Bild
Nästa artikel
Hyundai i20 blir mildhybrid

Hyundai i20 blir mildhybrid

Nyheter

Elektrisk hjälp i drivlinan, mer uppkoppling och utökade säkerhetssystem i tredje generationen av småbilen.

Hyundai har gett nya i20 ett nytt designspråk med skarpare vinklar och inriktning på sportighet. Bilen har i stort sett samma mått som tidigare, men är några millimeter längre och bredare samt 2 centimeter lägre.

Bagageutrymmet har utökats med 25 liter och numera får det plats 351 liter där. Det finns 10 olika lackfärger att välja på, med kontrasterande tak. Två digitala skärmar pryder insidan av bilen, en framför föraren och en mitt på instrumentbrädan där man styr infotainmentsystemet. Möjlighet till smartphonesammankoppling finns genom Apple CarPlay och Android Auto. 

Hyundai i20 blir mildhybrid

Autobromsen kan förutom andra fordon upptäcka och stanna för cyklister och gångtrafikanter. 

Bland motoralternativen finns 3-cylindriga mildhybrider på 100, respektive 120 hästkrafter. Där får bensinmotorerna elektrisk hjälp av ett 48-voltssystem. Här går det att välja på sjustegad automatlåda eller 6-växlad manuell låda som har förmågan att koppla ifrån motorn när föraren släpper gaspedalen, för att spara bränsle. 

Den som inte vill ha mildhybrid kan välja 100 hästarsvarianten utan 48-voltssystemet. Med i utbudet finns också en 1,2-liters, fyrcylindrig bensinmotor på 84 hästkrafter, med manuell växellåda. Det är inte klart vilka motoralternativ som kommer att erbjudas i Sverige. 

Det finns varken bilder på insidan eller uppgifter om lansering. Mer information kommer i samband med att nya i20 visas upp på bilmässan i Genève i början av mars. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20?

Hyundai i20 blir mildhybrid

Läs mer om:

Taggar: Nyheter, Hyundai i20

Kommentarer

#1
2020-02-20 15:47

Helt OK, men jag gillar inte de här kantiga linjerna och kantiga framljusen. Lite Skoda-varning över hela bilen.

#2
2020-02-20 16:03

Snygg, ser ut som en Seat i nosen.

#3
2020-02-20 16:23

Även småbilar börjar få rejäla grillar :)

#4
2020-02-20 16:31

Längre, lägre, bredare och sportigare. Lägre däcksbuller? Nähä, inte det...

#5
2020-02-20 20:28

Hybriden blir säkert ap dyr. Men folk tror ju att de sparar pengar så den säljer nog bra ibland pensionärerna

#6
2020-02-21 10:13

Håller med Mr,Wheeler - klara Seat-vibbar i nosen även om grillen som helhet är betydligt större. Men nummerskylten bryter av den ytan. Ser trevlig ut sen får vi se hur prisbilden blir. De nya B-segmentbilarna har ju i många fall hamnat för när C-segmentarna prismässigt men det kanske förändras allteftersom C-segmentarna kommer i nya generationer.

#7
2020-02-21 19:52

Snygg design. Hyundai bygger bra bilar. I20 byggs bl.a i Turkiet o den nuvarande modellen har bra hållbarhet

#8
2020-02-22 15:08

Som en seat i fronten
Synd att bilstorleken blir bullrig i landsvägs körning och kanske Hunday i synnerhet.

#9
2020-02-23 17:48

Förmodligen bättre kvalitet än Seat och övriga VAG produkter...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.