Bild
Nästa artikel
Kina inviger längsta bron över vatten

Kina inviger längsta bron över vatten

Nyheter

Världens längsta bro över vatten har invigts i Kina. Bron över bukten Jiaozhou är mer än fem gånger så lång som Öresundsbron.

Den nya rekordbron sträcker sig mellan hamnstaden Qingdao – sydöst om Peking – och ön Huangdao. Fyra år har det tagit att bygga den 42 kilometer långa överfarten

Bron är fyra kilometer längre än den tidigare rekordinnehavaren. Öresundsbron med sina knappa åtta kilometer och Ölandsbron på sex kilometer har inte mycket att sätta emot.

Den 30 juni öppnades den sexfiliga motorvägen för trafik. 10 000 byggnadsarbetare uppges ha arbetat med projektet, 450 000 ton stål och 2,3 miljoner kubikmeter betong har gått åt, till en total kostnad på tio miljarder kronor.

Enligt kinesiska myndigheter står bron pall för en jordbävning av magnitud 8,0.

Brobygget har kritiserats eftersom sträckningen endast reducerar dagens restid med 20 minuter. 30 000 bilar väntas dagligen nyttja överfarten.

Diskutera: Vad tycker du om den nya rekordbron?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Kalas
2011-07-04 09:47

Jag tycker att brobygget förefaller vara bra. Rent samhällsekonomiskt innebär en förkortad restid om 20 minuter en tidsbesparing på ca 9 000 timmar per dag räknat på 30 000 bilar. Man bör dessutom beakta de minskade CO2 utsläppen då bilarna körs i jämn fart och dessutom kortare sträcka än innan bron fanns. Vidare kan man räkna vidare på andra samhälls - nationalekonomiska - aspekter och se att bron verkligen har inneburit en vinst såväl national, regionalt i forma av lättare handel och miljömässigt i form av minskade utsläpp givet att trafikfrekvensen inte ökar.

#3
2011-07-04 12:27

Här bygger man en helt ny bro, fem gånger så lång som öresundsbron, på fyra år. Stallbackabron (i Trollhättan) tar två år att reparera. Bara en reflexion.

#4
2011-07-04 15:33

Även om jag inte i likhet med HSB alias Göran Persson hyllar Kina för dess "politiska stabilitet" så måste man berömma dom för att de insett betydelsen av infrastruktursatsningar. Något för Sverige att ta efter.

#5
2011-07-04 15:41

Fast samtidigt Kalas så förutsätter en sådan kalkyl att samtliga externa kostnader är internaliserade - vilket de inte är i fallet Kina. Således faller hela investeringskalkylen, eller i alla fall bör den revideras ned, i alla fall om det skall finnas någon kalkylmässig och samhällsekonomisk trovärdighet kvar i projektet.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.