Bild
Nästa artikel

Imorgon har Audi Q3 premiär

Nyheter

Nu är det inte långt kvar till premiären av XC40-utmanaren nya Q3, redan nu får vi en förhandstitt.

Det är dags för ett efterlängtat generationsskifte av Audi Q3, en bil som gick i produktion för sju år sedan. Flera spionbilder har florerat de senaste månaden och med en ny förhandstitt som bekräftelse verkar Q3 få det nya formspråk Audi tagit fram för sin SUV-familj.

Nya Q3 bygger på samma koncernplattform som Tiguan och lär dela vissa motoralternativ, förhoppningsvis kommer även ett hybridalternativ om inte direkt längre fram i tiden. 

Videon som har släppts visar inte mycket och tjänar mest som en påminnelse om att det är på onsdag det smäller. Premiären kommer sändas på Audis Youtube-kanal för den som vill följa det hela live. 

Diskutera: Vad vill du se hos nya Audi Q3? 
Imorgon har Audi Q3 premiär
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-24 08:50

Q3 är en bil i ett väldigt trevligt format tycker jag! Man sitter högt och ser bra runt omkring i förarsätet. Baksätet är dock trångt, och det skulle jag gärna se ett rymligare i nya modellen. Gärna ett litet rymligare bagageutrymme också. En bil som Seat Ateca visar att det går, utan att bilen är större utvändigt.

Dessutom: dieselmotorer godkända för HVO100 och/eller (helst och! :-) )vettiga elektrifierade drivlinor (gäller förstås hela VAG)!

#2
2018-07-24 09:55

Det är bra att Audi ser över sitt formspråk för suv:ar, för det behövs nog. Jag tycker att Audis suv:ar hittills inte varit lyckade designmässigt, men både BMW och Mercedes har haft svårt att få till det. De senare två har dock skärpt sig i.o.m de senaste modellerna, och nu får vi se om Audi får till det också.

Volvo har haft snäppet vassare design på suv:ar, tycker jag.

#3
2018-07-24 10:05

Just SUV/CUV-segmentet tycker jag personligen har en väldigt "enhetlig" formgivning tillverkarna emellan och speciellt snygga kan man ju knappast tycka att dom är - om nu detta är väsentligt.

#4
2018-07-24 10:40

Äntligen. Ännu en diesel-suv från vag.

#5
2018-07-24 12:38

Kommer säkert bli en succé.
Japanerna står med lång näsa..

#6
2018-07-24 17:19

SUV?
Hur kul är konceptet?
Själv älskade jag mina JEEP Cherokee och Dodge Ram på -80 talet. Stora V8:or som mullrade, man satt högt och maffigt. Biltypen var ovanlig i Sverige, på den tiden, benämningen SUV fanns ännu inte.
Numera orkar man inte ens gäspa, när, alltifrån Volvo, BMW, Audi eller Nissan.........laserar sina nya S.U.V.!!

#7
2018-07-24 17:57

Terriern:
Vadå kul! För oss andra där bilinnehavet är rent praktiskt betingat och inte har ett dugg med vår identitet att göra är nog biltypen ganska vettig. När jag började bli lite mer `orörlig´ och tröttnade på att rulla i och ur min BMW 120 köpte jag en Ateca av alla bilar. Det bästa jag någonsin gjort. Sitter vettigt - lastar hyggligt (trots kort bil) och på vintern i saltslasket på motorvägsnätet gör den lilla extra höjden underverk, mindre nedskitning och bättre sikt. 4-hjulsdrift, 150 hp diesel och den drar 0,54 blandat. (heja dieseln ;)

#8
2018-07-24 19:37

Audi / VAG tillverkar kvalitetsvagnar så den nya Audi Q3 blir säkert en väldigt trevlig och bränslesnål och klimatsmart bil givet att den är dieseldriven.

#9
2018-07-24 19:40

De pratas vitt och brett hur förträffliga de sk suvarna är, lätt att kliva i och ur sitter högt ser bra mm mm. Nu vet ju inte jag gemenemans kroppsliga problem men lite stretch och gymnastik kanske skulle göra susen, min morsa köpte en Toyota celica när hon va 65 år och jag hörde aldrig henne klaga på att hon behövde rulla / dra sig ur bilen och jag förmodar att hon såg ut genom bilrutorna och trots att hon satt lågt för hon hade bilen i 8 år utan någon incident, Ps morsan va ingen smidig atlet precis.

#10
2018-07-24 21:26

Jadå, biltypen är säkert ’vettig’.

#11
2018-07-24 21:27

Jag vill inte se den alls. Stor, tung, i förhållande till storleken trång och därmed bränsleineffektiv. Av dessa anledningar kommer den med stor säkerhet mestadels att säljas med dieselmotorer som lök på laxen. Var finns miljömedvetenheten? Hos den stora massan finns den inte. De tycker det är roligare att köpa med sin otidsenliga uppfattning att bilen är en leksak.

#12
2018-07-25 00:06

Alltid roligt att höra folk säga att 0,55 - 0,7 liter per mil för en diesel bil är låg förbrukning. Det är ganska högt, man kan köra äldre vanliga bilar som är i V70 storlek på nedåt 0,45 liter/mil. Sedan förstår jag inte vitsen med SUV i dessa storlekar, som tex Q3.. marginellt större lastmässigt än en vanlig Golf men väger in på 1650-1800 kg. (Mer än tex en stor bil som Avensis). Snacka om ineffektiv och att maximera utsläppen. Förbjud SUV, och börja skissa på snålare bilar i stället säger jag. Jag vill slippa klimatförändringar och dess följder. Hoppas folk kan sluta köpa SUV och tänka på allas bästa istället.

#13
2018-07-25 07:10

Nu är den släppt: http://www.autoexpress.co.uk/audi/q3/98131/new-2018-audi-q3-bigger-bolde...

Tyvärr (tycker jag) har de gjort den rätt mycket längre, nästan 4,5 m och alltså i Tiguan-storlek. Det här (ca) 4,35 m-formatet som gällde förut tycker jag är väldigt trevligt; inte för stor utanpå och tillräckligt stort inuti om utrymmet disponeras väl. Nu är det bara Ateca o Karoq som ligger där inom VAG. Men säkert en bra bil på alla sätt, i sin nya större kostym.

PS. Sabud: kul att du gillar din Ateca — det är en riktigt snygg bil!

#14
2018-07-25 07:59

Helt ointressant... -ytterligare en "gråtrist" kompaktsuv, med saker vi redan sett och troligen till ett ointressant pris också. Dessutom, med all säkerhet, på Audi-vis i hemlighet garnerad med diverse fusk, grava slarvfel, tveksam kvalitet och en vd som sitter fängslad...

2018 är ingen rolig årgång, knappast 2019 heller, -det blir några mellanår i väntan på att vi får se vad 2020 har att erbjuda när allas elbilar skall släppas, och antagligen lite mer spännande saker på fossila fronten om de skall kunna möta upp det eldrivna.

#15
2018-07-25 08:07

Hmm, knappar och analoga instrument är ersatta med simpla touchscreen/LCD från snikversioner ... något som VW vill ha extra betalt för i alla modeller! Snart råder det omvända, knappar och riktiga instrument är dyra och kommer kostar extra!

#16
2018-07-25 11:23

När skall de stora biltillverkare vakna?, det är 2018 nu!. Ge oss elbilar, med lång räckvidd och samtidigt med stort lastutrymme men behåll smidighet och storleken på bilen bör inte vara allt för stor. Skippa SUV attribut, satsa på effektiva elbilar. Bygg sidospeglar som kameror tex, ge oss något "futuristisk"..nytt och spännande istället för dessa "dinosaurier".

#17
2018-07-25 12:50

Så ToRy tycker först att den borde vara större än nuvarande Q3, men när den visar sig vara det, så tycker du att den borde vara mindre... Det är till att vara väldigt ambivalent?

#18
2018-07-25 14:01

Xc90: I första inlägget skrev jag om utrymme i baksäte och bagage, dvs innerutrymmen, och nämnde även Ateca (436 cm tror jag) som exempel! Frasen ”utan att bilen är större utvändigt” talar också om att det är mer plats invändigt jag ville se (och det blir det ju också), men utan större yttermått (vilket det då tyvärr blir).

#19
2018-07-25 14:56

Tänk att vi har människor, som är så snabba att skrika ’förbud’
Folk har olika behov och olika smak.
SUV fyller helt klart ett behov hos många personer och familjer. Kanske inte hos ’Styggavargen’ men om vi skall följa hans doktriner så bör väl alla bildar, som inte är Skoda Oktavia förbjudas, är de inte för höga, så är de för låga, för långa, för kort, drivs av fel bränsle, eller, helt enkelt, är inte Skoda Oktavia.

#20
2018-07-25 22:05

XC40 knappast konkurrent, spelar i ett annat segment under prremium

#21
2018-07-25 23:04

J.L
Konstigt att den vunnit över 90% av alla biltester mot BMW, Audi och Mercedes...någon borde berätta för journalisterna att den spelar i en annan ”liga”.

#22
2018-07-26 11:23

XC40 har gått upp mot Q2 i tester och just så pass vunnit. Mot Q3 står den sig icke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.