Nästa artikel
Klart: Polestar Spaces öppnar i Stockholm och Göteborg i juli
Nyheter

Klart: Polestar Spaces öppnar i Stockholm och Göteborg i juli

Publicerad 10 juni 2020
I sommar öppnar Volvos elektrifierade syskonmärke Polestar nya visningslokaler i Sverige.

Även om Polestar ingår i Geelykoncernen är det inte hos Volvos återförsäljare som de nya elbilsmodellerna ska säljas.

Istället har Polestar bestämt sig för att öppna egna visningslokaler. Nu står det klart att Polestars showroom i Göteborg öppnar den 10 juli och att lokalen i Stockholm slår upp portarna den 17 juli.

Det kommer också erbjudas provkörning av elbilen Polestar 2 och laddhybriden Polestar 1 från ”slutet av juli”, utlovar Polestar. Totalt ska märket öppna 50 så kallade Polestar Spaces redan i år runt om i världen.

Inga säljare

I visningslokalerna ska det inte finnas några säljare men däremot personal som kan berätta om detaljerna och finesserna i bilen. 

”Allt sker i en avskalad miljö som är utformad för att ta bort pressen i säljprocessen. Personerna som möter dig i Polestar Space är produktspecialister snarare än säljare, och de arbetar inte på provision”, förklarar Polestar i ett pressmeddelande.

Efter köpet levereras bilen till en av fyra leveransplatser: Bra Bil på Stigs Center i Göteborg, Upplands Väsby eller Vallentuna i Stockholm samt Bildeve i Helsingborg. Fler leveransplatser ska följa senare.

Service av Polestars bilar görs hos Volvos verkstäder. Det finns över 100 serviceställen runt om i Sverige, berättar Polestar i en tydlig pik till Tesla som har betydligt färre.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-10 18:11
Carl Trefalt

Få se hur det går?

#2 • Uppdaterat: 2020-06-10 19:10
Bandvagn

Bra tänkt. Bilförsäljare undanbeder jag mig.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-10 19:42
Bo Håkansson

Det finns grader i helvetet också. Mina två senaste försäljare har varit ”allt annat” än säljare. Samtidigt vill man inte bli alltför mycket kompis heller när det gäller 4-5 hundra tusen. Lagom är bäst. På 60 talet var bilförsäljare ett skällsord. Räkna fingrarna när man hälsat osv......
Skall bli intressant och se Polestar konceptet. Hur kunden reagerar osv.

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men vem tusan köper en bil för +1/2 million utan att ha haft möjligheten att provköra den minst några timmar.
Men finns säkert idioter till detta också.
Jag har i alla fall fått provsuttit en P2 men inte alls provköra.
Jag är inte det minsta intresserad av detaljer och finesser, jag vill sitta bra i en komfortabel och tyst bil som är skön att köra. Det kan inte en ”finessexpert” beskriva.
Så där försvann den möjliga bilen, idioter.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-10 22:09
EnannanRobban

Men Guran, du kan ju provköra så vad är problemet?

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

På 50 platser runt om i världen skall man kunna provköra. Inte tänker jag åka minst 25 mil för att provköra eller hämta en Polestar.
Dvs. Endast storstadsregionerna är tänkt som kundbas och två tredjedelar av Sverige finns inte ens på kartan för Polestar.

#7 • Uppdaterat: 2020-06-11 13:55
pinjong

Majoriteten bilsäljare jag mött genom åren har "bara" varit säljare och ruskigt okunniga om sina egna produkter. Därtill kommer okunskap om alla andra bilmärken. Så har man bett om en jämförelse om varför jag inte ska köpa den direkta konkurrenten så har de inte kunnat svara. Att Polestar nu introducerar folk som vet något måste vara helrätt ur mitt perspektiv.

#8 • 2020-06-11 14:13
Styggavargen

Det är en annan tid nu, jag tror inte folk bryr sig så mycket längre... "klicka hem varan" och använd är det nya. Många är också märkestrogna...har de kört Volvo så kör de Volvo livet ut.. jag känner bara en som kört Volvo i över 50 år (bilar och lastbilar)... senast bytte han till en Seat, men det lovar jag er att det berodde enbart på det höga priset för en Volvo.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-11 14:35
EnannanRobban

Guran, det är ju liknande som Tesla har idag...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.