Många bilhandlare och verkstäder befinner sig i ett tufft ekonomiskt läge. Över 400 bilföretag har ansökt om konkurs hittills i år, enligt siffror från UC.
Vi Bilägare har flera gånger rapporterat om bilhandlare som drar ned på verksamheten eller försvinner helt.
Men i vissa fall går företagen också att rädda. Efter att Peugeot-handlaren Hansson Bil gick i konkurs återuppstod företaget när en tidigare anställd tog över verksamheten.
Ett annat exempel är en stor däckhandlare i Stockholmsområdet som tidigare i år ansökte om rekonstruktion. Det handlar om Svenska Däckgruppen med sju anläggningar och som omsatte nästan 60 miljoner kronor förra året.
Däckgruppen fick ekonomiska problem i samband med inflationskrisen och lågkonjunkturen som tog fart under 2022. Priset på däck och fälgar rusade i höjden, och även den sjunkande nybilsförsäljningen spelade in.
Utöver det drabbades Däckgruppen av en hyrestvist och kraftiga hyreshöjningar. Eftersom bolaget inte visade vinst blev det till slut inte möjligt att få kredit av leverantörerna och Däckgruppen hade även skulder hos Kronofogden.
Det blev en ”dubbelsmäll” för företagets ekonomi, säger Däckgruppens vd Fredrik Agrell.
– Vi hade lite otur och kanske lite för höga tillväxtförväntningar. Helt plötsligt hade vi för höga skulder, säger han till Vi Bilägare.
”Det var tufft i tingsrätten, Skatteverket trodde inte att vi skulle greja det här”
Nu har tingsrätten godkänt Däckgruppens rekonstruktionsplan som bland annat går ut på att kapa kostnaderna, omförhandla avtal och ta in en ny delägare i form av ett investmentbolag.
Därmed kan företaget undvika konkurs.
– Det var tufft i tingsrätten, Skatteverket trodde inte att vi skulle greja det här. Men vi har ökat försäljningen och minskat kostnaderna. Nu känns det sjukt bra, jag är jätteglad, säger Fredrik Agrell.