Nästa artikel
Klart för åtgärder och nya böter för VW
Nyheter

Klart för åtgärder och nya böter för VW

Publicerad 16 augusti 2016 (uppdaterad 16 augusti 2016)
Den tyska transportstyrelsen har nu godkänt Volkswagens planerade åtgärder på 1,2-liters TDI-motorn och kan därmed påbörja arbetet med att åtgärda även dessa motorer.
Godkännandet innebär att Volkswagen nu kan påbörja arbetet med att kalla in och åtgärda de 460 000 bilar med 1,2-liters EA189 TDI-motor som påverkas av utsläppsfusket. Sedan tidigare har åtgärderna för 2,0-liters motorerna godkänts. 160 av bilarna finns i Sverige. Enligt den tyska myndigheten kommer de godkända åtgärderna inte påverka bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivå i bilarna.

Samtidigt kommer rapporter från USA om att en uppgörelse börjar närma sig i brottsmålet mot Volkswagen. De officiella siffrorna dröjer ytterligare men de flesta experter räknar med att Volkswagen kommer få böta mer än en miljard dollar utöver de drygt femton miljarder dollar företaget redan tvingats reservera för återköp och åtgärder i USA. Frågan om 3,0-liters motorerna är inte helt utredd ännu och kan innebära ytterligare kostnader för Volkswagen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-16 14:59
Vidstige

Cylindervolymen är väl 1,6, inte 1,2?

#2 • Uppdaterat: 2016-08-17 08:27
LeifV

Någon som begripit varför en VW-ägare skall acceptera åtgärden?

Den enda som "vinner" är VW som blir av med själva fusket, VW-ägaren däremot vinner ingenting utan går från en bil med kända egenskaper till en slags okänd status då VW valt att inte redogöra klart och tydligt för ev. konsekvenser.

Vidare har jag förstått att det finns, förutom att ta fram en lösning, inga som helst krav på VW från myndighetshåll, inga deadlines, inga krav på att redovisa åtgärdsarbetet och dess resultat alls - VW-ägare kan avstå åtgärden utan någon konsekvens alls, och ingen bryr sig. Med andra ord, VARFÖR skulle en VW-ägare ens tänka tanken att acceptera åtgärden? Finns ingen som helst logik i att acceptera. Hade åtgärden ändå medfört en slags lätt "chiptrimning", lite lägre förbrukning, lite roligare att köra eller något annat positivt hade det varit en sak, det enda som händer nu är att bilen sänds till en för VW-ägaren okänd status -vilket egentligen är helt omöjligt att acceptera för de som tänker efter lite.

Att bilen är "godkänd av tyska myndigheter" betyder precis ingenting om inte man tydligt klargör HUR den blivit godkänd och VAD, i detalj, som testats och godkänts.

T ex kan man notera Ingen bilägare kör enligt NEDC-standarden (dvs fuskmetoden för att mäta bränsleförbrukning) och egentligen vill man veta att förbrukningen vid sitt egna körmönster inte påverkas alls, eller rättare sagt man vill veta EXAKTA förändringen i bränsleförbrukningen vid vissa körsätt. Man kan väl ta ett 10-tal varianter (normal stadstrafik i Sthlm, landsvägskörning i 15 mil, en blandning av detta, riktiga kallstarter - korta sträckor... -så himla svårt är det inte att mäta detta före/efter).

Sedan återstår ju en hel del redovisningar om annat, t ex om motorns livslängd, serviceintervall/åtgärder (tidigare byte av partikelfilter?) kan höra till förändringarna.

Som sagt, den enda som vinner på åtgärden är VW , och VW-ägaren lämnas i sticket av VW -inte ens någon kompensation vilket man kan tycka borde höra till normalt hyfs. VW borde be VW-ägaren om ursäkt på något snyggt sätt. Behöver inte vara så mycket, utan mer visa sin goda vilja -en tusenlapp avdragen på nästa service hade betytt långt mycket mer än att VW lite översitterimässigt beordrar sina kunder att köra en "bend over" och hålla käft.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-17 11:48
systembolaget

Precis som Leif V säger, gör inget, risken är väldigt stor att bilen både går sämre och drar mer diesel efter ingreppet, själv har jag en Golf i familjen som innefattas, men den kommer inte att bli åtgärdad
i dag går den fantastiskt och drar lite diesel.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-17 12:28
Mythbuster

Nu gällde fusket och åtgärderna i USA enbart emissioner. D.v.s. inte bränsleförbrukning. I EU finns även den faktorn med på vissa modeller men även här är emissionerna i fokus. Man kan fundera på om de ägare som vägrar göra uppdateringen så att bilen uppfyller det den är typgodkänd för kommer bli godkända i besiktningen? De har i för sig inte tillräckligt bra mätinstrument men kan se om bilen är uppdaterad. En bil som inte är det den är typgodkänd för borde inte få lov att köras på vägarna. Oavsett om det gäller emissioner, säkerhet eller annat. Fast man kanske typgodkänna den med sämre värden?

#5 • Uppdaterat: 2016-08-17 13:16
Vidstige

En fråga i sammanhanget är ju om bilprovningen kommer kontrollera dessa bilar som har eller har haft fuskprogramvaran och att dom då är åtgärdade. Annars är dom väl egentligen inte riktigt godkända för trafik och borde få nedslag med krav på ombesiktning. Finns inte den kopplingen så finns ju inte heller nån större anledning för ägarna att åtgärda sina bilar som LeifV är inne på.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-17 14:03
Peter E

Har det inte sålts mer än 160 bilar med 1,2 litersmotorn?
Det var färre än jag trodde.

#7 • Uppdaterat: 2016-08-17 21:02
glimma-48

LeifV: Bra skrivit. Du har fattat hur det ligger till.

#8 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Herre Gud ,Axa!!
Lägg ned!!

#9 • Uppdaterat: 2016-08-18 12:42
Axa

Lasse J
Vad menar du?

Jag reagerade på E30 inlägg då det saknar någon som helst verklighetsförankring. Du kanske bör läsa hans inlägg och fundera på vem som ska lägga ner.

#a • Uppdaterat: 2016-08-18 16:20
Reverend Benny

Det jag inte förstår är vad denna fix egentligen gör.
Är det så att den bara tar bort funktionen att fuskmode/testmode är påslaget under test så är jag helt med. Och läser man artikeln så säger den ju faktiskt bara att "bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivå i bilarna" inte påverkas. Vilket egentligen borde betyda att just bara testmode är borttaget.
Inget sägs om avgasvärden, kommer dessa vara likadana som tidigare?

Fixen kommer ta ca 30-60 minuter att utföra på bilen, vilket känns som för lite tid för att göra större förändringar i motorn som att installera en UREA tank eller liknande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.