Nästa artikel
Final för världens största biltest – här är våra favoriter
Podcast

Final för världens största biltest – här är våra favoriter

Publicerad 2025-09-25 10:37 (uppdaterad 2025-09-26 08:57)
Avsnitt 343: Juryn har kört kandidaterna till Årets Bil 2026 och nu återstår bara att välja vilka man gillade bäst. Vår panel väljer sina sju favoriter.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande: Tommy Wahlström och Anders Helgesson, Vi Bilägare, Carl-Johan Lejland, Dagens Industri och Jan-Erik Berggren, Expressen/Teknikens Värld.


Den här veckan har Årets Bil-juryn samlats i Danmark för att köra kandidaterna som har chansen att vinna titeln i år. I ett poddavsnitt avslöjar testförarna vilka som blev deras favoriter.

Firefly årets överraskning

Anders Helgesson, Vi Bilägare

  • Audi A6 Avant: A6 e-tron har dåligt baksäte, men det finns en vanlig, hederlig A6-kombi med ett bra baksäte utan konstig sittposition. Fantastiska strålkastare, fjädringen är sagolik. Men kvalitetsintrycket är dåligt – den är väldigt plastig.
  • BYD Dolphin Surf: Om den kostar mer än Citroën ë-C3 åker den ut. Den är kul att köra och har ett kul format.
  • Citroën C3 Aircross Hybrid: Helreko! Rymlig, inte så dyr, känns inte så billig inuti, du kan få den med sju sittplatser – den tilltalar mig på något sätt. Elbilsversionen lirar inte alls på samma sätt som bensinversionerna märkligt nog.
  • DS No 8: Designen är jättefin, varje liten detalj i den här bilen är designad.
  • Firefly: En ny och mindre dyr elbilsmodell från kinesiska Nio. Trots att det är en liten bil är den bekväm och den ser lite knepig ut – det är alltid ett plus i min bok. Jag tycker den har marknadens bästa mediasystem. Men vi vet inte vad den kommer kosta, så går den loss på 500 000 kronor åker den ut. Kostar den mindre än Volvo EX30 kommer den dansa i åttor runt den bilen i allt utom körglädje.
  • Hyundai Ioniq 9: Jag tycker den är tuff och snygg. Den laddar fort och får dra jättetunga släp. Komforten är helt okej, mycket bil för pengarna. Men hemsk styrning.
  • Skoda Elroq: De har fixat allt vi klagat på i tidigare Skodamodeller. Bland annat har de städat upp menysystemet och den är rymlig. Det finns otroligt lite att klaga på i den här bilen, men den är rätt dyr.

”Fasen vilken bil”

Tommy Wahlström, Vi Bilägare

  • BYD Dolphin Surf: I vårt undanmanöverprov låste den upp styrningen, det var lite läskigt. Men jag har den ändå på min lista. Mycket utrustning, billig att köpa, baksätet är användbart och bagageutrymmet också.
  • Citroën C3 Aircross: Enda modellen i Stellantis-röran som jag tycker ger någonting. Den är billig men bekväm, praktisk och rätt trevlig.
  • Mazda 6e: Mazda har övergett sina stenhårda och skittröga linjer som de haft med sina CX-suvar. 6e är flyhänt och behaglig att köra. Främst är det inredningen jag går loss på.
  • Mercedes CLA: Det tog 20 meter, från att jag körde ut från parkeringen, innan jag kände att ”fasen vilken bil”. Den går jättebra.
  • Suzuki e-Vitara: En ganska liten och rimligt prissatt fyrhjulsdriven elbil – det finns ingen annan än den här. Bekväm att åka i, bra köregenskaper och bra i undanmanövern. Men den har världens långsammaste pekskärm. Man får vänta tre minuter tills det händer något. Kort räckvidd och dålig laddning. Smart med skjutbart baksäte.
  • Toyota C-HR+: Inredningen känns otroligt premium för att vara Toyota – det doftar Lexus. Och den går jättebra.
  • Zeekr 7X: Bagageutrymmet är lite begränsat, men väldigt snabb laddning.

”Man behöver inte bry sig om räckvidden”

Carl-Johan Lejland, Dagens Industri

  • Alpine A390: Den har inte marknadens bästa laddning eller räckvidd, men den är kul att köra.
  • Audi A6 e-tron: Bra köregenskaper och förarmiljö. Man sitter bra, styrningen är underbar men jag tycker inte om pianolacken på mittpanelen.
  • BYD Dolphin Surf: Den är proppfull med teknik – ingen i det här pris- eller storlekssegmentet har varit i närheten innan. Den har till exempel V2L-funktion och andra finesser som bara betydligt större och dyrare bilar haft.
  • DS No 8: Man vill ju åka som president Macron och njuta av fransk flärd. 75 mils räckvidd är inte så dumt, den har ett jättestort batteri.
  • Kia EV4: Kia bygger väldigt genomtänkta bilar och jag gillar både den exteriöra och interiöra designen, den är enkel att förstå sig på utan krusiduller. Dessutom är elbilsegenskaperna väldigt bra.
  • Mercedes CLA: Den bästa bilen att köra av alla kandidater. Inte så bra baksäte eller lastutrymme, men Mercedes har verkligen visat att de är på banan med sina elbilar.
  • Zeekr 7X: Den här bilen omdefinierar det här med räckvidd, man behöver inte bry sig så mycket om det. Bra utrustning för pengarna. Men okej, den drar lite mycket el. Å andra sidan: stoppa i en laddsladd från Circle K så får du 384 kW vid laddning.

”Går fint och tyst”

Jan-Erik Berggren, Expressen/Teknikens Värld

  • Kia EV4: Jag tycker Kia bygger väldigt bra och kompetenta elbilar. De är väl värda att vinna.
  • Mazda 6e: Jag tycker den tillför något, kul att de lanserat denna och instegspriset är bra.
  • Mercedes CLA: Jättetrevlig att köra, de har fått till responsen i gas och broms på ett jättetrevligt sätt. Elbilsljudet är inte för störande eller jobbigt. Väldigt trevlig att köra.
  • Nissan Leaf: Jag tycker den är väldigt trevlig, ser okej ut, är okej att sitta i förutom i baksätet. Den har också lite smarta funktioner.
  • Skoda Elroq: Ett väldigt trevligt paket för många bilköpare. En Enyaq, men i mindre format.
  • Toyota C-HR+: Stolarna är jättesköna och den går fint och tyst. Riktigt bra.
  • Zeekr 7X: Bra laddprestanda och det är ju en relativt stor bil som är lite mjuk och komfortabel. 

Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify

Ämnen i artikeln