Bild
Nästa artikel
Karma GS-6 är en modernare Fisker Karma – för en halv miljon mindre

Karma GS-6 är en modernare Fisker Karma – för en halv miljon mindre

Nyheter

Uddamodellen Fisker Karma lanseras i en uppdaterad version med betydligt lägre prislapp. Dessutom är en eldriven version och en suv under utveckling.

Det blev ingen enkel start i livet för Fisker Karma. Den i dag näst intill bortglömda elbilsmodellen med en bensinmotor från GM som räckviddsförlängare blev knappast någon försäljningssuccé.

I dag finns knappt 30 exemplar av uddamodellen registrerade i Sverige, jämfört med knappt 6 000 exemplar av helt eldrivna Tesla Model S.

Men företaget bakom bilen ger inte upp så enkelt. Fisker Karma bytte för några år sedan namn till Karma Revero, och nu har företaget visat den uppdaterade modellen Karma GS-6 som framför allt ska locka med betydligt lägre prislapp än tidigare.

Den trecylindriga bensinmotorn kommer från BMW

Förutom det lägre priset får Karma GS-6 flera nya aktiva säkerhetssystem och ett litiumjonbatteri på 28 kWh. Det finns två elmotorer monterade baktill och drivlinan ger som mest 544 hk och 746 Nm.

Karma GS-6 har en elräckvidd på omkring 13 mil och när strömmen är slut går en liten trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter från BMW in och laddar upp batteriet. Total räckvidd blir 58 mil och bilen kan semisnabbladdas med 45 kW.

Designen har fått sig ett litet lyft jämfört med tidigare.
Designen har fått sig ett litet lyft jämfört med tidigare.

Senare i år kommer även Karma GSe-6 som blir en helt eldriven version med batteripaket på mellan 85 och 105 kWh. Modellen blir bakhjulsdriven och räckvidden i den billigaste versionen med minsta batteriet ska ligga på ”minst 50 mil”.

En intressant detalj är att eldrivna Karma GSe-6 faktiskt blir billigare än GS-6 med bensinmotor. Elversionen kostar från 79 000 dollar i USA och modellen med bensinmotor går loss på 83 900 dollar.

Oavsett vilken modell som köparen väljer är prislappen rejält mycket lägre än för gamla Karma Revero. Den kostar från 144 800 dollar i USA, ett prispåslag på motsvarande 505 000 kr.

I nuläget verkar inte Sverige finnas med i lanseringsplanerna för de nya Karmamodellerna, men Danmark och Norge finns med.

Den uppdaterade versionen får modernare interiör och ny ratt.
Den uppdaterade versionen får modernare interiör och ny ratt.

Vid sidan av Karma GS-6 och GSe-6 avslöjade företaget också att en suv-modell är under utveckling. Den nya suven kallas Karma GX-1 och blir en utmanare till bland andra Porsche Cayenne och Aston Martin DBX.

När den lanseras 2022 kommer den förmodligen både som helt eldriven och i en version med räckviddsförlängare. Men eventuellt kan den också få en bränslecell som räckviddsförlängare och tankas med vätgas.

Läs också: Lyxbilstillverkaren häller träsprit i tanken

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.