Nästa artikel
Kravet till regeringen: Avakta med WLTP
Nyheter

Kravet till regeringen: Avakta med WLTP

Publicerad 2 augusti 2019 (uppdaterad 2 augusti 2019)
BIL Swedens vd Mattias Bergman vill att väntar med att införa WLTP i Bonus-malussystemet
"Att justera Bonus-malussystemet två gånger inom loppet av två år skulle skapa stor osäkerhet och förvirring för konsumenterna”, skriver BIL Swedens vd Mattias Bergman.
Det blev som väntat en kraftig uppgång i juli för nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar. Personbilsregistreringarna ökade med 89 procent och lätta lastbilar ökade med 219 procent jämfört med samma period förra året. Uppgången beror på att det var låga registreringar i juli ifjol som en följdeffekt av de rekordhöga registreringarna i juni inför införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus. 

Enligt BIL Swedens vd Mattias Bergman har marknaden varit extremt ryckig på grund av införande av Bonus-malussytemet. Han ber nu regeringen att avvakta med de nya mätmetoden WLTP.

- Istället för att införa den nya mätmetoden vid årsskiftet bör det genomföras i samband med den större genomgång av systemet som aviserats i 73-punktsprogrammet, som regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om till 2021. Att justera Bonus-malussystemet två gånger inom loppet av två år skulle skapa stor osäkerhet och förvirring för konsumenterna”, säger han i ett pressmeddelande.

Laddbara bilar fortsätter att gå starkt på marknaden och uppgår i juli månad till tio procent av totalmarknaden. Till årsskiftet kan dock vissa laddhybrider gå miste om sin klimatbonus.

- Ett fullt genomslag av WLTP-värdena i Bonus-malussystemet skulle innebära en betydande höjning av fordonsskatten för många bilar och risk för att en del laddhybrider mister klimatbonusen, just när dessa fordon som bäst behövs för klimatomställningen. Skulle trots allt WLTP-värdena införas redan från 2020 bör skatteskalorna justeras så att fordonsskatten inte höjs jämfört med när systemet infördes. Fordonsindustrin är positiva till mätmetoden WLTP, samtidigt är det viktigt och komma ihåg att ett fordon i verkligheten har samma koldioxidutsläpp både före och efter ett införande av WLTP-värden i Bonus-malussystemet, säger Mattias Bergman.

Diskutera: Håller du med BIL Sweden i frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-02 13:52
Reverend Benny

BIL Swedens VD tycker alltså det är mkt bättre att bilar som mäts med NEDC som inte motsvarar verkliga förhållanden ska fortsätta få en bonus än att saker blir mer rätt?
Om det nu är så att vissa laddhybrider går miste om sin klimatbonus för att WLTP värdena visar att den I VERKLIGHETEN inte är så bra som NEDC säger att den är, så är det ju helt rätt att den inte ska ha någon klimatbonus.

Han kanske borde ringa Volkwagen eller någon av de tillverkarna som fuskade med fuskprogramvaror i sina bilar, dom har helt klart en man här som platsar i bolagsstyrelsen.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-02 14:08
Peugo

Man kan ju alltid justera gränserna så man får flera bilar med i systemet, inte svårare än så...

#3 • Uppdaterat: 2019-08-02 15:39
Klarsynt

"en del laddhybrider mister klimatbonusen, just när dessa fordon som bäst behövs för klimatomställningen. "
De mister klimatbonusen för att laddhybriderna inte är ett jota bättre vad utsläpp betraktar (ofta till och med sämre om man ser till helheten). Men de behövs som bäst samtidigt? Kvack?
Vad de borde göra är att se till hur mycket koldioxid som släpps ut vid tillverkningen av fordonet - då skulle bilar med blodsbatterier inte få någon klimatbonus. Lägger man sedan till hur mycket koldixid som åtgår vid tillverkningen av elen så ryker de ännu hårdare. Elbil = Kolbil. .

#4 • Uppdaterat: 2019-08-02 17:08
Grosser

Vi borde kalla det för avgasbonus istället. Inga eller låga utsläpp = mer bonus. Höga utsläpp från förbränning = mer malus.
Det kansle passar Dimsynt bättre.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-02 17:19
Arne Nilsson1

Kör man inte med bilen blir det inga utsläpp. Ju mer man kör desto mer utsläpp. Nu ser jag inte koldioxid annat än som livets gas. Ju mer koldioxid desto mer liv. Ingen koldioxid - allt dör.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-02 18:03
Axa

Arne
Nettohalten av koldioxid ökar. Mänskligheten producerar mer koldioxid än naturen kan hantera. Lägg därtill att sådant som tar hand om koldioxiden skövlas bort, regnskog.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-02 18:27
Styggavargen

Har systemet haft effekt?? Jag är tveksam, rika köpa en SUV i alla fall verkar det som. Om jag inte är fel ute så var minst 1/3 ny bil en SUV modell.... och nu lägger bilbranschen all kraft på ännu fler modeller.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-02 22:05
Mythbuster

Arne. Det där är en myt. Jämför med att liv behöver vatten. Fast.. för mycket vatten är den dödligaste av alla kemikalier. Även för växter. Precis likadant är det med koldioxid. Dags att man dödar den myten även om VD för Sandviken säger att CO2 är livets gas. Han har fel.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-02 22:26
Raphael

För mycket co2 försämrar näringsvärdena i flera grödor, framförallt handlar det om minskade mängder av viktiga mineraler. Hundratals miljoner människor riskerar näringsbrist pga för höga co2 halter, men Arne Nilsson bryr sig tydligen inte om det. Trots att forskningen i många år visat detta så slår Arne Nilsson dövörat till.

Rising levels of carbon dioxide (CO2) from human activity are making staple crops such as rice and wheat less nutritious and could result in 175 million people becoming zinc deficient and 122 million people becoming protein deficient by 2050, according to new research led by Harvard T.H. Chan School of Public Health. The study also found that more than 1 billion women and children could lose a large amount of their dietary iron intake, putting them at increased risk of anemia and other diseases.
https://phys.org/news/2018-08-co2-climb-millions-nutritional-deficiencies.html

#a • Uppdaterat: 2019-08-02 22:28
Raphael

As CO2 levels rise, so do carbohydrates in plants, increasing food’s sugar content. While carbon-enriched plants grow bigger, scientists are finding that they contain proportionately less protein and nutrients such as zinc, magnesium and calcium.
A meta-analysis of 7,761 observations of 130 plant species found that overall mineral concentrations in plants declined by about 8 percent in response to elevated CO2 levels — 25 minerals decreased, including iron, zinc, potassium and magnesium.
New research found that as atmospheric CO2 rose from preindustrial to near current levels, the protein content in goldenrod pollen fell by 30 percent. Bees and other pollinators rely heavily on goldenrod as protein-rich food for overwintering. The loss of pollinators could devastate many of the world’s food crops.
https://news.mongabay.com/2016/06/rising-co2-is-reducing-nutritional-value-of-food-impacting-ecosystems/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.