Bild
Nästa artikel
Hyundai säger sig ha bot på vägbuller

Hyundai säger sig ha bot på vägbuller

Nyheter

Nya tekniken Road-Noise Active Noise Control (RANC) ska kunna tysta ner färden väsentligt.

Biltillverkaren Hyundai har tagit patent på en ny sorts teknik för att neutralisera vägbuller. Ljud från vägen är lågfrekventa och kan skapas av vägvibrationer, buller från däckens kontakt med vägen eller dovt muller inifrån de snurrande däcken. Det uppstår också högfrekventa ljud av vindbrus.
 

Hyundai säger sig ha bot på vägbuller

För att avhjälpa buller har man tidigare monterat ljudisolerande material i motorutrymmet eller under huven, eller använt sig av brusreducerande strategin ANC (Active Noise Control). Där sänds ut ett ljud som neutraliserar bullret. Men detta funkar bäst när oljudet är konstant och förutsägbart, till exempel som motorljud. Det är på grund av detta som man traditionellt inriktat ljudneutraliseringen för att stänga ute just motorljud, inte vägbuller. 

Men nu har Hyundai utvecklat något de kallar Road-noise Active Noise Control, förkortat RANC, som i tester visat sig kunna sänka bullernivån inne i kupén med 3 decibel – vilket enligt Hyundai betyder att hälften av oljudet försvinner. 
 

Hyundai säger sig ha bot på vägbuller

RANC-systemet använder sig av hastighetssensorer, förstärkare och mikrofoner som jobbar tillsammans med en digital signalprocessor. En accelerationssensor beräknar vägvibrationer, en mikrofon tar in ljud utifrån och kontrolldatorn analyserar vägbrus. Sedan skickas ett neutraliserande ljud ut i bilens högtalare. Det tar systemet 0,002 sekunder att analysera bullret och producera en inverterad ljudvåg.  

Hyundai tror att ljudreducering av vägbuller kommer bli allt viktigare i framtiden, i och med fler elbilar på vägarna. De är ju till naturen tysta eftersom de saknar motorljud, men vägbullret kommer ändå att skapas och det är här som RANC kan göra stor nytta. Första bilen att utrustas med tekniken blir Hyundai Genesis. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundais nya teknik?

Hyundai säger sig ha bot på vägbuller

Kommentarer

#1
2019-11-13 15:22

Tja är det verkligen först i världen och unikt?
Det är väl den första frågan som får besvaras.

#2
2019-11-13 15:43

2020 Tesla Model 3 beats Hyundai IONIQ to become most efficient EV produced

https://electrek.co/2019/11/07/2020-tesla-model-3/

Musk levererar fortfarande en effektiv bil frågan är Europa någonstans på kartan

#3
2019-11-13 15:43

Jag tycker de ska införa såna här system utan att berätta om det så att konkurrenterna kan få fundera över hur det är gjort.
De system som finns i andra bilar gör ingen vidare nytta på vägbuller.

#4
2019-11-13 15:50

Diverse elektroniska system har visats sig näst intill verkningslösa mot vår grovasfalt. Endast grundläggande isolering från vägbuller av hjulupphängning och chassi fungerar. Men det är dyrt, och finns tyvärr nästan bara på premiumbilar.

#5
2019-11-13 17:39

" RANC, som i tester visat sig kunna sänka bullernivån inne i kupén med 3 decibel – vilket enligt Hyundai betyder att hälften av oljudet försvinner. "

Inte som vi människor uppfattar det. 3 dB innebär en halvering av ljudenergin, men för att det mänskliga örat ska uppfatta det som en halvering behövs det 10 dB.

#6
2019-11-13 18:37

Det här är ju något man personligen måste prova innan man kan uttala sig, Upplevelsen av oljud är ju väldigt individuell.
Men Huyndais bilar har ju inte varit speciellt tystlåtna på våra vägar så om det fungerar är det naturligtvis mycket bra.
Hörselproppar är ju annars ett billigare alternativ, men obekvämt och inte så effektivt för lägre frekvenser.

#7
2019-11-13 20:39

Ja 3dB är ju revolutionerande:)
Är inget som ett mänskligt öra kan uppfatta i alla fall. Men man kanske kan dämpa enerverande frekvenser.
Nej jag håller mig nu mer med en välisolerad bil.
Hyundai har en egen testanläggning med ”Svensk” asfalt. Men det verkar inte ha fungerat. Eller mest troligt så vill dom inte lägga de kostnaderna i bilarna som det innebär att bygga en tyst bil.

#8
2019-11-13 21:36

Buller stör mej inte Men vibilägares testgrupp verkar vara störkänsliga . 3 db är bra minskning.

#9
2019-11-13 22:42

Kan man få så tyst i bilen som med Airpods PRO i öronen under körning så blir jag glad.

#10
2019-11-14 07:31

Jag är skeptisk, varför lägga tid och energi på att ta fram ett system istället för att lösa grund problemet!? Det finns för mycket sådant i samhället idag, barnen har öronkåpor på sig i skolan pga hög nivå...på min tid löste läraren det enkelt genom att säga till.

#11
2019-11-14 07:38

Man lär ju få huvudvärk av alla ljudsignaler som ska störa ut bullret.

#12
2019-11-14 10:10

Hyundai är sämre än många andra på att i bilens grundkonstruktion minska vägbuller, gör om och gör rätt. Att krångla till det på det här sättet är fel-allt är inte bra att lösa elektroniskt.

#13
2019-11-14 10:29

Guran - 3 dB är mycket, närmare bestämt är det precis som Hyundai säger en halvering av ljudstyrkan. Eftersom dB-skalan är logaritmisk innebär en ökning med 10 dB att ljudstyrkan ökat tio gånger.
Så jo - en minskning med 3 dB är synnerligen märkbar för det mänskliga örat...

#14
2019-11-14 13:57

StefL: Guran har rätt 3dB är precis vad örat kan uppfatta, 10dB uppfattar örat som en halvering,

#15
2019-11-14 15:20

Har ANC i min Ford Edge.. Bra skit! Så skönt med tyst bil.

#16
2019-11-14 16:26

Lägg riktig asfalt på våra vägar. Det blir en otrolig skillnad. Om de pengar bilägarna betalar i skatt går till vägunderhåll o. dylikt finns pengarna och oväsendet är borta.

#17
2019-11-15 09:23

Ja man kan väl säga att hunday och kia är starkt behov av något som dämpar buller.
En kort sväng på motorvägen så inser man det.

#18
2019-11-14 20:57

Med min nuvarande bil har jag aldrig upplevt vägbuller som ett problem ens när jag kört med dubbdäck på grov tjälskadad asfalt, skulle det nånsin hända att jag finner det olidligt höjer jag volymen på stereon istället.

mso: helt riktigt, man kan välja något annat märke än en sydkoreansk plåtburk om man är orolig för buller. Alla tillverkare snålar inte med riktig ljudisolering.

#19
2019-11-15 16:10

Jag löser bullerproblemet genom att stänga av min hörapparat. Rekommenderar tipset till er alla......

#20
2019-11-15 18:25

Jag har svårt att se hur de ska kunna ta patent på detta. Motfasljud har använts i olika sammanhang, inte minst i bullerreducerande hörlurar. Svårigheten ligger i att täcka in flera sittplatser, vilket bara är möjligt vid riktigt låga frekvenser. Att reducera högfrekvent brus med den tekniken vete katten hur det skulle gå till.

Som Highlander är inne på, så fungerar vår hörsel logaritmiskt när det gäller styrkan (vilket även gäller vår syn). i en lugn miljö kan man utan vidare uppfatta en förändring på 3 dB, men det är inte så säkert att man tänker på om tv-ljudet ändras om man sitter mitt uppe i ett samtal. Mer är det inte. Man måste upp till 10 dB för att uppleva det som en fördubbling eller halvering, vilket innebär en nivåändring på 10 gånger.
Sen kan det vara andra faktorer som bidrar till att man i en bil kan uppleva skillnaden som mer drastisk än vad mätinstrumenten ger anledning till. Det är möjligt att kroppen reagerar mer linjärt för nivåändringar beträffande infraljud. Instrumenten tar bara grovt hänsyn till frekvensfördelningen (dB A-filter) och inte alls vad gäller intermittenta ljud.

#21
2019-11-16 01:20

Enligt vissa "miljöskribenter" som dyker upp i trådarna ibland torde den bästa lösningen vara att parkera bilen och gå eller cykla. Men vad gör man om det blåser?

#22
2019-11-16 13:09

Håller helt med glimma-48. när man kör i Italien eller Spanien hör man inget däckbuller, men de snålar heller inte med asfaltskvaliteten som i Sverige.

#23
2019-11-17 22:19

Intelligentes, jag har svaret på din fråga... nä, man behöver inte ställa bilen... men fundera istället över om man måste köra de skitigaste bilarna, de som drar mest energi? Är det en rättighet? Eller varför duger inte något mer miljövänligt... för vad jag kan se nu för tiden så blir det mer och mer utsläpp, större bilar.. sådana bilar som nästan ingen vill äga som begagnat!? Vem tar smällen... vad händer med resurserna? osv.. det är många aspekter...

#24
2019-11-17 22:19

Intelligentes, jag har svaret på din fråga... nä, man behöver inte ställa bilen... men fundera istället över om man måste köra de skitigaste bilarna, de som drar mest energi? Är det en rättighet? Eller varför duger inte något mer miljövänligt... för vad jag kan se nu för tiden så blir det mer och mer utsläpp, större bilar.. sådana bilar som nästan ingen vill äga som begagnat!? Vem tar smällen... vad händer med resurserna? osv.. det är många aspekter...

#25
2019-11-19 13:21

StefL har blandat ihop äpplen och päron, -3 dB är en halvering av ljudtrycket men det är lite 50-50 om en testperson kommer kunna uppfatta det som tystare i ett blindtest. -5 dB är märkbart av alla, -10 dB uppfattas som en halvering. Många som får det där fel eftersom det är krångligt, mänskliga öron uppfattar inte ljudstyrkor linjärt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.