Nästa artikel
Kraftig nedgång efter rekordmånaden
Nyheter

Kraftig nedgång efter rekordmånaden

Publicerad 1 augusti 2018
Juni såg rekordhöga nyregistreringar på grund av bonus-malus, under juli syntes istället en kraftig nedgång.
BIL Sweden rapporterar att det i juni skedde rekordhöga nyregistreringar, personbilar var upp 73 procent och lätta lastbilar upp hela 193 procent jämfört med samma period förra året. Juli har fått ta nedgången som följer, med 49,4 procent färre personbilar nyregistrerade och 69,9 procent färre lätta lastbilar jämfört med juli förra året. 

- De kraftiga upp- och nedgångarna av nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar i juni och juli beror på att många ville ta sina nya fordon i trafik före 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.

Sett till hela året har dock nyregistreringen gått upp med 9,1 procent för personbilar. Även för antalet laddbara bilar såg det bra ut, med andelen laddbara under juli månad på 18,7 procent - att jämföra med 4,6 i juli förra året. 

Diskutera: Hur tror du statistiken kommer förändras de kommande åren? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-01 14:09
erikivan72

Jag tror att nedgången kommer att hålla i sig hela året på den privata sidan. De som vill köpa en fabriksny bil har sannolikt - till stor andel - gjort det innan 1 juli. På företagssidan kommer nedgången inte att vara lika självklar, eftersom den till väldigt stor del styrs av 3-års leasingavtal. Dessutom är inte företagen lika känsliga för höjda skatter på fordon som privatpersoner. Men det kommer att vara en viss nedgång i företagens bilköp under resten av året. Mycket handlar också om möjligheten att faktiskt leverera de miljöbilar som efterfrågas, vilket är ett stort problem idag. Sedan är bilhandeln extremt känslig för konjunkturläget, och hur det går beror nästan helt på hur konjunkturen utvecklas. Vissa inom finansbranschen tror på en krasch under hösten/vintern. Andra är mer tveksamma. Men rent cykliskt bör det komma en nedgång i konjunkturen snart.
Så... hur kommer statistiken att se ut på försäljning av nya bilar? Det beror på väldigt mycket, men kanske inte så mycket på bilskatten som den ser ut efter 1 juli som man kan tro. En viss överflyttning till mindre bilar kommer att ske, men jag tror inte att den kommer att vara dramatisk.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-01 14:34
Klarsynt

Ett förslag är att skaffa ett företag i t ex Estland och köpa bilen på det. Inga straffskatter där inte. Inte ens vägtrafikskatt. Och de första åren behöver man ju inte ens besiktiga.

Det finns alltid vägar runt Sveriges idiotlagar. Det är endast de korkade som betalar svenska skatter - framförallt med tanke på vilka idiotier de går till. Jag har ingen lust att avlöna genuskonsulter, det är då ett som är klart.

.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-01 15:04
Leif R

Att vara "klarsynt" och helt tappa rim och fason är patetiskt! Är all samhällsuppbyggnad helt gratis, man får nog tänka lite längre än näsan räcker!

#4 • Uppdaterat: 2018-08-01 15:34
V8-Power

Klarsynt jag hoppas du väljer att inte sätta ev barn i svensk skola och nyttja svensk sjukvård heller eftersom du inte vill betala.
Riktigt idiotisk kommentar du hade.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-01 16:14
stonebreaker

Detta håller i sig året ut .... minst!

#6 • Uppdaterat: 2018-08-01 16:45
Grosser

Eller var klarsynt nog att köpa en mindre miljöpåverkande bil - och få bonus på köpet!
(Glöm inte att behålla kärran riktigt länge med)

#7 • Uppdaterat: 2018-08-01 18:20
EnannanRobban

Det är sexigt att betala skatt... ;-)
Klart att det skulle komma ett bakslag på Malus-bilar och uppsving på bonus-bilar. Julisiffrorna får man lämpligen ta ihop med juni och dela på två för att få en något så när balans.
Att det påverkar är jag helt klart med på, men som med så mycket annat så står och faller inte bilköparen på detta, annat än av eventuella ideologiska skäl, så varför inte gå för ett skifte vid nästa byte, antingen en snål bränslebil och få låg skatt eller en ren bonus-bil och få lite tillbaka... Det är liksom det som våra valda politiker ju vill, att vi skall jaga bonusen, så pass att den "tar slut" eller finns något annat på agendan?

#8 • Uppdaterat: 2018-08-01 18:38
raks

Volvo minskar alltså med 69% i juli på grund av regeringens politik, samtidigt har då alltså regeringen mage att klaga på att Trump inför biltullar... #hyckleri

#9 • Uppdaterat: 2018-08-01 18:40
Pi

Kanske dags för Klarsynt/Antifeministen att åter byta alias - förslagsvis till Trångsynt denna gång..:)
F ö tror också jag att privatköpen blir mest påverkade den närmaste tiden men som vanligt så jämnar det ut sig med tiden.
Sen hoppas jag på en viss återgång till lite mindre bilar med lägre skatter - t ex fungerar väldigt många kombi-bilar i C-segmentet alldeles utmärkt som familjebilar.

#a • Uppdaterat: 2018-08-01 18:43
adzam

när alla anpassat sig och accepterar den nya skatten kommer bilbytandet att komma igång

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.