Bild
Nästa artikel

"Jag tror att tusentals ägare har samma fel"

FELANMÄLAN:

DISKUTERA: 1085 olika felanmälningar. Det kan Vi Bilägares "Felanmälan" ståta med. Bland annat är Stefan Svanströms Skoda Octavia kombi av 2003 års modell med. Här kan du läsa hans fall, presentera egna lösningar och diskutera liknande händelser.

Vi Bilägare får in många felanmälningar. Och nu börjar Vibilagare.se presentera några av dessa, för att ni läsare ska kunna dela med er av era erfarenheter. Först ut är Stefan Svanström - som haft problem med en bakrutespolare.
----------
Igår fixade jag ett fel på min Skoda Octavia kombi av 2003 års modell. Jag tror att tusentals ägare av kombimodellen har samma fel och som ägarna enkelt kan fixa på en halvtimme.

Felet, att bakrutespolaren inte har fungerat, har jag säkert haft i minst två år, men jag har inte brytt mig om att lämna in bilen för reparation eller att fixa felet själv förrän nu, jag har bara blivit mer och mer irriterad.

Hela orsaken till felet framgår av bifogad bild. Den där lilla plastslangen som är cirka fyra centimeter lång (jag har inte kapat av den utan bara dragit loss den). Slangen är tvungen att göra en 90-graders sväng och jag tycker det är beklangsvärt att en bilfabrik kan göra en så ynklig konstruktion och ännu mer beklagansvärt tycker jag det är att Skoda centralt inte har gått ut med ett sevicemeddelande till sina verkstäder att felet skall åtgärdas utan kostnad för kunden eftersom det faktiskt är ett fel som påverkar säkerheten.

Jag åtgärdade felet genom att köpa en liknande plastslang på Biltema med samma innerdiameter men med tjockare gods (artikelnummer 15-310, kostnad 12.90 för fem meter varav jag använde en hundradel). Det enda extra som behövdes förutom slangen var ett par tunna buntband.

Efter reparationen så fungerar bakrutespolaren utmärkt och det återstår att se om den något kraftigare slangen klarar böjen utan att tryckas ihop. Om inte så är utvägen att använda en L-formad slangnippel.


Det vore intressant att höra vad Skoda säger och att få veta av bilägarna vad verkstäderna har tagit för att laga felet!

Med vänliga hälsningar
Stefan Svanström
----------
DISKUTERA: Har du varit med om något liknande? Eller har du fått betala dyrt för små fel på din bil? Ta chansen och dela med dig av dina erfarenheter!


HÄR kan du även läsa fler felanmälningar - och skicka in en egen.


 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders Hermansson
2009-01-29 13:00

Hej !
Var sitter slangen ?
/AH

#1
Jan Lundin
2009-01-29 13:12

Hej. Man kan slippa ett veck på en slang om man trär en spiralfjäder utanpå slangen(tryckfjäder som är relativt gles mellan trådarna) Den ska vara lagom grov så att slangen passar däri.
MVH
Jan Lundin/Borlänge

#1
LS
2009-01-29 14:19

Siliconslang köper man billigt i hobbyaffären, fördelen med den är att den tål spolarvätska ej blir hård och går att lägga i tvära böjar och är mycket töjbar då man trär på den på rör och munstycken.
http://www.hobbex.se/p/search.html?q=slang

#1
Stefan Svanström
2009-01-29 14:24

Hej! slangen sitter alldeles innanför sprutmunstycket som i sin tur sitter intryckt i det höga bromsljuset på kombimodellen.
Börja med att försiktigt dra loss innerpanelen i överkanten på bakluckan. Tryck ihop fästena till bromsljuset och putta ut hela paketet och stäng därefter bakluckan. Därefter ser man den hopvikta slangen som enkelt kan dras loss från den inkommande slangen och munstycket. Ett tips vid återmonteringen är att ta en snörstump genom hålen i bromsljusets tre fästen och dra försiktigt. Då fäster de smidigt utan att gå sönder.

#1
Göran Wålme
2009-01-29 17:21

Byt bil, till Audi A 4 TDI combi

#1
Chrille
2009-01-29 17:59

"Själv är bäste dräng". Ja är man bara något händig och klarar av att skruva ihop en enkel bokhylla från IKEA så klarar man detta utan problem. Hade ett liknade problem på en av mina tidigare bilar (Tror det var Mazdan). Håller med att det är konstigt att inte Skoda fixar detta i samband med service eller liknande. Ett altenativ skulle ju kunna vara att skicka ut en kort instruktion hur du själv löser problemet och leverera slangstumpen i samma brev. Känner du att du inte klara det själv så uppsök en verkstad och skicka fakturan för utfört arbete till Skoda.

#1
MICKE
2009-01-31 22:59

varför inte göra en lång slinga (kringla) om det finns plats?

#1
KN
2009-02-01 19:39

Bra att ni tar upp bilägares fel men det måste finnas betydligt allvarligare fel än bakrutespolning!

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-02-02 13:40

KN //
Fler felanmälningar är givetvis välkomna. Har ni ett problem så är det bara att skicka till mig på ola.andersson(at)vibilagare.se. Bifoga gärna en bild.

#1
albert
2009-02-04 00:07

Göran Wålme:jag är 1,92 lång kommer varken in eller ur den, klart överreklamerad bil.

#1
Erik Rönnblom
2009-02-04 10:25

Det är självklart att det finns allvarligare fel "KN". Gå själv in och titta på felanmälan. Det som är anmärkningsvart med vårt exempel är att här har vi ett irriterande, troligen vanligt förekommande fel, som en finurlig bilägare själv löst på ett elegant och billigt sätt. Man kan ju fråga sig varför konstruktionen är så usel och varför inte importörens verkstäder fixar det t ex vid ett servicetillfälle?!

#2
2011-04-05 15:27

Hej! Har hållit på i 1 timme kan inte hitta hur jag ska felanmäla min bil. Är tacksam för hjälpen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.