Nästa artikel
Kia-reklam kostar 14 000 kr/bil
Nyheter

Kia-reklam kostar 14 000 kr/bil

Publicerad 23 januari 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Det har gått bra för Kia i Sverige de senaste åren. Men det har också kostat. Kias reklamkostnader eller mediainvestering, som det heter, uppgick 2007 till hisnande 97 miljoner kronor, 14 000 kr per såld bil.
Det är tidningen Indikat Konsument som i sitt första nummer för året granskat reklamkostnaderna för bilbranschen och konstaterat att de 14 000 kronorna som belastat varje bil gör att märket liogger i topp när det gäller antalet kronor per såld bil.

I Indikat Konsuments granskning av Kias reklam, säger Kias marknadschef Maria Edbohm Berglund att man varit tvungen att satsa stort för att ändra konsumenternas bild av märket från lågprisbil till kvalitetsbil, samt att få märket attraktivt bland köpare i åldersspannet 35-45 år.

I samma tidning har man även konstaterat att franska bilar inte säljer som förr, om man undantar Citroën som ökat sin försäljning med drygt 3 000 bilar under 2007.

För Peugeot och framförallt Renault har det gått sämre. Värst är det för Renault som trots att man sänkte sina priser på bilarna, minskade med 2 000 bilar under 2007.

För Peugeot, som var bilmarknadens vinnare under några av de första åren under 2000-talet, för att därefter sacka efter, vände det något under 2007. Där säger man att avsaknaden av miljöbilar varit största problemet. Trots detta sålde man 2 300 miljöbilar under året.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.