Bild
Nästa artikel
Kvinnor bäst på att välja miljösmart

Kvinnor bäst på att välja miljösmart

Nyheter

Deras bilval släpper ut en femtedel lägre koldioxid än männens, enligt en ny undersökning.

Bilvärderingsföretaget Bilpriser.se har summerat deklarerade utsläppen av CO2 på männens respektive kvinnornas tio mest köpta bilar under andra kvartalet 2018.

Männens val av bilar släpper i genomsnitt ut 125 gram koldioxid per kilometer, medans kvinnornas siffra är 103 gram per kilometer. Det är en skillnad på 22 gram per kilometer och alltså drygt 20 procent lägre än männens siffra. 

– Vi kan generellt konstatera att kvinnor är mer pragmatiska när de väljer bil medan män värdesätter saker som tillverkare och prestanda mer. Och fortfarande är andelen manliga bilköpare så pass mycket större, så frågan är om kvinnorna kommer att stå för ett verkligt trendbrott när det gäller miljösmarta bilval framöver om fler bilar ägs av kvinnor, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.

Män stod för 66,4 procent av privatköpen mot kvinnornas andel på 33,6 procent. Bilpriser har hämtat siffrorna över nya bilköp från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten av undersökningen?
 
Taggar: Nyheter
Kvinnornas topp 10 bilval

(Placering, Modell och drivlina, CO2-utsläpp i gram per kilometer)

  1. Volkswagen Polo, 95 hk bensin, 101 g.
  2. Renault Clio, 90 hk bensin, 105 g. 
  3. Volkswagen Tiguan, 150 hk bensin, 163 g.
  4. Toyota C-HR, 98 hk bensinhybrid, 87 g.
  5. Toyota Yaris, 73 hk bensinhybrid, 82 g.
  6. Volkswagen Golf, 110 hk bensin, 112 g.
  7. Nissan Qashqai, 116 hk bensin, 129 g.
  8. Toyota Auris, 99 hk bensinhybrid, 92 g.
  9. Skoda Fabia, 95 hk bensin, 101 g.
  10. Kia Ceed, 135 hk bensin, 141 g.
Männens topp 10 bilval

(Placering, Modell och drivlina, CO2-utsläpp i gram per kilometer)

  1.  Volkswagen Tiguan, 150 hk bensin, 163 g. 
  2. Nissan Qashqai, 116 hk bensin, 129 g.
  3. Volvo V60, 152 hk bensin, 135 g.
  4. Volvo XC60, 190 hk diesel, 148 g. 
  5. Volvo XC60, 250 hk bensin, 169 g.
  6. Toyota C-HR, 98 hk bensinhybrid, 87 g.
  7. Volkswagen Golf, 110 hk bensin, 112 g. 
  8. Toyota RAV4, 155 hk bensinhybrid, 118 g.
  9. Volkswagen Passat, 150 hk bensin, 119 g.
  10. Toyota Auris, 99 hk bensinhybrid, 92 g.

Kommentarer

#1
2018-09-21 14:56

Kvinnan är väl i regel hushållets "finansminister" inte omöjligt att detta smittar av sig vid bilköp! Alltför många köper idag för stora bilar, t ex. SUV:ar, där lär nog män dominera !

#2
2018-09-21 16:46

Så mycket utsläpp som män gillar stor bil. Nuvarande min Opel Astra Sport Tourer 1.0 T 2016 klarar 103 CO2. Eventuellt för mig nästa bilbyte sista bensin för ny bil är Skoda Fabia 1.0 TSI Combi 2019 med tillval rullmotstånd optimering sommardäck för 0 kr då är det klarar 103 CO2 än utan tillval rullmotstånd optimering sommardäck lite bit mer 105 CO2 efter Transportstyrelsen. Nästa bilbyte mot ny elbil 2022 - 2024 för mig efter bilen 2019 är 3 - 5 år gammal.

#3
2018-09-21 16:44

Vill man minska sitt klimatavtryck är bilvalet en sekundär fråga. Det viktiga är vad man tömmer i tanken eftersom det är enkom det som sedan släpps ut i atmosfären. En stor tung dieseldriven SUV som tankas med klimatsmart HVO100 är betydligt mer miljövänlig än en liten bensindriven småbil. HVO100 kapar koldioxidutsläppen från dieselbilen med över 90% jämfört med bensinvidriga bilar. Det klokaste, oavsett kön/genus, är att köpa en liten dieseldriven bil och tanka HVO100!

#4
2018-09-21 17:07

Till detta med att männen prioriterar "tillverkare och prestanda" skall nog inte minst också läggas status - men det kanske ligger i "tillverkare". Kvinnorna väljer nog mera efter behov och är mera befriade ifrån status vid sitt bilval - sunt helt klart.

#5
2018-09-21 17:22

Någon borde berätta detta för min fru. Senaste tre bilarna 2.4L turbo sedan en 2.5L motor för att i förra veckan byta till en 3.0L V6.
Hennes prio vid bilköp är gasrespons snarare än utsläpp.

#6
2018-09-21 17:52

Min hustru har ingen bil. Alltså nollutsläpp. Mest miljösmart av alla.

#7
2018-09-21 18:47

Man verkar inte ta den minsta hänsyn till om det handlar om singlar eller gifta. Bland gifta är det väl som regel så att mannen står som ägare på den större "huvudbilen" medan frun står som ägare på den - oftast mindre - "andrabilen". Många hushåll klarar sig på en bil och då blir det oftast en större.
Bland singlar måste man ta hänsyn till ålder och social status. En ensamstående äldre man klarar sig med en mindre bil, medan en ung, ensamstående trebarnsmamma behöver en större bil. Bostadsort spelar också in: Storstad, mindre ort eller landet? Det finns många kombinationsmöjligheter som jag tror att ingen har tänkt på. Den här "undersökningen" säger inte ett skvatt.

#8
2018-09-21 18:08

Förmodar att många av kvinnorna har mindre kännedom
än männen när det gäller sanningen av så kallade miljöfordon
Av våra politikers skrivbords produkter
och blir lurade av att köpa enorma miljökrävande fordon

#9
2018-09-21 19:44

En femtedel lägre! Wow. De måste ha några egna specialbilar enbart för kvinnor då?
Varför i skogen läser folk ens sånthär trams?

#10
2018-09-21 19:45

Många män blundar nog snarare för miljö-aspekterna vid bilköp än låter dessa vara en väsentlig fråga.
Samt åter - kvinnorna har nog ofta mindre behov av bilen som status-symbol.

#11
2018-09-21 20:19

Va? Detta tycker jag lät väldigt konstigt... upplever tvärtom, större SUV så sitter där en kvinna. Men det kanske är mannen som äger fordonet? Grannen har en XC60 och en swift, kvinnan kör alltid XC60.

#12
2018-09-21 20:24

Haha, uppgivna värden för Tiguan för bensin motor är uppåt väggarna, denna modell drar ca 0,9 liter mil... det innebär minst 205 g/km i utsläpp. Inte heller XC60 med bensin ligger så lågt, över 200 g/km garanterat. Qashqai är nog snarare 160 g/km. Inte undra på att alla tycker att deras bilar drar mer än uppgivet, värdena är "tokfel". Jag hoppas den nya mätmetoden som bilar nu skall anges i stämmer bättre.

#13
2018-09-21 21:06

Jaha? Och när det kommer till konsumtion rent allmänt.. vem är den drivande kraften där, månntro? Vilket kön är det som lever för att shoppa?

.

#14
2018-09-21 22:25

Styggavargen

Min kollega har en Tiguan bensinare, några 0,9l/mil vid vanlig körning drar den absolut inte.

#15
2018-09-21 22:29

Han har en diesel.

#16
2018-09-21 22:30

Han har en diesel.

#17
2018-09-21 22:38

Styggavargen

Han har en bensinare, tror att jag har bättre koll på hans bil än dig.

#18
2018-09-22 09:22

Ännu en tramsig undersökning som säger.... ingenting.
Vem brukar bilarna? Vem kör mest? Vem behöver mest utrymme?
Jag har flera bekanta där frun kör den större bilen, för hon behöver utrymmet, men vem som står som ägare vet jag inte.

#19
2018-09-22 09:43

Detta är ju ingen "undersökning" utan statistik över männens resp kvinnornas faktiska bilköp under 2:a kvartalet 2018.

#20
2018-09-22 09:59

Apex vad drar den då?
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-tiguan-tsi%e2%80%af1...

Över litern drog den lite vassare versionen, så den med lite mindre motor hamnar man på runt 0,9 liter/mil. Men visst, man kan förneka siffrorna i det längsta. Många verkar tro att en nästan två ton tung SUV inte drar mycket mer än en vanlig bil i samma storlek, det det är fysiskt orimligt.

#21
2018-09-22 12:27

Ja kvinnor är nog smartare vad gäller val av bil. Dom ser till det verkliga behovet och inte ett speciellt märke vid bilvalet. Dom kör säkrare visar all stastistik. Jag har aldrig sett en kvinnlig bilförare göra en vansinnesomkörning vid t.ex möte. Men andra kanske har upplevt det. Dessutom ökar naturligtvis bränsleförbrukningen vid ökad hastighet, därav skillnad vid faktisk snittförbrukning.

#22
2018-09-22 13:02

Kvinnor har ingen k*k och har således inte heller något behov av att förlänga den, som vissa (mindre välutrustade) män gör genom att köpa en stor och bränsleslukande bil.

#23
2018-09-22 19:24

Min hustru har en Mercedes E 500 som drar runt 700 liter om året. Många små bilar drar mer.

#24
2018-09-23 07:56

Generellt tjänar kvinnor mindre än män och därför de köper mindre/billigare/snålare bilar. Om man tänker på den totala miljöpåverkan kan kvinnor vara värre bovar än män. Massa oanvända kläder som fraktas runt jorden, förälskelse i kemikalier och värst av alla deras passion till flygresor. De forskare som vill ha beröm och anslag måste visa att kvinnor är bättre på allt annars blir de av med sina förmåner. Hur kan kvinnor med minsta teckniskt intresse vara bättre förare och bättre på att vara miljövänliga när kunskapen saknas? Kvinnor kör oftast bedrövligt men sakta och ”sakta” ger större marginaler och lindrigare skador. I min tidigare arbetsplats var Toyota tvungen att anställa flera lackerare och reparatör för hemtjänsten ( som var uteslutet kvinnor) krockade med kommunens bilar jämnt. Alla kvinnor runt mig som har bättre inkomst kör större suvar helst Porsche (men kan inte modell namnet) Tyvärr är enda anledningen till miljömedvetenhet att inte har råd.

#25
2018-09-23 11:53

700 liter, och 450 mil senare...

#26
2018-09-23 12:02

"Tyvärr är enda anledningen till miljömedvetenhet att inte har råd.".

Detta beror på att de som har råd att köpa den för nya SUV:en inte avstår den för något mer miljövänligt. Det är grundproblemet, att rika företag och privatpersoner köper fel bilar. Den som köper begagnat kan inte påverka sina utsläpp.

#27
2018-09-24 07:02

"Vår" bil VW golf 2016 står på min Fru, men jag kör den för det allra mesta kanske till 99 procent...

#28
2018-09-24 17:43

Är förvånad av att jag får tummen ner av en del läsare
De visar sig att de inte vet hur enorma miljöutsläpp det
är att tillverka el-hybrider och el bilar

#29
2018-09-24 18:47

Det hybriden/elbilen har I klimatryggsäck vinns snabbt in i svenska trafikförhållanden och med svensk energiproduktion. Efter ca 2100 mil för min IONIQ så bidrar den till minskade globala utsläpp, och redan nu till minskade lokala utsläpp.

#30
2018-09-25 12:28

Utsläppen måste minska, således måste förbrukningen minskas på våra bilar. Borde inte vara svårt att förstå. Men frågan bli mer komplicerad av att vi har olika bränslen och olika mycket energi i dessa. Jag pratade med en bekant häromdagen, kom in på ämnet bilar och han berömde sin Nissan Quashi för låg förbrukning. Jag frågade vad den drog, svaret 0,6 liter/mil (diesel). I hans ögon var detta låg förbrukning och låga utsläpp, i min ögon uruselt för en så pass liten bil. Jag sade då att en tex Octavia med diesel ligger runt 0,45 liter/mil. Han insåg nog lite generad att förbrukningen inte var så låg som han trott. I vår värld nämns ofta siffror hit och det dit, men sätts det inte i relation till något så blir ofta siffrorna meningslösa och säger inget om läget. Kunde någon nu säga hur mycket vi måste sänka utsläppen per bil för att inte öka effekterna av klimatförändringar vore det helt otroligt. För ingen vet, det kanske redan är försent om noll utsläpp skulle ske redan idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.