca 18 månader i snitt) kompletterat med fjärrljus eller ramp är bäst. Det ger bra helljus och minst kostnader och problem. Jag har själv kompletterat med 3 st Hella Compact och dessa har jag nu på bil nummer 3 utan några som helst problem. Att flytta fjärrljusen har kostat ca 400 kr var gång. Jag har plastskydd på fjärrljusen under sommarhalvåret. Jag kör också på vägar där man utnyttja helljuset väldigt mycket.

#26
2021-01-05 22:03

glimma-48, vad är det för H7 lampor du kör med? Jag bytte mina (fortfarande fungerande ifrån fabrik) H7 lampor efter 5500 mil, köpte nya "Osram Night Breaker" som nu efter 12300 mil fortfarande fungerar. Bilen är 8 år. Så det där med "18 månader", då har du nog något fel på bilen....eller så kör du med helljuset påslaget hela dagarna (och nätterna).

#27
2021-01-06 10:06

Problemet med glimmas lösning är främst att bor man i ett lite mera tätbebyggt område så kan man ju nästan aldrig använda helljuset så bra halvljus är definitivt att föredra.

#28
2021-01-06 16:21

De 2 sista åren blir dyra för den som har en bil med LED-strålkastare.

#29
2021-01-06 19:42

Dom som bor i stan och runt den med pendlingsavstånd har ju ofta ingen nytta av ramp och skit som man sätter fram utan dom åker ändå till 75% med dåligt orginal halvljus.

Det finns många bra bilar med std mycket bra Led hel och halvljus utan dom extrema Matrix ljusen.
Vi har nya firmabilar 2019-20 som än i dag har halv och heljus som påminner om parkeringsljus jämfört med min octavia 2018 med bra LED.

Inbillar mig att std LED är bra mycket billigare att repa/byta jämfört med Matrix.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.