Bild
Nästa artikel

Igensatta filter ger problem

Nyheter

*Uppdaterad* Bränslebolaget OKQ8 har efter problem med igensatta bränslefilter valt att reducera inblandningen av RME, rapsmetylester, i diesel, från tillåtna sju procent till fem.

Det är dieselbilar, från framför allt Kia, som sedan en tid tillbaka haft problem med igensatta bränslefilter. Föråldrad RME anses vara grundorsaken.

Den som följt rapportering kring Vi Bilägares långteststall har kunnat läsa om hur det här problemet påverkat vår Hyundai i40 från 2012 .
 
OKQ8 får tillfälligt släppa lite på miljöambitionen i väntan på ytterligare utredning. Kia Motors har i två meddelanden till sina kunder gått ut med att igensatta filter kan drabba CRDi-motorerna, och i det senaste brevet utpekas just OKQ8 som bränsleleverantör.
 
Bil Sweden hävdar
att bränslefilterfrågan är ett branschproblem, men ännu så länge är det bara Kia och Hyundai som framträtt officiellt.  Ytterligare fem, icke namngivna tillverkare, har också anmält problem med igensatta filter.
 
I Kia:s meddelande åberopas tester som gjorts hos oberoende laboratorier, bland annat Filter Blocking Tendency (FBT-test) som använts i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland. Här mäts vilket tryck som behövs för att en given mängd bränsle ska passera genom filtret. Här påvisar Kia och Bil Sweden att 75 procent av alla testerna med bränsle från OKQ8 överskred gränsvärdet. Hos Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) anses inte FBT-testet vara tillförlitligt.
 
En genomgång av de svenska bränslebolagens inblandning av RME visar att det endast är OKQ8 och Preem som använt en sjuprocentig inblandning, den högsta inblandning som i nuläget är tillåten enligt standarden, och som bilindustrin godkänt. Övriga bolag har valt att ligga kvar på miniminivån fem procent.
 

Tillsatserna, exempelvis med antikorrosion och annat rengörande, kan variera mellan bolagen. Annars hämtas bränslet faktiskt från varandra, det ger samordningsvinster för att minska på transportkostnader och miljöpåverkan.
 
Utredningarna om igensatta bränslefilter fortsätter. Den verkliga orsaken till problemen har ännu inte hittats.

Diskutera: Har du råkat ut för igensatt bränslefilter på din dieselbil?

Kommentarer

#1
2014-12-19 18:28

Franska dieselmotorer är anpassade efter B30-diesel, detta innebär 30 procent inblandning av RME. Denna bränsletyp stod 2012 för 74,5 procent av försäljningen av biodrivmedel i Frankrike. Det är ynkligt att problemen med Kia-Hyundai ska innebära en sänkning av biodiesel för alla oss andra som inte har problem.

#2
2014-12-19 20:16

Undrar om något bolag kommer börja sälja riktigt diesel någon gång, typ V-Power diesel eller premium diesel? börjar bli trött på detta diskvatten som bara finns numera, dock så har ju Statoil ändå gjort ett försök att försöka med någon typ av "Premium" diesel med miles plus dock så vill jag även se en ännu bättre med högre energi innehåll.

#3
2014-12-19 20:45

Nej Raphael .. Där har du läst fel .. Inte 30% RME .. men väl upp till 7% RME och i övrigt annat förnybart bränsle. Preems övriga inblandning är tallolja och OK/Q8's är slakterirester ...
Fast det är ju inte det som levereras till personbilsmackar väl??
Jag har ännu inte hört att moderna lastbilar har problem med denna/dessa blandningar ..
Ser med spänning framemot en förklaring till varför just Kia/Huyndai har bekymmer ..

#4
2014-12-19 23:11

Är det föråldrad RME som är grundorsak till igensättningarna är det högst ovetenskapligt att försöka avhjälpa problemet genom att sänka andelen RME från 7 % till 5 %. Dessutom minskar miljönyttan med bränslet.

#5
2014-12-19 23:40

Scania - och sedan ett år tillbaka Volvo LV- har motorer för 100% RME (B100). Då har de krav på RME som är tuffare än standarden för RME.
FBT-prov visar vid vilken temperatur drivmedlet INTE kan passera filtret - det verkar jnte vara problemet här.
Om "standard RME" lagras mer än 6 månader växer det bakterier - oavsett andelen inblandning. Bakterierna gör att filtret blockeras.

#6
2014-12-20 10:46

Det är inte bara Kia och Hyundai som haft problem, även långteststallets Volvo V40 har haft problem med ryckande dieselmotor. Samma problem har jag haft med min V50 från 2012 med samma motor. Volvo har uppdaterat mjukvaran och bytt bränsleflter på garantin, men det var först när jag slutade tanka OK som problemet upphörde.

#8
2014-12-20 12:04

Nej, Jes_ nu har du läst skrev. Jag skrev att franska dieselmotorer är anpassade efter dieselkvaliteten B30. Denna innebär en 30 procentig inblandning av RME och är det mest sålda biodrivbränslet i Frankrike. Denna bränsletyp finns inte i Sverige, men finns förutom i Frankrike även i England, Spanien och i Benelux-länderna. Eftersom franska dieselmotorer är byggda för en blandning av 30 procent RME, så klarar de självfallet av 7 procent RME också... Så min fråga kvarstår - varför ska vi som har dieselmotorer utan problem drabbas genom sänkt biodrivhalt på grund av att just KIa-Hyundai har problem? Ge Kia-Hyundai en egen pump vid macken och uppgradera de andra till B30 det tycker jag.

#9
2014-12-20 18:42

OT: Varför får inte direktinsprutade bensinbilar filter?!?! Det är helt otroligt att låta dom spy ut dom minsta och skadligaste partiklarna (finns redan flertal undersökningar)! En bra lösning vore att skippa direktinsprutning helt...

#10
2014-12-20 23:59

I instruktionsboken till min franska bil står dock följande:
-"
Dieselmotorerna är kompatibla
med biobränslen med möjlig tillblandning upp till 0 till 7 % (metylester av fettsyra).
Biobränslet B30 kan användas i VISSA
dieselmotorer. Denna användning sker
emellertid på villkor att man noggrant
uppfyller de särskilda servicevillkoren för detta. (anm: skulle tro detta innefattar frekvent filterbyte)
Användning av alla andra typer av
biobränslen i ren eller utspädd
form är strängt förbjuden.

#11
2014-12-21 10:27

Om de kör 30% RME i Frankrike, hur går det för Kia/Hyundai där i så fall?

#12
2014-12-21 13:37

Quattron, jag antar att Kia/Hyundai kör på den vanliga dieseln i Frankrike - som är samma som EU:s certifieringsdiesel. Frankrike har ju både B30 och den vanliga EU-dieseln. Man får som kund välja. I Sverige får vi inte välja, här finns ju bara en dieselkvalitet...

#13
2014-12-21 13:37

Nyare franska är mer anpassade för B30 än de äldre, men de flesta klarar det utan problem.

#14
2014-12-21 15:12

Raphael m.fl. I Frankrike finns precis som du beskriver B30. De bilar som klarar detta är främst PSAs transportfordon men absolut inte någon av de vanliga dieselbilarna. PSA är dock inte helt lyriska över B30 som orsakat en hel del problem. Ofta kopplat till kyla då även Frankrike har detta (kallt alltså). Det går alltså inte att köra på B30 i vilken dieselbil som helst i Frankrike utan enbart ett fåtal specialgjorda motorer. Ungefär samma omfattning på förändringar som E85 i Sverige.

#15
2014-12-21 18:03

Antar att det är samma förutsättningar i Frankrike som i Sverige. Jag har kört min Fiat Ducato på B100 hör hemma men blandat 50/50 så det blir väl drygt B50 för den vanliga dieseln också har raps i sig. Det fungerar utmärkt, men man skall inte göra detta när det är kallt eller om man har partikelfilter. Partikelfiltret sätter igen sig pga lägre förbränningstemp med biodiesel.

#16
2014-12-21 20:45

Lite OT kanske, och jag kanske har missat något. Men körde man inte runt med 100% RME i slutet på 90 talet?
Vet att den VW caddy vi hade på jobbet tankades med RME och även att TDI motorerna i Audi gick på detta bränsle.
Nu kanske partikelfilter och andra lagkrav rörande utsläpp har dödat denna möjlighet, men känns ändå konstigt att RME anses vara något nytt. Trodde nästan alla dieselbilar kunde köra på 100% RME.

#17
2014-12-21 21:56

På jobbet fick vi en Golf 3 TDI som gått 40k mil. I den körde vi på filtrerad frityrolja från lokala pizzerian, gick lika bra eller bättre än diesel, tills det blev kallare än nollan, då startade den inte längre. Luktade gatukök, och då och då fastnade det köttbullar i spridarna så den rök kolsvart och var slö, sen poffade det till och gick som vanligt igen ett bra tag...

#18
2014-12-21 22:13

Har ni inte läst dagens DN, där listas ett helt knippe bilmärken med problem, Volvo, Ford mfl

Där står även att läsa att det är motorer med sugande pump som drabbas.

Äldre PSA dieslar, typ 1,9 TD, har sugande pump, det finns ingen pump i tanken som trycker dieseln från tanken, utan den sugs av själva dieselpumpen.

#19
2014-12-21 22:21

Körde min traktor, en MF35 (grålle fast röd) på rapsolja, luktade popcorn om den, problemet kom nått år senare när bränslefilterna var igensatta med rostflagor. Tanken som innan varit helt blank inuti, var nu gravrostig, fick köra syra i den för att få bort det värsta, sen bara diesel, försöka ha tanken full hela tiden, och byta filter ofta.

#20
2014-12-22 09:00

Det är skönt att ha en bensinare när man läser om allt detta.

#21
2014-12-22 09:56

" Annars hämtas bränslet faktiskt från varandra, det ger samordningsvinster för att minska på transportkostnader och miljöpåverkan.".
Att i princip allt bränsle kommer från samma raffinaderi i Sverige är känt. Men bolagen hämtar inte bränsle från varandra. Var sker isåfall tillsatsen av den där extra 2% RME hos OKQ8? Är det tankbilsföraren som häller i tanken på en p-plats?!

#22
2014-12-22 10:38

Reverendbenny, de flesta dieslar, om inte alla, går nog att köra på rme, men hur bra de mår av det är en annan femma.
Bensinbilar går att köra på etanol,gasol osv.
Åkeriet jag jobbade på tidigare, körde några lastbilar på ren rme, men de fick ändras på verkstad först, filter, pumpinställning och programvara, för att tåla det i längden.
Vad jag vet hände inget med dessa.
Bränslevärdet är nog likartat som diesel, men en del andra egenskaper skiljer sig åt.

#23
2014-12-22 14:09

Det funkar så här Bortom .... det sker helt enkelt inte!

#24
2014-12-23 11:28

När jag tankar diesel på OKÅKUÅTTA så går min motor mjukare än om jag tankar diesel på Statoil.

#25
2014-12-24 16:55

Inga problem. Man bara plockar bort filtret och fortsätter att köra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.