Bild
Nästa artikel
Lagerbilar ställdes i trafik innan bonus-malus

Lagerbilar ställdes i trafik innan bonus-malus

Nyheter

Inför den nya malus-skatten ställde många handlare på sina lagerbilar i trafik, vilket kortar ner garantitiden för kunden.

Utöver att bonus-malus kan vara lite knepigt att sätta sig in i visar det sig nu även finnas problem med garantier. Motormännens Riksförbund har tittat på ett trettiotal nya bilar som ligger ute till salu, mer än hälften av dem var redan påställda för att slippa nya malus-skatten.

– När en bil ställs på för första gången börjar garantitiden ticka iväg. Problemet är att handlarna inte skriver ett ord om det här, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund. Den som köper bil ska inte behöva fråga bilhandlaren om vad som gäller, det är tvärtom säljarens skyldighet att upplysa om en varas beskaffenhet. Har bilen inte längre full garanti måste det tydligt framgå av annons och avtal. 

Det kan visserligen låta ekonomiskt att slippa en höjd skatt, men risken blir att köparen i värsta fall står med en hög reparationskostnad som garantin annars hade täckt. Garantireglerna är inget som styrs av återförsäljaren, utan av bilimportörerna. Om säljare missar att informera om den kortare garantitiden kan köparen kräva att köpet reklameras, även om det först i efterhand uppstår kostnader på grund av ett fel som garantin skulle ha täckt. 

Diskutera: Hur påverkas du av bonus malus? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-27 10:04

Och när den förhatliga bonus-malus skatten tas bort efter valet, så står alltså köparna där med samma skatt som alla andra, fast kortare garanti.

Det är ungefär som med dieselbilsköparna härförleden. Ni vet de som av politiker och media först uppmuntrades att köpa en diesel och därefter straffades för att de så gjort.

.

#2
2018-07-27 10:05

Men de fick lägre skatt.....

#3
2018-07-27 11:00

Skatt, skatt, skatt, jag är så less på alla skatter, och så känns det som jag själv aldrig får någonting för all skatt jag betalar in! Och så ett gäng politiker som inte dugger någonting till, hur blev det så här?

#4
2018-07-27 11:18

Demokrati kallas det, alla ska ha det lika dåligt i Sverige.

#5
2018-07-27 11:23

Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren och inget lagstadgat krav. Frivilliga åtaganden kan alltid utformas precis som de vill angående omfattning och tid. Likväl som att garantin börjar gälla när bilen ställdes på kan den börja gälla från när kunden hämtar ut sin bil. Exakt vad som gäller framgår av köpeavtalet. Men lika väl som att säljaren borde berätta vad som gäller angående garantin borde köparen faktiskt ta reda på vad denne egentligen ingår för avtal.

Obs. Garanti ska inte förväxlas med reklamationsrätt som är lagstadgat och som gäller i tre år från att köpet ingicks (inte från det att bilen ställdes på).

#6
2018-07-27 11:48

Det är bra med skatt. :)
Det är väl helt okey att subensionera bra el alternativ.

Gnällgubbar, köper man en dyr suv spelar skatten i tre år ingen roll.

Och garantin på nån månad på dessa bilar är väl en förhandlings sak.
Det finns folk dom fått ett extra garantiår tidigare så det är inga problem.

#8
2018-07-27 14:04

Risken att den nya bilen drabbas av fel inom nybilsgarantitiden är i de flesta fall väldigt liten även om den finns och skulle detta ändå ske är många biltillverkare ganska tillmötesgående i form av goodwill. Jag funderade häromdagen om hur hög skatten på min nya Volvo V60 D6 laddhybrid blir? Före den sista juni låg den på ca 1000 kr per år.

#9
2018-07-27 14:13

Nämen, att det blev så, konstigt...
Vet inte hur Subaru gjort men de har i alla fall i sin reklam lovat att stå för extrakostnaden

#10
2018-07-27 14:26

Tror inte bonus malus systemet kommer att göra så mycket nytta, de som köper en stor SUV har väl råd med den extra skatten? Tanken var väl "att mota Olle i grind", men funkar det verkligen i större utsträckning på rika förstagångsköpare? Hade varit bättre med nya regler runt tjänstebilar, som oftast ligger över snittet i förbrukning än under. Däremot tror jag att subvention för tex köpa en elbil istället, funkar bättre. Min granne är ett exempel, de där 60000 kr var nog stor anledningen till köpet. (priset kom ned i nivå med en vanlig bil i samma storlek)

#11
2018-07-27 15:39

Den enda skillnaden Robban är att man inte kan pruta ner priset på subarun lika mycket som på en annan bil för dom utlovar att dom betalar extra skatten.

Det är som vanligt bara att tala om i bilförhandlingen att jag får den rabatten där då brukar det lösa sig till det bättre oavsätt fabrikat.

#12
2018-07-27 16:50

Mera principiellt än praktisk verklighet
Man har tre år på sig att reklamera när man köper nytt enligt konsumentlagen Även om några månader gått av fabriksgarantin vid nyköp är oddsen goda att ev fel blir tillrättade några månader "efter" ordinarie garantitidens slut

#13
2018-07-27 21:51

Nåja - tre års reklamationsrätt innebär inte per automatik att bilföretaget tar på sig alla eventuella reparations-kostnader, tyvärr. Det är de första 6 månaderna som är mest värdefulla för konsumenten för då har säljaren bevisbördan att det ev skulle vara konsumentens eget fel. Sen är det tyngre för konsumenten. Så visst kan lite förlorad garantitid ha sin betydelse men kanske mindre för den som köper en bil med t ex 7 års garanti än en med 2 års garanti. I vart fall om man bara tänker behålla bilen under 3--5 år.

#14
2018-07-27 22:19

Det kommer att säljas färre dieselbilar nu. Vilket innebär att tillgången på begagnat blir mindre än efterfrågan om ett par år. Jag tror att dagens nya dieselbilar kommer att ha ett rekordhögt andrahandsvärde om tre, kanske redan två år.

#15
1
2018-07-28 16:12

Efterfrågan på dieselbilar kommer säkerligen att störtdyka än mer än vad som redan skett. När man vant sig vid moderna bilar vill man aldrig återgå till stinkande skrammelburkar. Skrattar gärna åt dem som köpt innan skatten höjdes, för att spara någon krona, och som sedan står där med osäljbara bilar.

#16
2018-07-28 18:07

Det lär bli elbilar, som kommer på allvar. Usch, diesel är dött. Jag tycker synd om de som lurades köpa dessa i tron att de är så miljövänliga.

#17
2018-07-28 19:44

Kommer säkert bli elbilar som kommer på allvar, men oklart om de kommer i sådan mängd redan om 3år att fossilbilar tappar i värde. Mycket tveksamt. Köper du en ny bil idag så är det småslantar det evt. kommer skilja för att tekniken är gammal när du säljer den, för då är exemplaret redan gammalt och bara värt en bråkdel av nypriset.

#18
2018-07-29 08:35

Synd att inte bonus malus slår hårdare mot bränsletörstiga bilar. Det vore bra om politiken fokuserade på äkta grön skatteväxling så att marknaden kan sanera ofördelaktiga alternativ för miljön. Klockan börjar "klämta" för moderjord så mer måste göras av alla i Sverige och globalt där rika länder måste gå i bräschen för omställningen.

#19
2018-07-29 08:39

Angående skatter kan jag bara tycka att de som säger att de inte "får något för skatten ska lämna dagisnivån" och titta på sin egen situation. Har man varit på sjukhis ? barn i skola ? Åker på allmänna vägar ? med mera med mera. Undertecknad har fått fantastiskt mycket för skatten, 2 månaders intensivvård för förtidigt födda barn, skolgång för barn, sjukvård för barn men jag själv har inte varit sjuk utan arbetat och betalat skatt hela tiden. Men de som vill ta bort skatterna tycker kanske att de som inte har råd med tex intensivvård ska avlivas istället ?

#20
2018-07-29 09:06

+1 på J.L's senaste inlägg !

#21
2018-07-29 10:32

Jag håller med JL till 100%.

#22
2018-07-29 13:22

Själv orkade jag inte kommentera de otroligt korkade inlägget ang skatten, men bra svar av J.L där. Jag tycker att de är konstigt att skattepengarna räcker till.

#23
2018-07-29 14:03

Det har liten betydelse för mekanikens del i motor o växellåda mm om garantin är på ett eller flera år, eftersom de flesta allvarliga fel kommer fram ganska snabbt efter att bilen ha tagits i bruk. Undantag finns dock, se VW 1,4 litersmotor med kamkedja, där felet kan uppstå flera år efter köpet för den som kör lite. Men å andra sidan är det väl ingen vettig människa som köper en VW, med tanke på deras sätt att hantera garantifrågor. Det är en annan sak med elektronik garanti, där finns ett visst värde om den är lång

#24
2018-07-29 15:30

#18, bra inlägg och jag håller med om att rika måste se till att köpa ut "rätt" bilar. Det är därför jag tjatar om SUV, inga direkta fördelar utan bara högre utsläpp. Om Zlatan åker SUV bryr jag mig inte, eller ett fåtal sådana finns och används till det de var avsedda för. Men när gemene man går och köper SUV när det finns snålare alternativ som är bättre för miljön så tycker jag det är fel. Luften är allas, miljön tillhör alla... och vi måste se till att behålla den fin och ren ifrån miljöförstöring. Den dagen vi har 100% ren energi kan alla köra SUV!, kör lastbilar om ni vill .... så länge det inte påverkar den miljö jag vill ha ren för att kunna leva.

#25
2018-07-30 09:30

Om man köper en bil och inte förstår att garantitiden kortas pga att bilen är påställd, kanske man inte ens ska ha körkort?

#26
2018-07-30 22:35

Det spelar ingen roll om man leasar bilen. Vi leasade bilen i juli, den var påställd i maj och befriad från skatt i 5 år (diesel under 99g/Km) Nya skatten efter 1/7 är ca 3350 per år, ca 10000kr på hela avtalstiden. Garantin gäller under hela avtalstiden. Jag tror faktiskt att tillverkarna har inget emot det för att få bilarna sålda.

#27
2018-07-31 09:44

"Men när gemene man går och köper SUV när det finns snålare alternativ som är bättre för miljön så tycker jag det är fel."

Väntar fortfarande på din definition av SUV? Och en förklaring på varför XC60 är en SUV men inte BMW X1.

#28
2018-07-31 20:35

Både XC60 och X1 räknas egentligen som crossover. XC60 är både tyngre och lite högre än X1. Gränserna börjar suddas ut allt mer, då SUV modeller blir längre och lägre.

#29
2018-08-01 10:06

Men vänta här nu! Att tiden bilen blir skattebefriad förkortas något av att bilen redan är påställd är en sak, det kan jag gå med på, men garantitiden ska väl rimligen räknas från inköpsdatum av första kund efter bilhandlaren. Det måste gå att se till att garantitiden förblir intakt även om bilen är påställd av handlaren långt innan.

Här handlar det snarare om att bilhandlarna visar prov på hästskojarfasoner!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.