Bild
Nästa artikel
Kineser Saabs sista chans?

Kineser Saabs sista chans?

Nyheter

Flera källor till Dagens industri uppger att Victor Muller nu ser Youngman och Pang Da som Saabs sista chans till räddning.

Under turerna kring Saab har vd Victor Muller tyckts ha så många kort i rockärmen att få förstod hur man kunde ha så många reservplaner. Nu verkar dock Mullers rockärmar vara tömda på sista äss.

Dagens industri skriver att Muller nu ser en affär med de kinesiska intressenterna som Saabs sista chans till räddning enligt påståenden från flera anonyma källor.

Samma källor uppger att Youngman och Pang Da endast är intresserade av en affär som innebär att de tar över hela ägarskapet i Saab. Muller ska vilja ha en värdering till samma summa som förekom i överenskommelsen i somras, alltså 4,1 miljarder kronor. Detta är betydligt högre än det bud på 200 miljoner som tidigare ska ha lagts från kinesernas håll.

Personalen byter jobb
Ska man nå en överenskommelse har man dock bråttom. Vänersborgs tingsrätt kan ta beslut om att avbryta rekonstruktionen och vill att Saab yttrar sig senast under torsdagen.

Samtidigt tappar Saab folk. Sveriges radio rapporterar i dag att både ingenjörer och personal ansluten till fackförbundet Ledarna byter jobb i högre utsträckning än vanligt. Utvecklingen har pågått sedan sommarens slut. Sveriges radio nämner Volvo personvagnar som ett företag som just nu söker ingenjörer.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-10-26 17:20

Ett fullt tänkbart scenario är (dessvärre) konkurs, vilket innebär att intressenter kan köpa det som finns av värde ur konkursboet - inklusive den nya plattformen Phoenix, som antagligen är väldigt åtråvärd ur kinesiskt perspektiv. Men kan man köpa varumärket då?

#2
2011-10-26 18:28

Kan undras vad planer Koenigsegg hade för Saab ... när det begav sej?
.
Undrar också vad Muller ska hitta på när den här historien är över? Köpa Grekland?

#3
2011-10-26 20:20

Per_K; nej varumärket ryker vid kk. Varken Saab AB eller Scania AB kommer att tillåta att en kinesisk tillverkare klistrar en Grip på en bil. Eller använder loggan SAAB.

Att detta skulle gå att ro ihop, oavsett vad som sagts eller inte sagts, är en utopi. Kineserna har ju flaggat för att man kan tänka sig att stoppa in fler miljarder än vad som redan lovats i Saab. Men till saken hör ju att då måste SWAN kasta in lika mycket stålar i boet. Och det lär man inte kunna. Kan inte SWAN hosta upp stålarna, så blir kinesernas extra tillskott bara ett lån. Och fler lån är det sista Saab behöver.

Jag ser (tyvärr) en fet dam som harklar upp sig och snart intar scenen. Enda chansen att hon uteblir är att hon snubblar över mikrofonsladden. Och mirakel har ju inträffat förut.

#4
2011-10-26 20:39

haha, hon har ju ivrigt försökt göra sitt framträdande sedan 2009 nu, jag börjar tvivla på att hon är i form.
Jag tror inte att kineserna kräver någon ekonomisk motprestation av swan för sin investering, har de gjort due dilligence så vet de nog att de inte har några pengar. Investeringen från Youngman gäller nog snarare de nya modeller de vill utveckla.

#5
2011-10-26 21:00

Henr1k; du skrev: "Investeringen från Youngman gäller nog snarare de nya modeller de vill utveckla"

Jaha, hur ska Saab komma på fötter med "bara" 2,4 miljarder från kineserna? Det övergår mitt lilla förstånd. Men det är ju å andra sidan inte så stort...

#6
2011-10-26 21:08

då ska jag förklara, 2,2 miljarder var ju den summan som kineserna skulle köpa in sig i swan med, de pengarna skulle (väl) enligt planen gå till att dra igång fabriken. De resterande pengarna som de har talat om (5,5-8 miljarder -2,2 miljarder) skulle i så fall gå till de nya modellerna, som ju skulle byggas på Phoenix plattan (förutom en ev. 9-2a).

#7
2011-10-26 21:39

Henr1k; så du menar på fullt allvar att 2,2 miljarder räcker för att starta fabriken i Trollhättan? Inte ens på SU tycker sansade medlemmar att detta räcker.

Det räcker väl att konstatera att man först ska hosta upp med 300 + 111 miljoner för den statliga lönegarantin. Se ska UL ha sitt. 25%? av 1,3 miljarder är 325 miljarder (om man går med på ett sådant ackord). Därefter ska man tillverka ca 2.000 bilar åt kineserna, som man redan fått betalt för, kostnad ca 450 miljoner. Utöver detta ska man pröjsa kineserna för de förskott man fått under rekonstruktionen (70 MSEK). Sen återstår återbetalningen och ränta till EIB m.fl. Kvar blir mindre än 1 miljard. Därefter väntar COD från UL och massor av stålar för att bygga upp ett kraschat varumärke. För att inte tala om att man ska ha likviditet för att möta kommande års förluster (2012 och sannolikt 2013). Att inte vara klarsynt nog att inse detta, ja, då vete f-n.

Kineserna kan inte stoppa in mer stålar i SWAN/Saab utan att få något för det = aktier, som idag är värda ca 200 MSEK för 100%. Aktieutdelningen styr nämligen detta på ett förträffligt vis. Eller kanske man hoppas kunna köpa Saabar med en saftig rabatt? Skulle inte tro det.

#8
2011-10-26 22:09

hmm, då får du väl kuta över till dem och berätta detta, för hade de haft samma syn som du så hade de väl inte slösat sin tid i sthlm?

Återbetalning till EIB? Talar du om amortering? Kineserna har uttryckt önskan att ersätta EIB-lånet med ett annat lån mer, sannolikt med bättre ränta och mindre politiska strypgrepp.

#9
lillstefan
2011-10-27 10:19

Mullers avsikter med affären i ett nötskal? http://www.teknikensvarld.se/2011/10/27/25052/muller-saab-miljonar-18-ganger-om/

#10
Raymond K
2011-10-27 10:22

Han är inte dum den där Muller. Han vet hur man skaffar sig en förmögenhet.

#11
2011-10-27 12:32

Lite mer snaskig läsning om Muller
http://svt.se/2.22620/1.2581139/saab_knaar_-_muller_investerar_i_lyx

#12
2011-10-27 14:47

--> Lillstefan, bra exempel, ungefär halva nyheten är sann och resten kryddat, saltat eller påhittat. Ungefär som alla Saab-skriverier.

#13
2011-10-27 20:20

hm, undrar om det här får lika stora rubriker:

Saab tillbakavisar uppgifterna. I stället handlar det om 862 500 euro, skriver Saab Automobile i ett pressmeddelande. Men dagens växlingskurs motsvarande det ungefär 7,8 miljoner kronor.
Men då har 196 000 euro, som skulle utbetalas i bonus, dragits bort från den totalsumma som redovisas i årsrapporten på 1 058 500 euro, som Muller skulle ha fått. Den utbetalades inte på begäran av Muller själv, enligt pressmeddelandet.

#14
2011-10-27 20:30

Så mannen tog bar ut 8 miljoner i stället för de dedikerade 10? Hurra! Eller?

Apropå slösa tid i Shlm; vad finns det att förhandla om? Avtalet/avtalen gäller. Eller inte?

Detta är inget annat än en fars. En tragiskt sådan.

#15
2011-10-27 21:28

Det är väl ändå en viss skillnad från att han tagit emot påstådda 18mkr till att han blivit erbjuden 10 mkr men avböjt 2 av dem. Tycker du inte?

Vilken av "sanningarna" tror du kommer leva kvar i folksinnet?

De förhandlar högst sannolikt om villkoren, jag har svårt att se att de inte kommer att komma överens, alla parter verkar hungriga, frågan är bara hur stor andel kineserna får. 53,9% säger Victor, 100% säger kineserna. Hade de varit en blocket-bilaffär så hade de gått halvvägs var =77% Så det får bli min gissning, svar bör komma imorgon.

#16
2011-10-27 21:40

Henri1k; SVT skriver; "Enligt Saabs årsredovisning har bolaget bestämt att ett konsultarvode på fyra miljoner kronor plus en bonus på 1,76 miljoner kronor är en skälig ersättning för Mullers arbete. Pengarna har skickats över till Mullers bolag Latin America Tug Holding som är registrerat på ön Curaçao i Västindien. Saabs informationschef Eric Geers säger att Muller valt att inte ta ut bonusdelen.

Ovanpå konsultarvodet till Latin America Tug Holding har Saabs moderbolag betalat ut ett konsultarvode på cirka tio miljoner kronor till Victor Muller, utöver de 120 000 aktier som Muller sålt för fyra miljoner kronor. Saab har under ledning av Victor Muller köpt tjänster från bolag som är närstående till Victor Muller för nära sju miljoner kronor. Utöver det har Victor Muller avtalat fram förmånliga ränteavtal med pengar som han och hans bolag lånat ut till Saab med upp emot 12 procents ränta."

Vad vet du som inte SVT vet? Jag var medvetet modest med vad jag ansåg att VM hittills fixat från Saab, men du får gärna bemöta SVT.

#17
2011-10-27 21:54

:-) det kan jag inte, jag har inte insyn, men det har Gunilla Gustavs och hon har redan bemött SVT. Finns på ett par sajter, teknikens värld ex. Men utförligast på Saabsunited.

#18
2011-10-27 22:01

Hon tar även upp räntan till Tenaci:
"Regarding the interest rate paid by Saab Automobile on loans from Tenaci: this rate is in line with market rates and is the same rate as the one paid by Tenaci on loans from its lenders. This means that there is no profit margin for Tenaci on the loans to Saab Automobile. The interest rate is also identical to the ones charged by the other lenders to Swan: Epcote and Gemini."
(och EIB kan jag tillägga, men dom har ju bara hela svenska staten som säkerhet. Victor/ Antonov måste vara bra fräcka att ta samma ränta som dom :-)))

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.