Bild
Nästa artikel
Kias tre cylindrar ger 95 gram CO2

Kias tre cylindrar ger 95 gram CO2

Nyheter

En ny, trecylindrig bensinmotor ska hjälpa Kia att sälja 6,7 miljoner bilar och sänka CO2-snittet till 130 gram/km nästa år.

Den nya bensintrean ska bland annat sitta i kommande Kia Picanto. Kappa 1,0 är beteckningen på Kias hittills renaste motor. Det är en 71 kilo tung maskin som är fylld med högteknologi: längden på insugsrören kan varieras och ventilerna öppnar olika länge beroende på hur hårt motorn belastas.

När bilen stannar stoppas motorn, vilket sänker utsläppen till 95 gram koldioxid per kilometer: vilket betyder en förbrukning på 4,1 l/100 km.

69 hästkrafter och ett vridmoment på 95 newtonmeter låter inte imponerande, men kraften räcker förvånansvärt bra för att driva fram småbilen Picanto. Någon blixtrande acceleration ska man dock inte vänta sig: 0–100 km/tim går på 14,4 sekunder.

Så småningom ska enlitersmotorn förses med turbo och med 110 hästkrafter lär det bli mer sprutt på Kia Picanto.

Diskutera: Vad tror du om framtiden för trecylindriga motorer?

Taggar: Nyheter, , Kia, Kia Picanto

Kommentarer

#1
2011-04-15 12:18

Kias motor liknar en annan sex år gammal trecylindrig motor som väger 67 kg och ger 68 hk 93 Nm. vid 3600 rm. CO2 109g/km
http://www.topspeed.com/cars/toyota/2007-toyota-aygo-ar34304/picture167085.html

#2
2011-04-15 17:07

Varför tre cylindrar när det räcker med två i en motor på 900 cc och med effekter mellan 65 till 105 hk. Dessutom ett betydligt läckrare ljud:

http://www.youtube.com/watch?v=kTDJ0x1vGdo&feature=related

Less is more!

#3
2011-04-16 09:47

Det är lättare att balansera en motor med många kolvar. Med fler kolvar så får man fler
expansionstakter per vevaxelvarv och en lugnare motorgång.
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/vibrationer.pdf
Låter bra även i en Aygo hör man här.
http://www.youtube.com/watch?v=hVaN_eYPx1g&feature=related

#4
2011-04-16 13:48

hur låter den ? motor
som halv V6 ???

#5
2011-04-16 15:26

Lyssna på ljudet i filmerna, den sista med turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=5alByGY7siA
http://www.youtube.com/watch?v=2PmzIVKsXbY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=IDcBf_F4ys0&feature=related

#6
2011-04-17 17:58

Alla cylinderantal som är delbara med tre ger automatiskt en jämn gång utan balansaxlar. Och, visst, ju fler cylindrar, ju jämnare gång. En radmotor ger också jämnare gång en en vinkel, men en boxer är väl det bästa.

#7
2011-04-18 01:14

Wankel är bättre än allt ;)

#8
Raymond K
2011-04-18 10:16

Enda problemet med Wankel-motor är att den drar betydligt mer bensin än otto motorn.

#9
2011-04-18 10:58

Dom jobbar på det ;)

Men jo det är sant. De har faktiskt testat en vätgas-RX8 dock :p Och Mazda5 minibuss med vätgaswankel.

#10
2011-04-18 11:28

Wankel är ju en tekniskt intressant motortyp.
Åkte några mil i en RX-8 för några år sen och förstår de som anser den överlägsen konventionella motorer.

Även om Mazda fått ner förbrukningen så drar den fortfarande för mycket. Dessutom så är problemet med tätningen inte helt löst ännu. Dyra motorrenoveringar förekommer fortfarande rätt ofta så man ska nog vara väldigt entusiastiskt för att våga köpa en. Men roligt att Mazda fortsätter sin satsning på den.

#11
2011-04-18 12:15

Lite lustigt detta med Wankelmotor - eller rotationskolvmotor som den väl egentligen bör benämnas.
NSU Ro80 var en för sin tid mycket intressant bil. Faktiskt riktigt snygg med rena linjer och stora fönsterytor. Sägs varit ritad av tekniker, men det var inget den i så fall förlorat på.
Den hade en motor som nästan upplevdes som tystare ju mer den varvade - och det gjorde den gärna långt över en konventionell motor. Och vibrationsfritt. Däremot hade den ett så uselt vridmoment att NSU hängde på en momentomvandlare för att dölja detta. (Något som senare även VW gjorde och kallade detta för halvautomat - en seg historia.) Problemet med Wankelmotorn var (och är om än i mindre grad) tätningarna, så NSU lade ner det hela efter en tid.
Mazda flyttade insuget till motorns sida istället för ytterkant och vips hade svagheten, det klena vridmomentet, blivit en styrka. (Körde en RX3 med sin mjukt vinande motor.) Men törstig har den alltid varit, vilket till en del förklaras av stora kalla ytor (vilket i någon mån gäller även boxermotorer.)

Det kan nämnas att NSU köptes upp av VW som då fick en ny bilmodell på köpet som de tog rätt upp och ner med modellbetecknng och allt - K70. En slimmad, ganska elegant bil även den. Skivbromsar skyddade inne vid motorn och ett smart system med en lucka för ett oerhört enkelt kopplingsbyte. Fortfarande oöverträffat.

#13
2011-04-18 22:17

Borde ha lite att göra med att vi har bra mycket bättre injektorer nu för tiden med. Är de här 3-piparna direktinsprutade tom?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.