Bild
Nästa artikel
Jeeps minsta modeller Compass och Renegade blir laddhybrider

Jeeps minsta modeller Compass och Renegade blir laddhybrider

Nyheter

Jeeps minsta modeller Compass och Renegade presenteras nu som laddhybrider under samlingsnamnet 4xe. Modellerna blir således Jeeps första elektrifierade bilar på Europamarknaden.

Till hösten kommer Jeeps första elektrifiera modeller till Europa. Det rör sig då om märkets minsta modeller Compass och Renegade som fått varsitt laddhybridsutföarande med namnet 4xe. Enligt Jeep har båda bilarna en elektrisk räckvidd på fem mil. 
 

Jeeps minsta modeller Compass och Renegade blir laddhybrider

Systemeffekten för de båda bilarna ligger på antingen 193 eller 243 hästar beroende på vilket utrustningspaket man väljer. Den nya drivlinan kombinerar en bensinmotor fram med en elmotor i bak. Den främre motorn är en 1,3-liters turbofyra på 132 eller 183 hästkrafter och 270 newtonmeter som endast driver framhjulen. Den bakre motorn ger i sin tur 61 hästkrafter och 250 newtonmeter till bakhjulen. 0-100 går på 7,5 sekunder.

Växellådan är en sexstegad automat kopplad till bensinmotorn. Litiumjonbatteriet på 11,4 kWh ryms under baksätet. Lastutrymmet ska därför vara oförändrat.  
 

Jeeps minsta modeller Compass och Renegade blir laddhybrider

Compass 4xe har en förbrukning på 2,2-2,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 49-55 g/km enligt WLTP. Förbruknignssiffrona för den lite mindre Renegade 4xe ligger på 2,1-2,3 l/100 km och utsläpper beräknas ligga på 47-53 g/km.

Från och med juli månad har det varit möjligt att beställa de båda nya 4xe- modellerna i flera europeiska länder, där de första bilarna förväntas levereras i september. Men i Sverige verkar vi få vänta lite till. Något svenskt pris är heller inte satt på modellerna, men i Tyskland har Renegade 4xe Limited ett instegspris på 382.000 kr medan Compass 4xe Limited börjar på 422.000 kr.

 

Kommentarer

#1
2020-07-22 17:50

Bilar med ett miljöincitament på 10 000 euro

Auto con ecoincentivo di 10.000 euro: occhio ai tempi di consegna

https://www.clubalfa.it/245180-auto-con-ecoincentivo-di-10-000-euro-occh...

#2
2020-07-23 05:24

Hahahihi, de där uppgifterna om bränsleförbrukningen tar jag inte på allvar-glädjekalkyler. Jag är kluven till att göra laddhybrider av stadsjeepar. Å ena sidan känns det tokigt att införa modern teknik på bil som är omodern i sin konstruktion dvs har hög bränsleförbrukning från början pga sin tyngd och höga luftmotstånd. Å andra sidan är det bra att man gör vad som går för att få dessa omoderna bilar som folket-utom jag älskar att bli lite mindre miljöovänliga.

#3
2020-07-23 07:20

Stefan, helt ny arkitektur - kommer också som Fiat och Alfa.

Ja, det är ju heltokigt att sälja bilar som kunderna vill ha.

#5
2020-07-23 10:27

Jättekul med de som kastar ur sig att förbrukningssiffrorna inte stämmer på en laddhybrid! Jo, det gör de, om man använder dem efter det mönstret som WLTP testar, precis som med andra bilar. Du kan få en laddhybrid att dra höften mot WLTP, klarar ni det i era fossilbilar? Det går självklart även få en laddhybrid att dra dubbelt upp och mer om man använder dem i stort på ett sätt de inte är tänkta för, men då kanske det är fel bilval man gjort.
Laddhybrider är riktigt bra lösning för de som inte vågar ta steget fullt ut till elbil än men har ett körmönster dör 80-90% går att köra på el, vilket i praktiken väldigt väldigt många har.
Sen självklart är det bättre med bara en modern drivlina och skippa fossilmotorn helt, men det märker vi ju i kommentarerna här på forumet att många är livrädda för det nya. Så jo, laddhybriden är en riktigt bra övergångslösning för de med ett körmönster som passar bilen.

#6
2020-07-23 12:52

Förbrukningen är mätt enligt körcykeln. Om du kör hel på el, så drar den 0 l/mil. Så det går faktiskt att köra snålare än den s k ”glädjekalkylen”. Men när elen är slut, så drar ju bilen i stort som en vanlig bil. Så exakt vad just din förbrukning landar på, det beror på hur långt du kör. Om du håller dina körningar < 5 mil, så är det inga problem att få den att dra 0 l/mil.

Det är uträknat att majoriteten av förares körningar är < 5 mil, det är därför laddhybriderna har lagt sig just på omkring 5 mil. De som har ett körmönster där vardagskörningen mest består av resor över 5 mil, de väljer ett annat alternativ. Laddhybrider är för bilister vars vardagskörning är < 5 mil och endast i undantagsfall innebär längre resor.

#7
2020-07-23 13:45

Siffrorna kan stämma ganska bra enligt mig, kolla tex Kia Niro på spritmonitor som finns i många olika versioner på drivlinor. Plugin hybriderna sänker förbrukningen nästan med hälften. Nu fanns det bara 157 bilar och mätningar på detta vilket är lite klent ur ett statistiskt perspektiv, men det ger en fingervisning i alla fall.

Dock så tror jag verkliga siffror för dessa modeller ligger runt 0,4-0,45 liter mil... det är nog mer realistiskt. Svårt att uppskatta eftersom det är upp till ägarna att ladda bilarna och har tänkt till när det gäller deras körmönster.

#8
2020-07-24 09:26

En bra lösning för de som ofta kör korta sträckor, vilket jag aldrig gör - så för min egen del så är nog en snål diesel mer miljövänligt (länga körningar och ofta med släp).

#9
2020-07-24 10:11

Tekniskt låg nivå, elmotor på 61 hk är för svagt för praktisk användning på enbart el och ingen elektrisk 4WD.

#10
2020-07-24 10:35

Är 61 hk för elmotorn för litet eller inte? Effekten som anges för en förbränningsmotor är ju alltid maxeffekten, men hur ofta (och när) använder man den? Definitivt inte vid körning i jämn fart, eller vid accelerationer i låga hastigheter. Kanske man närmar sig max under en snabb omkörning i motorvägsfart? Och elmotorn har hela momentet tillgängligt från start. Det verkar inte rimligt heller att Jeep skulle sätta in en elmotor som gör bilen för "svag för praktisk användning" vid eldrift.

I princip håller jag med Henrik (#5) om att PHEV är en vettig övergångslösning, men jag står ändå över pga argumentet med "två drivlinor" och (i alla fall potentiellt) höga servicekostnader. En range extender-lösning tycker jag är att föredra (som jag skrivit tidigare), men då med större batteri (10-15 riktiga mil räckvidd). Men det tycks inte komma några sådana, så nästa bil blir kanske en ren elbil i alla fall!? Kia har i alla fall ingen turbo i sina PHEV, vilket drar ned komplexiteten -- bra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.