Bild
Nästa artikel
Kinesiska Chery vill sälja bilar i Europa
Kinesiska Chery vill sälja bilar i Europa
Kinesiska Chery vill sälja bilar i Europa

Kinesiska Chery vill sälja bilar i Europa

Nyheter

Först ut är en kompakt suv som visas som prototyp på bilmässan i Frankfurt i september.

Bilen som blir början på Cherys Europasatsning ska möta europeiska krav på kvalitet och krocksäkerhet, enligt ett pressmeddelande som skickats ut av den kinesiska biltillverkaren. Det finns inga uppgifter om motorn, men Chery planerar att lansera en hel familj med fordon i Europa, vart och ett med någon form av elektrifiering, såsom hybrider, laddhybrider och renodlade elbilar. Anning Chen som är företagets vd säger att bilarna ska börja säljas ”inom några år”.

– Vårt märke siktar in sig på öppensinnade, yngre kunder och produktionsstrategin fokuserar på kvalitet, drivlinor med låga eller inga utsläpp och ett emotionellt engagemang med våra kunder, säger Anning Chen.

Ett nytt forsknings- och utvecklingscenter ska etableras i Europa och Chery berättar att man säkrat över 9.000 patent för sin teknologi. Företaget bildades för 20 år sedan och har fyra fabriker i Kina och 10 fabriker utanför landets gränser. 2016 sålde företaget 700.000 bilar, varav 100.000 av dessa till utlandet.
 
Diskutera: Tror du att Chery kommer att lyckas med sin europasatsning?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-17 14:42

Osedvanligt korkat att inleda satsningen med ett generationssegregerat budskap.

#2
2017-08-17 14:46

Kan inte regeringen lobba för att få forskningen till Sverige. Trollhättan kanske?

#3
2017-08-17 16:25

Konkurrensen hårdnar...

#4
2017-08-17 16:45

Dom kanske ska börja med att utbilda fotografen.

#5
2017-08-17 17:49

Man får hoppas att det blir bättre kvalite på bilarna än på jordbruksmaskinerna som ju är skräp dåligt svetsade ej åtdragna bultar för klent material med mera

#6
2017-08-17 18:45

Loggan är rätt lik Infinitis -- avsiktligt?

#7
2017-08-17 20:23

Om tio år kommer du att köpa en kinesisk bil...

#8
2017-08-17 20:41

Förra gången Cherry försökte var krocksäkerheten som aluminiumfolie.
https://www.youtube.com/watch?v=PTYw4zHLWwU

#9
2017-08-17 20:48

Jag tror att man är bra korkad om man inte tar en sådan här satsning på allvar.
Det låter likadant som när japanerna började sälja i Europa.
Och tänk på alla mobiler, inte många som tillverkas utanför Kina.

#10
2017-08-17 21:19

Att kjöpa kinesiskt innebär att man underminerar både dollarn och euro,det har händt förrut att man "ger" kina stora resurser och då krashar mycket annat på börsarna när kinesisk yen blir stärk.Logisk ät att gynna lokalt arbete och inte stödja arbetslöshet orsakad av att andra tar över marknadsandelar.
Tyvärr blir klyftan mellan låg,mellan och högklass mer tydlig så att man kan se det pp vägarna.

#11
2017-08-18 12:05

Chery försökte sälja sina modeller J1, J11 och J3 här i Australien för några år sedan utan någon som helst framgång trots otroligt låga priser. Liksom för alla andra kinesiska bilar gick försäljningen mycket trögt. Chery har numera tagit sin Mats ur skolan om man så säger.

#12
2017-08-18 19:00

Chery hade för redan fem år sedan framskridna planer på att öppna tillverkning i Israel och i Iran med målet den europeiska marknaden.
Vet ej hur detta föll ut men det är nog bara tidsfråga innan de kommer och den här gången på nivå med vad som krävs.

#13
2017-08-19 13:24

Statsägd. Ägaren är beslutsam och har extremt djupa fickor. De lyckades inte med Qoros.Några av de jättelika kinesiska bilföretagen kommer säkert att lyckas. Det är inte säkert det blir just Chery. Det här låter som en kopia av Volvos och Geelys strategi, med avancerad teknik och elektrifierade drivlinor. Svårt att tro att i kineserna nte kommer att bli teknologiskt ledande om några år med sin enorma marknad, målmedvetna regleringar och stora satsningar. Närmast ödesbestämt.

#14
2017-08-20 14:11

Hittills har alla försök av kinesiska biltillverkare att komma in på bilmarknaderna i västvärlden totalt misslyckats. Här i Australien har Haval (fd. Great Wall) försökt ta sig in de senaste två åren med mördande reklam. Dock helt utan framgång. Det visar att Sigge Fürsts gamla slagdänga ''Allt går att sälja med mördande reklam'' inte riktigt stämmer. Man har dock haft viss framgång med lätta transportbilar och turistbussar.

#15
2017-08-20 19:38

Jag tror man kommer att lyckas, man har stora resurser.
Man kan jämföra med när första japanbilen började säljas i Sverige, trots en bra bil, Izutsu Bellel, lyckades man inte, men inte beroende på produkten, utan därför att företaget ställde orimliga krav på generalagenten.
Sedan kom Toyota och hur det ser ut idag vet vi.

#16
2017-08-21 06:50

Att jämföra Kina med Japan känns som äpplen och päron... Bara för att Japan lyckats behöver ju inte ett land som Kina lyckas. Det enda de två länderna har gemensamt är att dom ligger öster om Finland...
För övrigt tror jag man ska undvika att göda nationen ifråga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.