Nästa artikel
Krav på varselljus i hela EU
Nyheter

Krav på varselljus i hela EU

Publicerad 28 mars 2011 (uppdaterad 28 mars 2011)
Från och med 7 februari 2011 gäller ett nytt EU-direktiv inom hela unionen. Det handlar enkelt uttryckt om en utvidgning av den halvljuslag som Sverige införde 1977.

Alla personbilar och skåpbilar ska i fortsättningen vara utrustade med särskilda varselljus som tänds då motorn startas. När det väl blir mörkt ute är det tänkt att dessa ska slockna så att föraren själv måste slå på de ordinarie strålkastarna.

Reglerna innebär att nya bilar ska ha varselljus framtill. Bakljus och sidolampor ska däremot inte lysa. Därför har Transportstyrelsen i Sverige justerat fordons- och trafikreglerna så att de bilar som redan har varselljus installerade enligt de nya reglerna också får köras utan bak- och sidolyktor.

Bilar från 1979 och framåt, som inte har den nya typen av varsellyktor, ska ha varselljus (oftast halvljus) samt lampor bak och på sidan tända samtidigt.

De flesta nya bilar har ett ”autoläge” för belysningen som innebär att godkänd dagbelysning lyser när det är ljust och sedan automatiskt kopplar om till nattbelysning när det börjar skymma.

Diskutera: Vad tycker kravet på varselljus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-28 11:18
erifog

Detta är väl inte en utvidgning av vår halvljuslag? Detta är ju mindre effektivt, då ljusen bak är släckta dagtid. Det borde vara lag på halvljus dygnet runt - det vore en utvidgning.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-28 11:53
Roy J

Instämmer med erifog.
När Saab införde automatiskt halvljus (1972?) så var det ingalunda taget ur luften.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-28 16:28
amoC

Men tänk vad mycket livsfarlig koldioxid som inte kommer förgifta vår atmosfär nu, när vi släcker några lampor!

#4 • Uppdaterat: 2011-03-28 18:37
Focus

Lär väl inte hjälpa mot de fjantar som ger sig f-n på att de inte skall ha något ljus alls tänt på dagtid, inte ens när de har en lågt stående sol i baken. Men ingen verkar ju bry sig, inte ens polisen lägger ner möda på ofoget.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-28 22:03
Nithin

Alla här verkar ju ändå se alla bilister som envisas med släckta lyktor..

Så vad är problemet?

#6 • Uppdaterat: 2011-03-29 08:45
Roy J

Nithin saknar fantasi. Det handlar om att se bilen i TID. Många olyckor beror ju på att man inte upptäckte den där bilen bland flimrande trädskugor, i motljuset, dold bland alla de andra bilarna som hade ljuset tänt elller bland blänkande krom, glas och putsad billack. För att ta några exempel.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-09 19:56
v8diesel

jag tycker att ändringen är helt riktig! i kanada har man haft denna lösning lagstadgad sedan 1990, jag har det så på min Buick och har fått koppla ur det inför tidigare besiktningar. där är det även en ljussensor som slår över från DRL till huvudljus vid skymning!
Kanada borde ha liknande förhållanden som i sverige, och eftersom de behållt denna lag så verkar det ju som att det fungerar bra, eller?
jag tycker iallafall att jag uppfattar bromsljus/blinkers snabbare på en bil med släckta bakljus!
fram är det dock viktigt att det lyser även på dagen då man ska kunna se att mötande bilar rör sig och inte står parkerade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.