
Det som brukar kallas ”världens största biltest” är nu avklarat för i år. Motorjournalister från hela Europa har samlats i Danmark för att köra kandidaterna som har chansen att bli Årets Bil.
Vilka som är de svenska jurymedlemmarnas favoriter kan du läsa här.
Men vid sidan av de allra bästa bilnyheterna för i år finns också ett antal modeller som inte håller måttet. I år är juryn rörande överens om vilka det är.
Du kan också lyssna på Vi Bilägares podcast i spelaren ovan.

Årets flopp står Stellantis-koncernen för, med bilmodellerna Opel Frontera och Jeep Compass. Anders Helgesson som är biltestare på Vi Bilägare tycker inte Jeepen tillför någonting alls.
– Och då har jag ändå försökt. Jag har kört både hybriden och elbilsversionen. Det finns ingenting som signalerar Jeep eller USA eller någonting över huvud taget. Ett gäng fransmän och italienare har tagit fram en Jeep, säger han i Vi Bilägares podcast.
Testchef Tommy Wahlström håller med:
– Från första metern undrade jag vad de gjort med bilen. När vi körde undanmanöver ”skuttade” den när jag bara svängde.

Inte heller nya Opel Frontera imponerar på juryn, särskilt inte när den kostar 50 000 kronor mer än sina syskonmodeller från koncernen.
– Frontera kunde inte vara längre från Opels arv med Kapitän och andra storheter. Plastmaterialen är väldigt nära Opel Vectra från 2000-talet. Den är inte reko på något sätt och Opel tar mer betalt än för andra jämförbara bilar från Stellantis som är bättre och bekvämare, säger Carl-Johan Lejland som är motorredaktör på Dagens Industri.
Jan-Erik Berggren från Expressen/Teknikens Värld är inne på samma linje.
– Den är så långt från vad den borde kunna vara.