Bild
Nästa artikel
Kraftig minskning av bilstölder

Kraftig minskning av bilstölder

Nyheter

Kravet på elektroniskt stöldskydd har inneburit att bilstölderna minskat med 75 procent sedan år 2000, visar ny statistik.

För tretton år sedan, år 2000, anmäldes 63 186 bilstölder till polisen, enligt siffror från Brottsförebyggande rådet. Sedan dess har stölderna minskat rejält.

Under 2012 stannade antalet polisanmälda bilstölder på 16 100, drygt 10 procent mindre jämfört med året innan och hela 75 procent mindre i jämförelse med år 2000.

”Risken att utsättas för bilstöld har inte varit så låg som den är nu sedan statistiken infördes på 1970-talet”, sammanfattar Brottsförebyggande rådet utvecklingen.

Förklaringen till den kraftiga minskningen är EU-direktivet från 1998 som gjorde det obligatoriskt att utrusta alla nya bilar med elektroniskt stöldskydd, så kallad immobilizer, som gör det svårare att tjuvkoppla bilen.

Diskutera: Vad skulle minska stölderna ytterligare?

Anmälda bilstölder:

2000: 63 186
2001: 60 047
2002: 61 352
2003: 53 160
2004: 47 116
2005: 42 130
2006: 36 506
2007: 32 011
2008: 27 929
2009: 23 741
2010: 21 320
2011: 20 095
2012: 16 100

Källa: Brottsförebyggande rådet

Kommentarer

#1
2013-05-20 12:39

Och detta betyder att vi liksom i andra länder kommer att få mer och mer "bilrån" där man tvingar till sig en bil under vapenhot, eftersom detta är enklare än att lura säkerhetssystemen (i alla fall för de som inte har bilstölder som sitt ordinarie jobb). Eller så bryter ligisterna sig in i hemmen och tar bilnycklarna där istället.
Så att lägga bilnycklarna i skålen i hallen börjar bli en dum idé. (Har i och för sig jag aldrig gjort. Jag har ett inte så uppenbart ställe att förvara nycklar på i mitt hem.

#2
2013-05-20 12:53

Så då kan vi räkna med billigare försäkringspremier framöver!? Lite ironisk kan man väl vara, men det borde inte vara mer än rätt. Men de slingrar sig nog ur det också och skyller på någon annan kostnad som ökat. Summan är konstant.

#3
2013-05-20 12:55

Du är rolig Shogun, lägre försäkringspremier? Hör du inte själv hur omöjligt detta låter?

#5
2013-05-20 15:20

Lite otäck historia AL men det slutade ju på rätt sätt. Bra att du hade hunden med dig.
Snabblarmknappen på hemmalarmet kan vara till god nytta.
Jag har också kameraövervakat larm hemma.

#4
2013-05-20 15:21

Hemma hos oss har vi tyvärr nycklarna i hallen, i ett nyckelskåp som i och för sig är placerat i en av garderoberna så helt enkelt ser man det inte. Å andra sidan är det ingen tjuv som kommer innanför tomtgränsen och inte under några som helst omständigheter in i hallen (det vore självmord). Det är fördelen med att ha en hund, och särskilt den hundras som jag arbetar mycket med är mästare på att jaga bort tjuvar eller annat drägg.

Detta gjorde också min före detta hund, en likadan som jag har nu. När jag kom hem en sen natt efter att ha varit på fest såg jag en bil parkerad i anslutning till garageuppfarten. Troligen hade någon av barnen glömt att stänga yttergrinden så han hade lyckats köra in en bit mot huset och kunde därigenom arbeta ostört när han stod där och skruvade med sin stulna bil.

Vad han dock inte visste om är att jag nästan alltid går in bakvägen och även om han troligen hörde min fyrbenta vän var han (och hans två kompisar i en likadan bil) uppenbarligen tillräckligt kall för att ignorera "varningen". Men det var lätt ordnat. Jag och min dåvarande hund gick ut och frågade om han behövde hjälp, eller om han ville att jag skulle ringa efter bärgare etc. Svaret jag fick var att det skulle jag ge sjutton i... När jag då replikerade med att jag faktiskt bryr mig om vad han sysslar med på min privata egendom blev han aggressiv och tryckte skruvmejseln rakt mot min strupe. Det skulle han dock inte gjort, min fyrbenta vän var tränad i personskydd och högg ett rejält tag i armen på biltjuven - som skrek av smärta. Sedan tryckte jag på larmknappen till Securitas (jag har larm) som snabbt kom till platsen och sedermera larmade dit polisen.

Bilen som han hade stulit var en Ford Scorpio och den var tjuvkopplad. Polisen bärgade bort den och killen blev lagförd för olaga intrång, bilstöld och misshandel. Idag är han säkert ute och stjäl andra saker än bilar, eller så sitter han inne för andra brott. Så även om stölderna av bilar sjunker är det troligt att samma gärningsmän istället söker nya jaktmarker för sin ljusskygga verksamhet. Den utvecklingen har man ju inom banrån, som numera mestadels sker över internet.

MVH AL

#6
2013-05-20 16:44

Då alla bilar idag har elektroniskt stöldlås, hittar tjuvarna på andra sätt.
T.ex. provkör en bil och tar reservnyckeln som en del oförsiktiga bilfirmor låter ligga i handsfacket.
Sedan är det bara att avvakta tills bilen är såld, och åka och hämta den.

Kvar står då en snopen bilägare (med nyckeln i fickan) som måste kriga med försäkringsbolaget när de påstår att bilen inte blivit stulen... För även om bilen återfinns, så finns det inga tecken på tillgrepp.

#7
2013-05-20 17:07

Det finns dataprogram som gör att man kan stjäla vilken bil som helst, om den är tillräckligt stöldbegärlig! Vardagsstölderna har dock nästan försvunnit!

#8
2013-05-21 15:45

Hultarn: Ett tips om du köper en bil. Åk till en verkstad och koda om nycklarna så blir den extra nyckel tjuven har verkningslös. han kan fortfarande komma in i bilen men inte starta eller larma av!

#9
2013-05-21 21:49

Allt fler köper korea-bilar ... Därav minskningen.
Tror jag ;o)

#10
2013-05-22 07:33

Subtilt Jes, men du kan ha rätt :-)

#11
2013-05-22 11:11

Men då är det skönt att bilarna och andra motordrivna redskap hamnar där behoven är störst.
Sverige har under perioden 1991-2001 bidragit med ca 10 miljarder kronor.
Sida har idag utsända i alla länder på västra Balkan.
http://www2.lwr.kth.se/grundutbildning/AE2703/Rapporter0304%5C2.pdf
Vi i Sverige har numera helt öppna gränser så jag förstår inte varför man i Svensk TV tar upp efterlysningar om stulna bilar och entrepenadfordon.
Försäkringsbolagen i Europa förklarar att 130 000 fordon från EU tog vägen till forna Yugoslavien 2008. Tyskland säger 200 000 fordon smugglats till Balkan.
Skönt att fordonen går till behövande så inte Sida behöver hjälpa till lika mycket med våra skattepengar. Här ser man hur hjälpen fördelas efter behovet.
http://i-scoop.org/fileadmin/download_files/eng.Balkans_cars_stealing_mafia_eng.pdf

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.