Bild
Nästa artikel

Krav på miljödekal i Tyskland

Nyheter

Tyskland skärper kraven på fordon som vistas i de tyska miljözonerna. Något som även kan påverka svenska bilister.

För att köra personbilar, bussar eller lastbilar i tyska städer som infört miljözoner krävs det sedan 2008 en miljödekal som monterats på vindrutor. Storstäder där miljözoner antingen införts eller kommer att införas är bland annat Berlin, Dortmund, Düsseldorf, Hannover, Köln, München och Stuttgart.

Miljödekalen finns i rött, gult och grönt och visar att fordonens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Målet med dessa dekaler är att reducera skadliga utsläpp.

Fordon som saknar en miljödekal får inte färdas i miljözonerna (Umweltzonen) och en utebliven eller ogiltig dekal medför böter på 40 Euro. Detta gäller även utlandsregistrerade fordon, vilket kan vara viktigt att komma ihåg i samband med semestertider. 

Skärpta krav
Sedan den 1/1 i år har kraven skärpts ytterligare, vilket innebär att röd dekal inte längre tillåts i ett antal upprättade miljözoner. I exempelvis Stuttgart tillåts numera endast gröna och gula dekaler.

Det går att köpa miljödekal i Tyskland (med hjälp av registreringsbevis) i någon av de tyska bilprovningarna TÜV, DEKRA eller GTÜ. Det går också att beställa en miljödekal via Internet.
Taggar: Nyheter
Krav på miljödekal i Tyskland

Kommentarer

#1
Jes
2010-07-20 21:42

Om man nu inte riktigt fixar tyska språket ... Hur får jag då fatt i dekalen.
Någon svenskspråkig sajt där det går att beställa ??

#1
EMIL
2010-07-21 14:22

Du kan ju testa google translate

#1
AJ
2010-07-21 15:27

http://www.umwelt-plakette.de/int_schweden.php?SID=2632980679b6938a425135ed1606af0d

#1
Bengt
2010-07-21 15:55

Detta kan väl vi svenskar skita i / smita ifrån - eller?

#1
mrplot
2010-07-21 16:43

Dekra är snabba och prisvärda:
http://www.registreradinbil.nu/main.php?menuId=117

#1
kenneth
2010-07-21 21:28

Skulle detta vara en nyhet,beställde en ny bil förra året och så fort jag fick den så beställde jag en dekal från dekra så blev det ett bekymmer mindre - bara gasa på genom tyskland utan att bekymmra sig över miljözoner och dylikt, man måste vara lite skärpt om vad som gäller i andra länder och inte väntas på att en svensk reporter skriver något som tolkas som en nyhet.

#1
Kjell-Åke
2010-07-21 21:40

Bengt: Tyska polisen lär inte släppa från sig vare sig dig eller bilen förrän böterna är betalda eftersom du blir tagen på "bar gärning".

#1
Bengt
2010-07-22 10:38

Alla nya bilar som säljs i sverige klarar väl dessa miljökrav? Varför inte ett intyg om det med leverans? Typisk EU-samordningsfråga.

#1
Kjell-Åke
2010-07-22 16:29

Det finns ju en del med äldre bilar som fortfarande fungerar. Alla kan ju inte ha årets modell även om det vore önskvärt.

#1
Eric
2010-07-22 17:03

Finns uppenbarligen vissa brister i systemet..
Som samvetsgrann svensk införskaffade jag en miljöplakett (grön 4) på ett TUV-kontor för 10 euro..(vissa privata företag vill ha uppåt 50 euro!) Kunna snacka tyska underlättar också..
Mer hur i h-e kan en VW (bagge) från 1972 ha en grön plakett? En förgasarmotor av 30-talsmodell???

#1
Bengt
2010-07-23 11:13

Kjell-Å; Intyget följer naturligtvis bilen ( placerat i handskfacket lämpligtvis) och därmed fungerar denna metod för alla bilar efterhand! Bra om du tänkte först o yttrade dig sen!

#1
Messerschmitt
2010-07-25 21:08

System som Österrike har med vinjetter borde även införas i Sverige. Varför ska utlänningar köra runt och slita på våra vägar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.