Nästa artikel
Lada visar ny modell – Granta
Nyheter

Lada visar ny modell – Granta

Publicerad 30 december 2011 (uppdaterad 2 januari 2012)
Lada har offentliggjort budgetbilen Granta, där såväl stereo som fönsterhissar är en lyx som bara återfinns i den dyrare varianten.

Lada associeras ofta med vad många skulle kalla för stenåldersmodeller. Som Vi Bilägare tidigare har berättat satsar den ryska tillverkaren dock på att lansera sju nya modeller de kommande tre åren, en investering på 5,4 miljarder dollar.

Nu har Lada presenterat sin första nyproduktion Lada Granta, en bil som kommer att ersätta Smaras andra generation som i stort sett inte har uppdaterats sedan 1997.

Det är allt annat än ett lyxåk som presenterats. Snarare blir det svårt att producera en billigare bil. Många delar är hämtade från den mindre modellen Kalina och bara en knapp tredjedel av Grantas delar är specifika för modellen. Den kostar motsvarande ungefär 52 000 kronor, vilket ändå är knappa 3 000 kronor mer än Ladas målsättning.

Lyxigare variant
För det priset får köparen svarta kofångare i plast, stålfälgar och fönster som måste öppnas manuellt. Vill man köra lite lyxigare kan man dock köpa varianten ”Classic” för 7 000 kronor mer. Då får man med bland annat servostyrning, ABS, en stereo och elektriska lås och fönster. Dessutom kan GPS, ESP och sidokrockkuddar köpas till.

Lada Granta drivs av en fyrcylindrig 1,6-litersmotor med fem växlar. En 1,4-litersmotor väntas finnas på marknaden i slutet av året.

Produktionen har precis satt i gång. Om modellen kommer att säljas i Sverige, eller i västra Europa över huvud taget, återstår dock att se. Några pressbilder har Lada inte släppt än, däremot finns bilder och en video på modellen på tillverkarens hemsida.

Diskutera: Vad tror du om nya Lada Granta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2011-12-30 12:24
Tobo

Om den i Sverige skulle säljas för 52000kr, så tror jag den hade en chans. Tyvärr så blir nog priset här 120000-130000kr (om den överhuvudtaget kommer hit) och då har den inte en chans.
De andra Ladamodellerna, Kalina och Priora kostar ju i Sverige från 119000kr och är ju extremt svårsålda här. Jag har bara sett någon enstaka svenskreggad Kalina här.
Ska Granta (som ju ska ersätta både Samara och 2105/2107) lyckas utanför Ryssland måste nog priset bli runt 50000-60000 kr även på exportmarknaderna.

http://www.ladasverige.se/

#2 • 2011-12-30 13:16
Peter i Sydney

Bilar med extremt lågt pris säljer dåligt i hela västvärlden. Här i Australien har vi Kinesiska Cherry och Geely, Malaysiska Proton och Indiska Mahindra. Samtliga dessa har ett listpris på runt 70.000:- kronor men försäljningen går mycket dåligt. Folk köper hellre en beg. bil för samma pengar.

#3 • 2011-12-30 13:30
Jordnära

Extremt enkla och billiga bilar har ingen framtid. Det är bättre att producera endast maximalt säkra och miljövänliga bilar. Dom blir ju begagnade och billiga ganska snart. Möjligtvis kan man göra fler instegsmodeller av bra bilar men med mindre lull-lull.

#4 • 2011-12-30 15:30
Stefan Eriksson

Standardmodellen av Lada har låg säkerhet,den saknar ABS,Esp och det framgick inte om den hade airbag i ratten-den borde inte få säljas.Man undrar hur det är med bilens krocksäkerhet när Lada säljer en bil som har låg passiv säkerhet som standard.Jag tror att vi Svenskar lägger mera prestige och status i vårt bilköp än vad Lada kan erbjuda.VPKarna på 70 talet som körde Lada som en del av sin image finns inte numera.

#5 • 2011-12-30 17:17
Oomkullrunkelig

Säkerhetsbälten är ju bara för fegisar som inte kan köra bil. Ta bort dem också.

#6 • 2011-12-30 21:18
Roger Skagerström

Börje-Uno eller vem det nu var måste ju jubla nu! Äntligen har Dacia fått en värdig konkurent! Och utan den där otäcka bullerlådan som det kommer en massa skrän ur också ;)

#7 • 2011-12-31 13:08
LarsLars

Det ser ut som en gammal Opel!

#8 • 2011-12-31 19:22
a128

Lada kompromisslös teknik

man ta dom bästa bitarna tex. bästa karosseri, bästa motorn etc.

så har man en billig och bra bil

:-)

#9 • 2012-01-01 07:46
Tobo

Egentligen underligt att Lada utvecklar en ny modell, då de ju numera ingår i Renault/Nissan-koncernen. Borde ju vara betydligt enklare och billigare att sätta ett Lada-märke på en Dacia, det blir ju inte så stor skillnad till slut ändå.

#a • 2012-01-01 12:50
Peter i Sydney

Det verkar som den den här modellen främst är avsedd för den Ryska hemmamarknaden som är tillräckligt stor för att göra produktion lönsam. Eventuell export är nog bara grädde på moset.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.