Bild
Nästa artikel

Lada visar ny modell – Granta

Nyheter

Lada har offentliggjort budgetbilen Granta, där såväl stereo som fönsterhissar är en lyx som bara återfinns i den dyrare varianten.

Lada associeras ofta med vad många skulle kalla för stenåldersmodeller. Som Vi Bilägare tidigare har berättat satsar den ryska tillverkaren dock på att lansera sju nya modeller de kommande tre åren, en investering på 5,4 miljarder dollar.

Nu har Lada presenterat sin första nyproduktion Lada Granta, en bil som kommer att ersätta Smaras andra generation som i stort sett inte har uppdaterats sedan 1997.

Det är allt annat än ett lyxåk som presenterats. Snarare blir det svårt att producera en billigare bil. Många delar är hämtade från den mindre modellen Kalina och bara en knapp tredjedel av Grantas delar är specifika för modellen. Den kostar motsvarande ungefär 52 000 kronor, vilket ändå är knappa 3 000 kronor mer än Ladas målsättning.

Lyxigare variant
För det priset får köparen svarta kofångare i plast, stålfälgar och fönster som måste öppnas manuellt. Vill man köra lite lyxigare kan man dock köpa varianten ”Classic” för 7 000 kronor mer. Då får man med bland annat servostyrning, ABS, en stereo och elektriska lås och fönster. Dessutom kan GPS, ESP och sidokrockkuddar köpas till.

Lada Granta drivs av en fyrcylindrig 1,6-litersmotor med fem växlar. En 1,4-litersmotor väntas finnas på marknaden i slutet av året.

Produktionen har precis satt i gång. Om modellen kommer att säljas i Sverige, eller i västra Europa över huvud taget, återstår dock att se. Några pressbilder har Lada inte släppt än, däremot finns bilder och en video på modellen på tillverkarens hemsida.

Diskutera: Vad tror du om nya Lada Granta?

Kommentarer

#1
2011-12-30 12:24

Om den i Sverige skulle säljas för 52000kr, så tror jag den hade en chans. Tyvärr så blir nog priset här 120000-130000kr (om den överhuvudtaget kommer hit) och då har den inte en chans.
De andra Ladamodellerna, Kalina och Priora kostar ju i Sverige från 119000kr och är ju extremt svårsålda här. Jag har bara sett någon enstaka svenskreggad Kalina här.
Ska Granta (som ju ska ersätta både Samara och 2105/2107) lyckas utanför Ryssland måste nog priset bli runt 50000-60000 kr även på exportmarknaderna.

http://www.ladasverige.se/

#2
2011-12-30 13:16

Bilar med extremt lågt pris säljer dåligt i hela västvärlden. Här i Australien har vi Kinesiska Cherry och Geely, Malaysiska Proton och Indiska Mahindra. Samtliga dessa har ett listpris på runt 70.000:- kronor men försäljningen går mycket dåligt. Folk köper hellre en beg. bil för samma pengar.

#3
2011-12-30 13:30

Extremt enkla och billiga bilar har ingen framtid. Det är bättre att producera endast maximalt säkra och miljövänliga bilar. Dom blir ju begagnade och billiga ganska snart. Möjligtvis kan man göra fler instegsmodeller av bra bilar men med mindre lull-lull.

#4
2011-12-30 15:30

Standardmodellen av Lada har låg säkerhet,den saknar ABS,Esp och det framgick inte om den hade airbag i ratten-den borde inte få säljas.Man undrar hur det är med bilens krocksäkerhet när Lada säljer en bil som har låg passiv säkerhet som standard.Jag tror att vi Svenskar lägger mera prestige och status i vårt bilköp än vad Lada kan erbjuda.VPKarna på 70 talet som körde Lada som en del av sin image finns inte numera.

#5
2011-12-30 17:17

Säkerhetsbälten är ju bara för fegisar som inte kan köra bil. Ta bort dem också.

#6
2011-12-30 21:18

Börje-Uno eller vem det nu var måste ju jubla nu! Äntligen har Dacia fått en värdig konkurent! Och utan den där otäcka bullerlådan som det kommer en massa skrän ur också ;)

#7
2011-12-31 13:08

Det ser ut som en gammal Opel!

#8
2011-12-31 19:22

Lada kompromisslös teknik

man ta dom bästa bitarna tex. bästa karosseri, bästa motorn etc.

så har man en billig och bra bil

:-)

#9
2012-01-01 07:46

Egentligen underligt att Lada utvecklar en ny modell, då de ju numera ingår i Renault/Nissan-koncernen. Borde ju vara betydligt enklare och billigare att sätta ett Lada-märke på en Dacia, det blir ju inte så stor skillnad till slut ändå.

#10
2012-01-01 12:50

Det verkar som den den här modellen främst är avsedd för den Ryska hemmamarknaden som är tillräckligt stor för att göra produktion lönsam. Eventuell export är nog bara grädde på moset.

#11
2012-01-02 04:15

Skulle den kosta under 70 000, så finns det nog en och annan som skulle slå till. Jag vet personligen idio... öh, människor som hellre köper nytt än bra begagnat.
Och jämför man med en mopedbil (men varför ska man det?) så får man något avsevärt bättre för ett lägre pris.

#12
2012-01-02 08:40

Jag har en svåger som köpte en ny Samara.
Det är det närmaste en lastbil från förkrigstiden jag åkt i.
Motorn lät och vibrerade som en gammal stumt monterad diesel utan att vara det.
Efter oändliga verkstadsbesök, oftast med elektronikfel (som faktiskt gick att fixa med Boschdelar från skroten) skippade han bilen efter ett par tusen mil.
Ok, det var för många år sedan, men fick jag välja mellan att köpa en ny Lada eller en beg västeuropeisk eller asiatisk bil för 70000:-, inte bleve det Ladan!

#13
2012-01-02 08:51

Tobo, Renault köpte 25%, resten ägs av ryska staten. troligtvis kommer vissa äldre Renaultdelar att ingå i nya modeller, som med Dacia... Renault äger(/ägde?) en större andel i Volvo lastvagnar och vice versa men ingen säger ju att de ingår i Renaultkoncernen...

#14
2012-01-02 10:42

FLAC:
Renault/Nissan är på gång att snart köpa ytterligare 25% av Lada (Avtovaz), dvs 50% totalt.

http://www.businessweek.com/news/2011-12-29/renault-nissan-may-sign-deal-to-raise-avtovaz-stake-in-march.html

Från 2013 är det planerat att Lada ska tillverka motorer och växellådor både till Renault/Dacia och Nissan.
Som en del av integreringen är även Renaults F1-bilar försedda med Lada-reklam.

Under 1990-talet ägdes SAAB Automobile till 50% av GM. SAAB räknades ju till GM-koncernen......

#15
2012-01-02 12:29

Betalar man 119.000kr för en 2107:a så kan man inte vara frisk.
Bilen var svårt föråldrad och en hälsorisk redan för 20 år sedan!
Skall Granta säljas i sverige så måste den vara långt billigare än Dacia Sandero men minst lika bra.
Att försöka sälja bilar i Sverige som inte klarar krockproven eller har hyfsade motorer är dömt att misslyckas.

Varför Lada helt plötsligt skulle ha teknik nog för att tillverka motorer åt Renault/Nissan begriper jag inte alls ...

#16
2012-01-02 12:41

Mistro, Var kostar en 2107:a 119000kr ? I Ryssland är den betydligt billigare, och i EU är den inte godkänd, då den inte uppfyller gällande avgasreningsregler.

Att Lada ska tillverka motorer och lådor till Renault/Nissan låter otroligt (med tanke på den ojämna kvaliteten), men Bloomberg brukar vara en pålitlig källa.

#17
2012-01-02 13:41

Hade läst om bilen och visste att den skulle sluta att tillverkas.
Tittade på hemsidan och såg att modellen fanns kvar,..på något vis har jag fått fram en prisbild som inte stämmer.

http://www.ladasverige.se/

bilen säljs mycket riktigt inte här längre och priset som jag angav gäller för kalina och Priora kombi,..vilka är betydligt nyare bilar. ( sorry för det :( )

Man har alltså inte valt att sätta ett lågt pris på bilarna i Sverige och då kan man ju undra hur man har tänkt att kunna sälja några bilar?
Frågan idag är om det hjälper att sänka priset på bilar som ev. inte är så dåliga ändå? ( Märket Lada inger inte direkt något förtroende )

http://www.teknikensvarld.se/2011/07/30/22247/ur-ladan-forsvinner--lada-2107-laggs-ner/

#18
2012-01-02 14:39

Hittade ett "test" av Priora på Youtube. Av filmen att döma så är frågan om den är värd 119000:-. Tror knappast att Dacia behöver oroa sig för konkurrens i superlågpris-segmentet:

I och med Lada och Dacias relation inom Renault/Nissan, så borde Lada positionera sig som det billigaste märket, och Dacia näst billigast för att undvika koncern-kannibalism.

#19
hokus pokus
2012-01-03 13:39

Jo, enkla bilar har en framtid. Teknik är energikrävande och väger mkt. Nissans personalelit jobbar för övrigt med en framtidsbil som är mycket enkel, de har dock valt at ha kvar vettig säkerhet och bilen har om jag minns rätt en miljömotor.

Billiga bilar går hem som fasen i övriga europa, i norden vill vi tyvärr gärna ha finare bil än grannen. Frugan kommer från tyska Wittenberg och utanför lyxvillorna kan man oftast se en Sandero som bil. Oftast dock som andrabil eller som kompletteringsbil till någon tysk sportbil ägaren kanske inte alltid vill köra runt i.

Kan man trycka på en pedal och sitta och rycka i en spak hela tiden kan man minsann veva ner en ruta någon gång ibland våra få varma månader.

Det roliga äro att denna ser premium ut! Snygga och praktiska lister är standard. Grillen sitter inte i stötfångaren. Hela bilen ser mogen och elegant ut.

Om inte Sandero funnits hade denna lockat trots bristen på delar mm i Sverige.

Ser inte så sjukt låg ut, praktiskt här i Sverige.

Ovanligt med små sedaner här, snyggt! Dessutom en ny lada. Blickfångare!!!

#20
Uno Larsson biltekniker
2012-01-04 21:45

Roger: Uno jublar!

Idag var vi i Åtvidaberg föressten, frugan kommer från Motala men har sina rötter lite här och där i Östergötland. I galleria Getingen finns en möbelaffär upptäckte vi. Vi blev sugna på en tjusig köksmöbel men liknande finns nog här nere i skåneland. Efteråt tog vi en fika i cafeet utanför, Daimkakorna rekommenderas varmt!

#21
2012-01-04 23:06

Då var du nog i gallerian bredvid Getingen ;) Men trevligt med så celebert besök ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.