Bild
Nästa artikel
Hyundai i20 N – gatans nya buse

Hyundai i20 N – gatans nya buse

Nyheter

Rallyinspirerad liten värsting gör entré till våren.

Efter framgångarna med i30 N och i30 N Fastback hoppas Hyundai på samma köpsug efter ett krutladdat småsyskon. Det sägs att inspirationen till i20 N hämtats från i20 Coupe WRC som tävlat i rally-VM.  

Hyundai i20 N – gatans nya buse

Tredje generationen i20 presenterades tidigare i år, men där dess starkaste drivlina består av en 48 volts mildhybrid på 120 hästkrafter triumferar i20 N med en 1,6 liters turbomotor på 204 hästkrafter och 275 newtonmeter i maximalt vridmoment.

Kraften skickas genom en sexväxlad manuell låda med indikator som säger till när tillfället är optimalt att skifta. Varvtalsmatchning synkar motorhastigheten till ingångsaxelhastigheten för nästa växelläge, vilket minskar slitage och ökar hållbarheten. Dessutom ökar den automatiskt motorns varvtal när man skiftar från en högre till en lägre växel, vilket ger en mjukare och mer sportig växling. Launch Control hjälper till att komma iväg vid rödljuset med maximal dragkraft och mindre spinnande hjul och den officiella uppmätta tiden för noll till hundra kilometer i timmen är 6,7 sekunder. 
 

Hyundai i20 N – gatans nya buse

Att vara liten och lätt samtidigt som antalet hästkrafter är många är en viktig egenskap för små busbilar. Hyundai i20 N väger 1.190 kilo vilket ger 171 hästkrafter per ton, ett av de bästa förhållandena i klassen, enligt Hyundai själva.

Mekanisk diffbroms ska ge bättre grepp i kurvorna och för den som vill att det ska låta lite extra finns en elektronisk ljudgenerator, samt justerbar ljuddämpare. Hyundais ingenjörer har bland annat skruvat åt fjädringen hårdare, gjort stötdämparna fastare och satt dit grövre krängningshämmare. 

Hyundai i20 N – gatans nya buse

Utseendemässigt har bilen 18-tumshjul och stora luftintag i fronten. Baktill sitter diffusor och takspoiler och i20 N rör sig 1 centimeter närmare marken än vanliga i20. 

Signaturfärgen är blå, men det finns också fem andra att välja på. För att framhäva sportigheten har vissa detaljer färgats tomatröda. På insidan finns speciella sportstolar, N-märkt ratt och växelspak, samt metallpedaler. 

Europeisk leveransstart för Hyundai i20 N blir våren 2021. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 N?

Hyundai i20 N – gatans nya buse
Taggar: Nyheter, Hyundai i20

Kommentarer

#1
2020-10-26 12:08

Verkar vara en kul skapelse, synd bara att man inte inspirerats av rallybilens fäljar oxå, och att strålkastarna ser ut att komma från en Seat.

#2
2020-10-26 13:56

Staten: "Va? Försöker du ha kul när du kör bil? Skojjarueller? 50k i skatt. Plus publik shaming genom stening på lokala torget."

#3
2020-10-26 17:36

Låter som ett värdigt alternativ till Ford Fiesta ST.

#4
2020-10-26 18:17

Intressant bil.

#5
2020-10-26 19:17

Nu får Japan ( Toyota) se upp , här kommer Korea.

#6
2020-10-27 07:55

Låt den vara kvar på tävlingsbanorna!
Har inget att glra på allmän väg !!

#7
2020-10-27 12:33

Söt liten rackare :P

#8
2020-10-27 20:24

Kul att det gamla måttet hästkrafter per ton har dammats av! Det gav en bra indikation på accelerationsförmågan (om man lyckades få ner hästkrafterna i backen). Med dagens elbilar och separat drivning på alla hjulen börjar axsiffrorna bli ointressanta. Alla går "som en spöad hunn " som Per Eklund sa...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.