Nästa artikel
Kolla in Årets Klassiker 2020: En av världens första Volvo 142S
Nyheter

Kolla in Årets Klassiker 2020: En av världens första Volvo 142S

Publicerad 26 februari 2020 (uppdaterad 26 februari 2020)
Imponerande detaljnivå på chassinummer 7 – som nu vunnit det prestigefyllda förstapriset i Årets Klassiker.

Det byggdes bara 1 500 Volvo 142 av första årsmodellen 1967 och Thomas Näsströms bil blev troligen klar den första dagen – den bär nämligen chassinummer 7.

Thomas renoveringsprojekt har pågått i nästan 20 år – lite av och till beroende på tillgång på tid, hjälp och garageplats. Men jakten på rätt delar i nyskick har aldrig stannat av och ambitionsnivån har snarare höjts än sänkts med åren. Resultatet tar andan ur betraktaren. Hela reportaget om bilen kan du läsa hos vår förlagskollega Klassiker.

Nu har Klassikerläsarna också röstat i årets upplaga av den prestigefyllda tävlingen Årets Klassiker – och vinnaren blev just denna Volvo 142 S.

Rätt modell, rätt exemplar och rätt skick – det är sällan allt stämmer. Men Thomas Näsströms petrenoverade Volvo 142S kryssar i alla rutor. Kanske var det därför som en stor majoritet av alla som röstade på Årets Klassiker 2020 valde den.

– Åh vad roligt, säger Thomas när vi berättar att hans bil har vunnit. Inte bara för mig utan också för alla som gillar Volvos 140-serie!

Thomas menar att det är först under de senaste tio åren som modellen verkligen accepterats bland Volvoentusiaster, länge gick gränsen vid Amazon. Volvo 140 var mer en bruksbil.

När Thomas köpte den röda Volvo i slutet av 1990-talet låg han definitivt i framkant. Han hade spanat efter ett tidigt exemplar i flera år och när chassinummer 7 kom ut på annons slog han till direkt. Thomas var dessutom förutseende nog att samla på sig ordentligt med nya reservdelar till en helrenovering, grejer som idag är extremt svåra att få tag i.

Det tillverkades bara 1 500 stycken Volvo 142 av 1967 års modell och samtliga var S-versionen med dubbla SU-förgasare överväxel. Chassinummer 007 registrerades i juni 1967 och förste ägare var en skogsarbetare från Jämtland.

Renoveringen påbörjades ganska kort efter inköpet och har pågått i omgångar, så som det ofta blir. Lackering och hopmontering påbörjades 2018 och Thomas hade mycket hjälp av en kompis i 140-klubben där han är mycket aktiv. Bilen blev färdig våren 2019.

Detaljnivån på renoveringen är imponerande – Thomas har inte lämnat något åt slumpen vad gäller exempelvis glanstal, gummidetaljer eller skruvskallar. Än så länge har han inte hunnit köra med bilen så mycket men hoppas att det blir mer sommaren 2020.

Utöver den oändliga äran och en blänkande pokal får Thomas ett presentkort på Verktygsboden för 5 000 kronor – vi gratulerar till vinsten!

Läs mer på Klassikers sida och missa heller inte specialtidningen om Volvo 140 som du hittar här.

Årets Klassiker 2020 – topp 5

Volvo 142S 1967  19,2%
MGA 1600 Mk II 1961 13,6%
Saab 900 Turbo 1981  12,9%
Ford Granada Ghia 1977  10,9%
Renault 4 Super 1963  10,1%

Rekorddeltagande i omröstningen!

Det är nionde gången som Årets Klassiker koras och aldrig har så många Klassikerläsare varit med och röstat som i år. Länge såg det ganska jämnt ut i toppen men när slutdatumet närmade sig drog Volvo 142:an ifrån både MGA och Saab 900 Turbo med besked. Alla som röstade var samtidigt med i utlottningen av en rad fantastiska priser från Verktygsboden och Klassiker.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-26 19:54
hans.antnas

Snygg bil den är mycket snyggare än dagens klumpiga SUV-ar

#2 • Uppdaterat: 2020-02-26 20:00
Stefan Eriksson

Min första bil köpte jag 1989-En bil som jag vuxit upp med, grannens röda Volvo 142 dock av nyare modell-1972. För mig den trevligaste årsmodellen av 142 med kort växelspak och samtidigt den charmiga hastighetsmätaren och designen bl a smala kofångaren mm. Med årsmodel 1973 blev designen tråkigare och fulare enligt min åsikt. Min bil hade gått ca 25000 mil och jag körde ca 1500mil till utan problem. På den tiden var en gammal Volvo ett av de bästa valen för lite pengar, köpte den för 5000kr och sålde den för lika mycket ett år senare och köpte en granne lite längre borts gröna 142 från 1973.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-27 08:07
1

Mycket vacker bil.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-27 10:58
Gunnar Lindberg

Kul. Den modellen var jag med och tog fram under mina år i Volvos testverkstad i Lundbyfabriken.

#5 • Uppdaterat: 2020-02-27 12:30
PREVIA

Synd att Volvo valde att skrota sitt stora reservdelslager i stället för att erbjuda bilintresserade att köpa delarna. Volvo trodde nog att de som köpte delar inte skulle bry sig om att köpa en ny Volvo.
Toyota har till skillnad mot vad som sägs här i filmen valt att fortsätta att sälja delar till bilar som är över trettio år gamla så det är inga problem att köpa delar till sin gamla Prius eller Lexus vilket är kul.
De som sysslar med gamla bilar har förstås nyare bilar parallellt med sina klenoder hemma i garaget.
https://youtu.be/6G_pT3t9r7Y

#6 • Uppdaterat: 2020-02-27 18:38
Stefan Eriksson

kanske lite utanför ämnet, men när artikeln handlar om klassiska bilar har jag en fundering kring det. Detta gäller flera märken, men om vi endast pratar Volvo så undrar jag varför familjebilarna i Sverige på 60talet och till ca mitten på 70 talet väldigt ofta var 2dörrars? Amazon fanns med 4 dörrar men 2 dörrar var absolut vanligast, likaså 140 serien och även första och i viss mån andra året av 240 dvs årsm 75 och 76. Sedan upplever jag att 4 dörrars sedan och framförallt kombin slog igenom. Minns svagt knölet och ibland bråken i familjen och bland andra vänner och bekanta när de 2 eller 3 barnen skulle kravla sig in eller ut genom den 2dörrars sedanen.

#7 • Uppdaterat: 2020-02-28 13:48
hultarn

Stefan: Intressant fundering. Jag tror att Amazon enbart fanns som 4-dörrars när den kom, och senare även 2 dörrars. Efter C30 har väl Volvo inte haft nån 2 dörrars.

Oavsett: kul att se en så fin 142! Träffade en yngling vid Westerqwarn, som renoverat en 940. Den är är i ett otroligt originalskick!
Kul att det finns ungdomar som ägnar sig åt annat än social media, och att han redan nu valde en modell som också blir kult en dag, precis som 140 och 240. De flesta blir ju sönderkörda och skrotade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.