Bild
Nästa artikel
Kia Stinger prissatt

Kia Stinger prissatt

Nyheter

Så mycket kostar sportiga femdörrarscoupén i Sverige.

I slutet av november drar Kia igång lanseringen av Stinger i Sverige. Det kommer att finnas två motorer att välja på: en diesel och en bensinare, båda fyrhjulsdrivna. Dieseln heter Stinger 2,2 GT Line, producerar 200 hästkrafter och kostar från 429.900 kronor.

Den bensindrivna versionen är toppmodellen Stinger 3,3 GT med 370 hästkrafter är prissatt till 514.900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
 
Taggar: Nyheter, Kia Stinger

Kommentarer

#1
2017-09-28 16:01

Snygg, riktigt snygg! Men ändå kommer det inte duga åt flera, den har ju inte ett tyskt premiummärke i fronten/grillen och då är den redan diskvalificerad hos de prestigefulla......

#2
2017-09-28 17:36

Jättesnygg... men 100 000 kronor för mycket... :( Dessutom skulle ju mellanmotorn behövas här också.... antingen en "långsam" oljebrännare eller en "hujedamig" bensinare - mellanmotorn på 245 hk skulle ha suttit fint.

#3
2017-09-28 18:14

Jämfört med en Toyota av valfri modell är den riktigt snygg...men det är ju jämfört med Toyota det....
Och priset måste väl vara fel???

Gäääääsp.

#4
2017-09-28 18:22

En sur Golf passar förstås bättre till överpris sett till vilken kvalitet du får i längden.
...

#5
2017-09-28 19:33

Ja har man suttit inne i en Hyundai eller Kia, så vet man att kvalitet på inredning inte är något som tillverkaren lägger särskilt mycket energi på.

Det finns som tur var bilar för en halv miljon, som erbjuder en inredning som är bra.

Dit hör verkligen inte Kia eller Hyundai. Den är dock väldigt snygg.

#6
2017-09-28 20:18

Väljer hellre en Musse.

#7
2017-09-28 22:24

Audis4. Har man suttit i en Kia för 150tkr så är den intedningen lika som i den för 500000tkr, och det vet du? Knappast!! Fördomar stavas det!

#8
2017-09-28 22:52

Ja det stavas kvalitet och premium. Det har tom en billig Audi A1.

Är en Nissan GTR för en mille, tillräckligt dyr, för att jag ska få veta vad som inte är premium?

Fortsätt du att tro på mirakel... Jag lever kvar i verkligheten.

#9
2017-09-28 22:54

En Kia är en Kia är en Kia.

En hög prislapp ändrar ej på det.

#10
2017-09-29 06:26

Dream on...en Audi är bara en Audi som behöver ny lack när rosten kommer krypande under....och du får betala själv...självupplevt, kvalitet?
Nissan GTR vad har den med Kia och göra? Du har inte sett denna Stinger än och då ska du inte uttala dig. Du har fördomar endast!

#11
2017-09-29 09:25

Hade den varit lite mindre (typ 4,4-4,5 meter) samt varit utan karmlösa sidofönster hade jag kunnat varit riktigt sugen. Hade en Mazda RX-8 förut, är sugen på en liknande bil, men utan wankel-motor.

Edit: Kollade på bilder, och Kia Stinger verkar ha fönsterkarmar. Då är det bara storleken som är lite fel då :)

#12
2017-09-29 09:31

Smaken är som baken. Det ena utesluter inte det andra. Kia har gjort enorma framsteg vad gäller kvalitetskänsla. Det är ett attraktivt och växande bolag. Tysken Peter Schreyer (design) känner ni kanske till, kom 2006 och har gjort ett enormt jobb. Är en av de tre högsta chefer idag. Albert Biermann värvades över 2015 från BMW där han i 30 år låg bakom "M-serien".

Har man råd att byta upp sig till en skräddarsydd Audi >400.000 SEK vart tredje år då sneglar man inte på en Kia, absolut. Jag föredrar också premium men någonstans måste man anpassa magsäcken efter matsäcken. Tycker också att Kia är för dyra, skulle inte köpa en ny. Däremot en begagnad Kia vs en begagnad Audi (beroende på vilka bilar man jämför) låter mer ovisst.

MVH

#13
2017-09-29 10:39

AudiS4: Förklara gärna vad en Nissan GTR har med Kia Stinger att göra?

#14
2017-09-29 11:30

Funderade också på vad Nissan GT-R har med Kia Stinger att göra. En Nissan GT-R köper man om man vill ha en bil med fantastiska prestanda med ändå skapligt praktisk, inte för maximal (men ändå helt ok) kvalitetskänsla.

Men det är nog som vanligt, folk uttalar sig om saker de inte vet något om. Inget att bry sig om.

#15
2017-09-29 11:59

Helt klart prisvärd och snygg. Toppversionen med 370 hk och ALL utrustningen är billigare, och betydligt snyggare, än en välutrustad Volkswagen Arteon med 240 hk oljebrännare.
Plussar man sen på KIA:s garantier så blir det än bättre.

#16
2017-09-29 13:18

Ska bli intressant att se vad den kostar som begagnad om ett år, den är 100k för högt prissatt som det är nu tycker jag.

#17
1
2017-09-29 14:21

Mycket pengar, men med tanke på vad en Volvo kan kosta så så framstår det ju nästan som billigt.

#18
2017-09-29 17:14

Kollar man på deras webbplats verkar den nästa prisvärd – om den har bra rostskydd, inte är vägbullrig, bra säten med bra inställningsmöjligheter och har anständigt utrymme i baksätet.

#19
2017-09-29 20:03

En Nissan GTR har att göra med att inte ens den asiatiska bilen, för en miljon, har en premiuminredning.

Kia har aldrig haft någon, Hyundai har aldrig haft någon, Nissan har aldrig haft någon, Mitsubishi har aldrig haft någon, Subaru har aldrig haft någon, osv osv.

Ser ni nu varför det är 1000 ggr mer sannolikt att denna Kia Stinger, inte heller har en premiuminredning, än att den skulle ha en?

Det är inte någon fördom, att se på verkligheten och använda sig av de bevisen. Det är att vara logisk och smart.

#20
2017-09-29 20:24

Själv måste jag vara konstig, jag tilltalas inte alls av de tre fina tyskarna, trots att de har hög kvalitetskänsla. Och nu har jag fått lära mig att det är det enda som räknas.
Har haft både Porsche Cayman och Mazda RX-8, och av dem saknar jag Mazdan mest. Men då har man fel smak, för Porschen hade en gnutta högre kvalitetskänsla, och det är ju bara det som räknas. Tänker man inte så, tänker man fel :)

#21
2017-09-29 21:23

Jag pratar inte om vad jag gillar eller inte. Jag säger hur det är. Ska det seriöst vara så svårt att skilja på era egna tyckanden och vad verkligheten är?

#22
2017-09-29 22:04

Känner och klämmer man på inredningen så visst är det skillnad. Vad annars kan motivera dom extra hundra tusenlapparna det kostar. Åker nu en Mazda CX-5 efter en Audi A4 och två BMW F10/11, helt klart har inte riskokaren samma kvalitet på inredningen och framförallt inte lacken, men som helhet är Mazdan mer bil för pengen.
Prövade en Macan i somras, dyr, kassaskåps känsla, men om den var värd två CX-5 or vete hundan. Men om jag nu skulle välja en prismässigt överkomlig premium asiat så får det bli en Lexus RC minst i nivå med Audi A5 om inte bättre och med en ganska trevlig modern hybriddrivlina som man snabbt vänjer sig vid.

#23
2017-09-29 23:28

Applåder till lillstefans och Gurans inlägg.

#24
2017-09-30 09:20

AudiS4, självklart får du prata om vad du gillar. Men det känns som om du vill skriva ner allt asiatiskt pga att de i regel har sämre kvalitetskänsla.

Och att du skulle blanda in Nissan GT-R förstår jag inte. Som jag skrev tidigare, den köps av folk som vill ha en bil med fantastiska prestanda. Att den sedan upplevs något billigare inuti kan nog köparna ta med tanke på hur mycket billigare den är jämfört med en Porsche med motsvarande prestanda.

Dessutom vet du faktiskt inte hur Kia Stinger är invändigt, då tycker jag att det är oseriöst att skriva ner den redan nu.

Nu sätter jag punkt för denna diskussion. Trevlig helg på er alla!

#25
2017-10-01 05:44

Du kan göra premiumkänsla till en frågeställning men aldrig till något objektivt. Det finns inget som är rätt eller fel här. Att försöka sätta "munkavle" på folk genom att presentera din egen godtycklig mening är bara fel. Är 100% säker att endast få personer (om du går ut och frågar) känner till märket Infiniti eller Kia Cadenza. Verklighet är något som kan "påvisas" som VAGS dieselfusk (inget illa menat).

MVH

#27
2017-10-01 12:55

Instrumentpanelen kunde varit trevligare...och mindre "instängd" aktern ser ut som en Ford och priset är, den borde ha börjat på 340 000 med en topp på 460, Priset kommer att hålla försäljningen rejält nere.
Annars finns inget att anmärka på.

Är den nu utvecklad av någon från BMW ska man väl inte vara så övertygad om att just BMW är så mycket bättre.

#28
2017-10-01 18:57

Nissan GTR, som är gjord att vara en prestandabil och inget annat, har Audi S4 som underlag till sin bedömning av en lite annan typ av bil från en helt annan tillverkare, en bil som han aldrig sett och ännu mindre kört. Ändå hävdar han att han endast beskriver verkligheten. Finns älvor, drakar och tomtar med i din verklighet, Audi S4? Du räknar upp ett antal andra asiatiska tillverkare som aldrig tillverkat någon bil i samma prisklass som Kia Stinger. Vad bevisar det? Har du suttit i en Lexus eller Infiniti?
Skärp dig och kom ner på jorden!
Fast du kanske bara raljerar.

#29
2017-10-02 23:53

Vänta ni, tills ni också kan få uppleva verkligheten. Återkom sedan med era mössor i handen och be om ursäkt. Eller förresten. Skit i det. Jag bryr mig inte om ni vågar inse verkligheten och stå för hur den ser ut, men ni kommer att bli lika besvikna på Kia, som Kia aldrig kommer att ha en premiuminredning.

#30
2017-10-03 16:00

Tack för dagens garv AudiS4! Ditt senaste inlägg var bara helt underbart :D

#31
2017-10-04 17:12

Jag var tvungen att knalla in här på bakgården för att se om Audi S4 reagerat på min sågning.
Inga motargument alls. Han ensam har skådat ljuset.

#32
2017-10-18 09:36

Har provat de flesta bilmärkena i 25år. Inga Lyxmärken och ingen bil över 650 000kr. Nu har jag beställt en KIA Stinger för att jag gillar bilen utseende och för att den just är ett helt nytt koncept från KIA. Jag brukar ha mina bilar i två år eftersom jag tröttnar rätt snabbt. Förutom den gången när jag köpte en Subaru Forester. Den gick tillbaka efter 6mån. Egentligen behöver jag mer utrymmer än 406l för att få plats med dyk, klätter,cykel och skidutrustning men det går la att knö in :-) Räknar med att få den rätt snart och då skall jag skriva om den känns bra. I mitt tycke är bra = Audi och BMW

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.