Nästa artikel
Kommunicerande bilar inom fem år
Nyheter

Kommunicerande bilar inom fem år

Publicerad 22 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
Inom fem år ska bilar kunna kommunicera med varandra och infrastrukturen längs vägen på ett gemensamt språk.

Under de senaste åren har åtskilliga tillverkare talat om kommunikation mellan bilar och säkerhetsvinsten sådana samtal skulle medföra. Två bilar som är på väg att krocka skulle till exempel kunna styra åt varsitt håll och på så sätt undvika en olycka.

En förutsättning är dock att alla bilar, oavsett märke, måste kunna prata med varandra och göra sig förstådda. Därför utvecklar en rad biltillverkare, leverantörer och forskningsinstitut inom konsortiet Car 2 Car ett standarspråk för kommunikation mellan bilar. Målet är att tekniken ska kunna införas från och med 2016.

Personbilstillverkare som ingår i Car 2 Car är Audi, BMW, Mercedes, Honda, Opel, Peugeot, Citroën, Renault, Volkswagen och Volvo.

– I framtiden kommer vi att få se ett avancerat utbyte av viktig information mellan fordon, till exempel uppgifter om position, hastighet och riktning, säger Erik Israelsson, projektledare för intelligenta transportsystem på Volvo Personvagnar.

Tanken är att bilarna ska använda befintliga system, som GPS, och automatiskt anslutas till ett trådlöst nätverk. Sändare kan även monteras i till exempel vägskyltar och trafikljus för att bistå bilarna med ytterligare information.

– Det här området har stora potentiella möjligheter och kan ge betydande vinster på många andra håll, förutom trafiksäkerhet, till exempel jämnare trafikflöde och ökad komfort för trafikanterna, säger Erik Israelsson.

Genom kommunikationen kan föraren få information om optimal hastighet för att slippa bromsa för rött ljus och varnas för bland annat utryckningsfordon, vägarbeten, trafikstockningar och rödljuskörare.

Läs också:
Så ska bilarna prata med varandra


Diskutera: Vad tycker du om kommunicerande bilar?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Tänk vad praktiskt, automatisk övervakning av trafiken.
Fortkörningar, felparkeringar, glömt att använda blinkers, kört mot enkelriktat, osv. osv. alla överträdelser registreras på en gång och böterna dras direkt från kontot.

Det kallar jag framsteg...

#2 • Uppdaterat: 2012-10-22 22:27
Per_K

Kommunikation mellan bilar kan förbättra säkerheten dramatiskt. Ett mycket spännande område!

#3 • Uppdaterat: 2012-10-23 14:41
Roy J

Det här är självklarheter i framtiden. Men det lär dröja innan det är så utvecklat att det får betydelse.
Men både framkomligheten och säkerheten lär öka väsentligt - det behövs inte mycket till fantasi för att inse.

Men lika självklart kommer en och annan som ständigt gör trafikförseelser att gnälla här i spalten.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:48
FZR600R

Att ta ifrån föraren kontrollen över sitt fordon skapar ett farligt prejudikat, både juridiskt och moraliskt. Det kan bli så att folk anser att ju mer fordonen kör åt dem ju mindre ansvar har de för sina handlingar i trafiken.

Bättre vore att höja förarkvaliteten. Ett första steg kunde vara att hamra in i folks medvetande att när man kör så kör man, bilen är inget djävla rullande mediacenter. En annan åtgärd vore att få folk att förstå att "ta lappen" är en investering i dig själv och inte något som skall klaras av med minsta möjliga arbetsinsats (plöja igenom frågor på datorn tills man känner igen dem utan att egentligen ägna en tanke åt situationen som frågan är tänkt att belysa). Som att kunna 9:ans multiplikationstabell utantill utan att egentligen förstå konceptet multiplikation.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-24 18:04
Roy J

FZR600R, dina farhågor må gälla självkörande bilar men knappast det som beskrivs här. Det här är ju hjälpmedel för att effektivisera trafikflödet och minska olycksriskerna. Tipsa om var du ska köra.
Men gudarna ska veta att förarutbildningarna måste fokusera mer på attityder - något jag ofta återkommer till. Körkort är ingen rättighet, utan förenat med skyldigheter.

Liknelsen med att rabbla multiplikationstabellen är nog inte så dum. (Något allt färre kan, för övrigt.)
Att rabbla är inte att förstå.
Många klarar bara av handfasta exempel som "Hur mycket är tre gånger fyra?". Men att tillämpa metoden i praktiken klarar faktiskt inte alla - de ser inte sambandet. Procenträkning är ett sånt exempel.
Hur mycket 30 % är av 12 räknar man lätt omedelbart ut i huvudet - om man förstått multiplikationsprincipen (och därmed decimalprincipen).

Trafikregler matar tydligen somliga in i skallen som en utantilläxa. "När fartbegränsningen är 70 eller lägre så får man köra om på höger sida." Men hur många vet egentligen varför? Jag har till och med varit med om ett par som vänt på det hela - trodde att det gällde farter över 70.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-25 18:01
Hackenbush

Om detta system endast kommer att vara till för kommunikation mellan bilar i trafik så köper jag det. Men om det även kommer att vara till för att övervaka alla bilister dygnet runt så vill jag inte ha det.
Det kan ju vara ganska bra att få info om en trafikolycka eller en köbildningar men det där med att ge tips om vilken hastighet som är bra för att få flyt vid trafikljus är nog att ta i lite, kommer detta system då att föreslå 64km/h för att ha grönt ljus en sträcka? Detta blir ju extra dumt om det blir 30-40km/h i tätorter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.